Óriás robogók óriási sikere
A Gilera felfedte a leplet két új
erőforrásáról, amlyek nem csak a jövő V2-es Gilerainak, hanem a
következő Piaggio és a Cagiva gépek meghajtásáról is gondoskodnak.
A robogótól egészen a superbike-ig terjedően hajtják majd a
konszern kétkerekűit. Mindkét erőforrást hivatalosan a milánói
motor kiállításon mutatják majd be.
Közös bennük a 90 fokos hengerszög, és az azonos forgattyús ház, de a hengerek és a hengerfejek egyediek lesznek mindkét blokkon, így teljesen más karakterisztikájuk lesz majd. Az erőforrásokat a Gilera tulajdonosa, a Piaggio terveztette. A képen látható kisebb 850-es darab a prototípus fotója. Hogy csökkentsék a motor fejlesztési költségeit és idejét, a 850-es a jelenleg a Piaggio X9 óriásrobogóban megtalálható egyhengeres, 500 köbcentis blokk hengerét és hengerfejét használja. Technikailag a cucc nem olyan húde nagy szám, de azért elfogadható.
Az X9 500 hengerfejében egy vezérműtengelyt találunk, amely 4 szelepet vezérel. A furatot lecsökkentették az X9 92 milliméteréről 88 milliméterre, a löket viszont maradt 69 mm, így az összlökettérfogata pontosan 840 köbcenti lett. A korai fékpad tesztek szerint az új blokk 45 mm befecskendező torokátmérőkkel olyan 80-85 lóerőt ad le. De érdekesebb ennek a kisebb (38 mm) torokátmérővel felszerelt verziója, amely csak 50 lóerő körüli lesz, lekorlátozva, ami ugyan nem valami sok, de egy robogóba szerelve már nem gyenge. A Piaggio egyébként egy új automataváltót tervez, amely ezt a robogóba már nagyon erős blokkot is képes elviselni.
Sőt kissé rendhagyó felépítésű lesz, mert a legtöbb robogónak a motorja és a meghajtása egy egységben foglal helyet, és együtt is rugózik. Nos a Piaggio egy hagyományos lengővillával, a motort teljesen elkülönítve építi majd meg az új nagy robogóját. A cég az új motor-váltó párost egy teljesen új koncepciójú motorkerékpár hajtásához is fel kívánja használni. Ez a Ducati Monster 600 vetélytársa lesz majd, amely az olaszoknál nagyon népszerű munkába járó motor.
Az új koncepció a Gilera dNA robogó tervezését próbálja majd a nagy motorok közé átvinni, tehát kinézetre hagyományos motorkerékpár, de váltója automata lesz, mint a robogókon. Ezzel nagyszerűen lehet majd zsúfolt városokban nyomulni, de akár mefelelő ereje lesz egy autópályás menethez is. Az új 850-es robogó jövőre, míg a nagy automata motorkerékpár 2003-ban várható a Piaggio-Gilera cégektől.