Kenny Roberts a V5-ös motorba látja a jövő sikerét

2002.07.26. 09:43

 
   
   

Az elmúlt néhány hétben jó néhány hír keringett a MotoGP boksz utcáiban arról, hogy a Proton Team KR a következő idényben egy új V5-ös négyütemű masinán dolgozik. A múlt héten a csapattulajdonos Kenny Roberts, aki korábban erős célzásokat tett arra, hogy lehet valami a dologban, hivatalosan is szólt az új projektről, elfojtva azokat a találgatásokat, miszerint ez a mindent elsöprő Honda RCV211 egy másolata lenne.

Roberts, a korábbi háromszoros 500-as világbajnok elmondta: "Átnéztük a szabályokat, átgondoltuk a lehetőségeket és hasonlóan a Honda-hoz úgy döntöttünk, hogy az 5 hengeres elrendezés a legjobb választás. A 4 és az 5 hengeres motoroknak hasonlóan 145 kg a minimum súlyuk. Ebből adódik, hogy miért is akarnánk egy négyhengerest készíteni? Amióta a döntés megszületett, a hengerelrendezés nyilvánvaló."

Az új négyütemű Proton KR hasonló a Honda-hoz abban, hogy a hengerek V konfigurációban állnak, három henger néz előre, és kettő hátra. Viszont a hengerszög nem 75 fok, mint a Honda-nál, hanem egy kicsivel szélesebb szöget zárnak be a hengerek egymással. Roberts ezt így indokolta: "A mi motorunk 60 fokos V erőforrás. Számítógépes szimulációk és hosszas mérnöki értekezések után határoztunk így. Úgy véljük, hogy ez jobb teljesítmény leadást eredményez. Amióta döntöttünk az öthengeres elképzelés mellett, a konfiguráció magáért beszél. A Formula 1-es versenyzésben mindenki V10-es motorokat használ, de senkit sem vádolnak azzal, hogy a másikról másolta motorját."

Roberts hozzátette még, hogy nincs szándékukban túl sok kísérleti munkát végezni egy már bizonyított technológiával kapcsolatosan. Nem áll szándékukban ismét feltalálni a kereket, mint ahogy tették azt jelenlegi kétütemű, háromhengeres motorjukkal, hiszen nem kevés munkát, pénzt, időt áldoztak fel az egyedi kétütemű konstrukciójukért.

Roberts-ék egy független tervezőcég, és nincs rá lehetőségük, hogy 3 év kutató- és fejlesztőmunkát áldozzanak fel új konstrukciók kitalálására. Ezért nem szándékoznak egyelőre olyan F1-es technológiák megvalósíthatóságát a MotoGP-ben, mint a pneumatikus szelepvezérlés. Olyan motort akarnak, amely erős, megbízható, és a rajttól kezdve a célig egyenlő teljesítmény leadással képes teljesíteni a versenytávot.