Mi kell a B125-ös jogosítványhoz?

2012.05.16. 11:53

Ettől az évtől minden eddiginél gyorsabban és olcsóbban szerezhet A1-es motorjogosítványt, akinek már van B kategóriás vezetői engedélye. Az A1-es kategóriával legfeljebb 125 köbcenti hengerűrtartalmú, 11 kilowattnál nem nagyobb teljesítményű motorkerékpárt, illetve robogót lehet vezetni. De ha eldöntöttük, hogy fel szeretnénk pattanni egy 125-ösre, mire lesz szükségünk a jogosítvány megszerzéséhez?

Minden egy helyen: Totalbike.hu/b125

Szeretne harmadáron közlekedni, feleannyi idő alatt odaérni a találkozóira és egy életre elfelejteni a tömegközlekedést?

A Totalbike.hu/b125 oldalon mindent elmondunk önnek, ami könnyebbé teheti a közlekedését.

Számolja ki, mennyiért vághat bele a kalandba, keressen tanfolyamot és válasszon motort vagy robogót. Ha pedig nem ért valamit, kérdezzen. Mi válaszolunk önnek. Továbbá várjuk észrevételeiket az új oldallal kapcsolatban, hogy minél hamarabb orvosolhassuk az esetlegesen felmerülő problémákat. Köszönjük, és motorra fel!

Vespa LX 50 4T

Akinek már van autójogosítványa, arról feltételezhetjük, hogy képes tájékozódni a forgalomban, ismeri a KRESZ-t, illetve rendelkezik némi vezetési rutinnal. Korábban megszerzett tudása nagy részét a motorozás közben is hasznosítani tudja, nincs áthidalhatatlan szakadék a két járműkategória közt. Mivel az autójogosítvánnyal továbbképzés nélkül is lehet legfeljebb ötven köbcentis motort vezetni, a többség számára nem okoz majd gondot a valamivel nagyobb méretű és erősebb járművek kezelése.

Miből kell vizsgázni?

A B125-ös tanfolyam a kötelező elméleti vizsgán felül két óra vezetést és három óra elméleti képzést tartalmaz, további egy órát szánnak a forgalmi vizsgára. A számonkéréskor azt kell bemutatnia a tanulónak, hogy képes biztonságosan közlekedni a forgalomban a 125 köbcentis motorkerékpárral, illetve robogóval, és elsajátította a járműkezelés alapjait.

Ez röviden annyit tesz, hogy képes egy íven megfordulni lábletétel nélkül, illetve nem köti le a figyelmét a manőverezés és képes a közlekedés más résztvevőire koncentrálni. A vizsga a bójákkal kirakott motoros rutinpályán kezdődik és közúton folytatódik – pontosan e két helyszínen gyakorolnak a kezdők a tanfolyam során. A vizsgabiztosok a szükséges minimumot kérik számon, aki ennek megfelel, a mindennapokban szerezheti meg a jártásságot és a biztonságot fokozó rutint.

A motoros tanfolyamokkal és vizsgáztatással kapcsolatos idei újdonság, hogy a vizsgakövetelmények közt minden esetben szerepel a protektorokkal ellátott alsó- és felsőruházat is, szemben a korábbi gyakorlattal, amikor csak zárt öltözéket, bukósisakot, kesztyűt és zárt cipőt írt elő a vizsgaszabályzat. Ez azt jelenti, hogy a tanfolyamra jelentkező autós-motorosnak már a beiratkozás előtt célszerű beszereznie a szükséges védőfelszereléseket, melyet később bővíthet, kedvére alakíthat a céljainak és lehetőségeinek megfelelően.

Mennyibe kerül?

Az általunk megkeresett iskolák árai 30 ezer forint körül szóródnak. Ebben a tanfolyami díjon felül a vizsgadíjak is szerepelnek. Több helyen felhívták a figyelmünket arra, hogy az oktatók szerint képtelenség 3+2 óra alatt elsajátítani a motorozás alapjait, így aki a gyors motorjogosítvány reményében jelentkezik tanfolyamra, de korábban még segédmotorral sem közlekedett, annak pótórákra lesz szüksége, különben megbukik a vizsgán.

Másokhoz hasonlóan mi is úgy látjuk, hogy még néhány pótórával számolva is gyorsabb és lényegesen olcsóbb lehet az új lehetőség, mint a korábbi, átlagosan 80 ezer forintos, teljes óraszámú A1-es motorvezetői tanfolyam. Aki úgy látja, hogy a jogszabályban előírt két vezetési óra alatt nem sikerült felkészülnie a vizsgára, vegyen néhány pótórát. Ezt Budapesten nagyjából óránként kétezer forintért megteheti. A bizonytalanok tehát igényeiknek megfelelően, csekély extrakiadás mellett továbbtanulhatnak.