Háromhengeres esélyes a 2002-es motoros GP-n
A Petronas maláj olajipari konszern számára a
legjobb alkalom az október végi sepang-i nagydíjon nyílt, hogy
bemutathassa a nagyközönség előtt a Sauber által fejlesztett, jövő
évi GP szabályok szerint épített négyütemű versenymotorját. A
bemutatón Niall Mackenzie lovagolta meg a gépet, és néhány lassú,
de igencsak zajos kört tett meg a háromhengeres motorral, amelyet
egyszerűen csak GP1-nek kereszteltek el.
A skót pilóta elmondta, nem nagyon mert vele nagyon menni, mert ha eldobja a gépet, akkor a malájok a Petronas Ikertornyok tetejére kötötték volna ki. Az erőforrás 13.000 percenkénti fordulatra volt lekorlátozva, és vigyázni kellett nehogy ledadogjon a leszabályozó miatt a bemutató körök alatt. A maláj futamot követő teszteken az erőforrást akár 16.000 ford/perc értékig pörgethették már a tesztpilóták.
Az Mk2 jelölésű erőforrás sok mindenben eltér
az év elején bemutatott Mk1-estől, mondta Osamu Goto főmérnök. A
legfontosabb változás, hogy az F1-hez hasonló pneumatikus
szelepvezérlést hagyományos acélrugós vezérlés váltotta fel, mivel
az elérni kívánt 220 lóerőhöz nem szükséges magasabb fordulatszám,
így pneumatikus vezérlés sem. A hengerek nem teljesen vízszintesen
vannak a vázban, hanem pár fokkal hátrafelé megdöntve. Ez egy jobb
beömlő rendszer kialakítását teszi lehetővé, amelyet könnyebb a
blokk pozíciójához igazítani.
A Sauber motornak előre néző szívócsővei vannak, míg a kipufogócsővek a hátsókerék felé jönnek ki a blokkból. Az új motor 55 mm-el kisebb, mint az első verzió volt, amelyet magassága miatt sok kritika ért. A méretcsökkentés a hengerfej és a blokk magasságának csökkentéséből jött össze. Goto elmondta, azért választotta a 3 hengeres elrendezést, mivel ezek a motorok 10 kg előnyt élveznek a 4 és 5 hengeres társaikkal szemben a jövő évi szabályzat értelmében. Szerinte a Honda és a Yamaha rosszul gondolkodik, és elsősorban kereskedelmi megfontolásokból választották az 5 illetve 4 hengeres megoldást GP motorjaikhoz, míg a Sauber pusztán technikai megfontolások alapján döntött a 3 henger mellett. Nos jövőre kiderül, hogy kinek volt igaza.