A kínai motorgyártó merész tervei a Superbike VB-n

2002.06.25. 12:47

 
   
   

A kínai Zongshen a világ egyik legnagyobb motorgyártója, még ha modelljeit Ázsián kívül kevésbé ismerik. A gyártó már fejleszti azt az 1000 köbcentis, négyhengeres sportmotorját, amellyel indulhat jövőre a Superbike VB-n. Ennek a motornak 2004-ben jelenik meg az utcai változata. Korábban már hírt adtunk róla, hogy a cég 750-es superbike gépe fejlesztés alatt áll, és az akkori szándékok szerint ezzel indultak volna a Superbike VB-n, sőt ennek egy nagyobb változata később akár a MotoGP-ben is felbukkanhatott volna.

A Superbike VB szabályainak megváltozása miatt azonban a gyár is változtatott tervein, így most az 1000 köbcentis gépre helyezik a hangsúlyt. A Zongshen neve jól cseng a versenysportban, az utóbbi években ugyanis rendszeres résztvevői az olyan hosszú távú versenyeknek, mint a Le Mans-i vagy a Bol'dor 24 órás gyorsági menetek. Idén egyértelműen a Zonghsen csapat két motorja uralja a Hosszú távú VB mezőnyét. A csapatfőnök Michel Marqueton határozottan állította, hogy a Zongshen superbike 3 éven belül a boltokba kerülhet.

Állítása szerint az új 1000 köbcentis motor egy klasszikus felépítésű, soros négyhengeres gép lesz, mivel úgy látják, hogy ez a superbike versenyzés jövőjének alapja, és egyben ez lesz a gyár utcai gépeinek zászlóshajója is. Marqueton a projektet egy hosszú távú fejlesztésként jellemezte. A Zongshen-nek már van egy 750 köbcentis, V2-es erőforrással ellátott utcai modellje, amely az év végén kerül szériagyártásba. Ez korábban is lehetett volna, de a kínai alkatrész beszállítók késlekedése csúszást okozott az eredeti tervekhez képest.

Az ára viszont várhatóan megdöbbentő lesz, mindössze felébe kerül, mint a japán riválisok 750-es gépei! A Zongshen saját kutató és fejlesztő központtal rendelkezik Kínában, de Marquteon nem régen vásárolt új épületeket Franciaországban, amely a versenycsapat főhadiszállása lesz. Itt kap helyet az Európai Fejlesztőrészleg is, és itt készülnek el az új superbike formatervei is. A Zongshen már jelen van a kontinens néhány országában jó pár modellel (robogók, 125-ös endurók), és ismerve a kínaiak mentalitását a típusválaszték rohamosan bővülni fog az elkövetkezendő években.

Kína motorkerékpár piacára jellemző adat az 50 millió használatban lévő motoros kétkerekű jármű, és az évente készülő több mint 10 millió új motorkerékpár, amellyel a világ legnagyobb motorgyártó országa. A legtöbb gép persze az 50 és 200 köbcentis kategóriából kerül ki, amelyeket a Honda, és a Yamaha különféle modelljeinek licence alapján gyártanak, de a szerződések értelmében ezeket a típusokat nem exportálhatják más országokba.

Jelenleg több mint 200 bejegyzett motorkerékpár gyártó van Kínában, és tavaly 11.5 millió motort adtak el. Azonban a becslések szerint a feketepiacon üzemelő kisebb-nagyobb társaságok még egyszer ekkora tételben állítanak gépeket, gyári alkatrészeket és olcsó munkaerőt felhasználva.