Kardorrú Aprilia
Az Aprilia, aki mindig élen járt a sportmotorok
fejlesztésében, a gyorsasági és a superbike világbajnokság
versenyein, most úgy tűnik nem hagyja, nem is hagyhatná figyelmen
kívül a friss piaci igényeket. Ez pedig Európában nem más, mint a
csupasz (naked) motorok divathulláma. Igaz az Aprilia a cég sport
hagyományaihoz híven naked-sportmotornak nevezi új koncepció
motorját.
Ha jól megnézzük a gép alkotóelemeit,
teljesen érthetővé válik miért is. Előtte egy kis történelem
óra. Az ifjú Ivan Beggio a 60-as évek végén, amikor a motorozás
első virágkorát érte, kifejlesztette első utcai sportmotorját,
a Colibri 50-et. A modell az egyszerűség és a letisztult formák
tökéletes kombinációja volt akkoriban. 30 év után ez a motor
inspirálta a Blue Marlin tervezőit a nagy teljesítményű, ám
könnyű naked bike megalkotásánál. Az Aprilia Tervező
Központjában születettek meg a tervek, de a francia Thierry
Henriette hathatós közreműködésével.
Az Aprilia alkatrész raktárából sok elemet
felhasználtak, de ennek ellenére a gép teljesen egyedi lett,
nem egy lecsupaszított RSV. A motorja az RSV 1000-es 60 fokos
V2-ese, amely a gyár állítása szerint a naked bringában szintén
130 lóerőt teljesít. A dupla bölcsőváz króm-molibdén ötvözetből
készül, ami garancia a váz merevségére és tartósságára. A vázra
és hátsó alumínium segédvázra egyszerűen rögzíthetőek a
kiszolgáló elemek, mint a nyereg, a hátsó lengővilla és a
rugóstag, sőt a motor külön lévő olajtartálya is a vázba van
építve.
Ez az építési mód láttatni engedi az Aprilia gyönyörű V2-es erőforrását, amely könnyű, de nagyon magas színvonalú technikát képvisel. Az alumínium csőből álló hátsó lengővilla egy formatervezői remek, csakúgy, mint a kipufogók elvezetésének megoldása. A műszerfal a klasszikus analóg és a modern digitális műszerek keveréke. A futómű sem maradt el a magas szintű tervezési követelményektől. Elől 43 mm-es Öhlins felfordított teleszkópvillák kapnak szerepet, míg hátulra egy gáztöltésű rugóstag került, ami csak nevében az, ugyanis nincs rugó elem benne. Az természetes, hogy mind elől, mind hátul minden irányban állítható a futómű.
A tengelytáv 1415 mm, ami se nem túl rövid, se
nem túl hosszú, ideális egy ilyen jellegű motor számára.
Szerencsére az ülésmagasság sem túl nagy, 800 mm, és ez egy keskeny
tankkal párosul. A Brembo 320 mm-es dupla első tárcsafékek, 4
dugattyús féknyergekkel minden igényt kielégítenek, de a hátsó 220
mm-es egyetlen tárcsa, 2 dugattyús féknyereggel sem haszontalan
darab. A kerekek a sprotmotorokon szokásos 120/70 ZR 17 és 180/55
ZR 17 meretű gumival vannak szerelve, de opcionálisan létezik
hátulra egy szélesebb, előlre pedig egy alacsonyabb gumiméret.
Hogy mikor és milyen formában kerülhet a gép szériagyártásba, nos azt csak találgatni lehet. De egy biztos, az Aprilia-nak az a szándéka, hogy ki vegye részét a naked bike-ok divathullámából, és nem is akárhogyan!