Tíz éve töretlen a Yamaha TDM sikere
A Yamaha még 1991-ben mutatta be a TDM 850-es
modelljét, amit akkor sokan nemigen tudtak hová besorolni. A
teljesen új verzió 2002-es modellévre érkezik, TDM 900 néven, de
valószínűleg most sem sokan tudják majd hová sorolni ezt az egyedi
motort. A modell rajongóinak száma fokozatosan nőtt a 10 év alatt,
pedig eleinte nem gondolta volna senki, hogy ez így lesz.
A Párizsi kiállításon bemutatott új TDM már a széria harmadik generációja. A modell főbb előnyei: finoman járó nyomatékos motor, könnyű kezelhetőség, komfortos üléspozíció, valamint a teljesen egyedi karakter. A TDM elsősorban európai modellnek lett tervezve, hogy a napi városi munkába járástól a hétvégi kirándulásig mindenre alkalmas legyen.
A TDM900 most teljesen új modellként szerepel,
nem csak frissítés, mint 1996-ban. A 897 köbcentis, soros, két
hengeres, hengerenkénti 5 szelepes, 86 lóerős, vízhűtéses erőforrás
már benzinbefecskendezéses, és sokkal erősebb a teljes
fordulatszám-tartományban. A főtengelyt 270 fokkal ékelték el,
ezért az egész úgy remeg és szól, mint egy igazi V2-es motor. A
nyomatéka 88 Nm.
Az egész váltómű új fejlesztés, jól
elosztott 6 sebességfokozattal. A változtatható szívórendszer
eddig csak autóknál volt megfigyelhető, de a Yamaha most
átültette ezt a TDM900-ba is. 4000-es percenkénti fordulat
alatt a levegőáramlást úgy szabályozza a szívórendszer, hogy az
az alacsony fordulatszámnak legyen kedvező. A
benzinbefecskendezés is alkalmazkodik a szívórendszerhez, és
természetesen a nagy szintkülönbségek sem okozank gondot a
motornak, mert a számítógép mindig optimális üzemanyag
mennyiséget adagol a hengerekbe.
A mérnökök mindent elkövettek a
súlycsökkentés érdekében, de a váz merevségét mégis sikerült
tovább növelniük. Az acélvázat mostantól alumínium hídváz
helyettesíti, amely közel 6 kg-mal könnyebb a réginél, és
40%-kal nőtt a csavarodási merevsége. A könnyű kerekek tovább
javították a TDM kanyarodási tulajdonságát, bár előre 18 colos
került a 17 colos hátsó kerékkel párban. A motor tervezett
szárazsúlya 190 kg, amely nagyon jó érték ebben a kategóriában.
A blokk most sokkal egyenesebb pozícióban helyezkedik el a
vázban, ezért a fejlesztők egy 50-50 százalékos súlyelosztást
tudtak elérni a motor első és hátsó része között.
A hosszabb hátsó lengővilla, és a teljeséggel állítható hátsó rugóstag hozzásegítették a még jobb kezelhetőség elérésében. Az 1485 mm-es tengelytáv meglehetős jó egyenes futási stabilitást ígér. A 20 literes tankkal pedig nem kevés kilométer tehető meg egy huzamban. Az első fékek az R1-esről származnak.
Takeshi Umemoto vezető tervező elmondta: "a TDM az egyszerűen TDM. Tudtuk, hogy fontos szempont a TDM egyéniségének megtartása az új modellen, ezért ötvöztük az új kreatív formai elemeket a TDM alapgondolatával." Ha mindez a két elv találkozik majd az új modellben, a TDM újabb sikere nem maradhat el. A motor sárga, ezüst és ibolyakék metál színben lesz megrendelhető, szállítások jövő tavasszal. További információk a Yamaha TDM900 microsite-ján.