Leáldozóban a sportgépek csillaga

2002.01.25. 12:40

Átalakulóban van a kétkerekűek világa. A 90-es évek közepétől egy mindent átható sportmotor hullám söpört végig a kétkerekű gépek piacán. Persze előtte is voltak szép számmal sportgépek, de innét kezdve a gyárak egyre komolyabb és szinte minden kategóriát lefedő sport, és sporttúra motor választékkal álltak elő.

Nos az angol MotorCycle Indsutry Association felmérése szintén ezt a tényt látszik igazolni. A tavalyi évben 14%-al kevesebb sportmotor talált gazdára Angliában, ahol hagyományosan nagy a rajongás a sportos kategóriába tartozó bringák után. A sportúra gépek piacán szintén 10%-os volt a visszaesés. Mindez annak ellenére, hogy az angol motorkerékpár piacon össességében 2% volt az éves növekedés üteme.

A sportos típusokról váltani szándékozók 3%-a váltana cruiserekre, 9%-a naked bike-okra. Viszont a legvonzóbb alternatíva a maga 64%-ával a supermotok és a túraendurók világa. A vásárlók elkezdtek úgy gondolkodni, hogy minek hajtsanak 250-el az utakon, hogy ha nagyon könnyen elveszthetik jogosítványukat egy sportmotoron, a balesetről és a magasabb biztosítási díjakról már nem is beszélve. Egy erős sportgéppel városban sem nagy öröm az egésznapos közlekedés, és a motor ereje inkább csak a versenypályákon használható ki. Sőt valljuk meg, igen kevés azoknak a motorosoknak a száma, akik egy városi környezetben mind a 120-150 lóerő kihasználására képesek.

Az üzemeltetési költségei is kisebbek ezeknek az egyre népszerűsödő supermoto, enduró stílusba tartozó motoroknak. Azonban nem kell temetni még a sportmotorokat. Ugyanis a legtöbbet darabszám alapján még mindig az ebbe a kategóriába sorolható motorokból értékesítenek a világ sok-sok országában.