Rossi majdnem elszúrta!

Moto GP Katar

2013.04.08. 16:14
Vajon győzelemmel tér vissza a kilencszeres világbajnok, vagy az újonc Marquez nyeri a nyitányt? Lorenzo eldöntötte a kérdést, de a többiek sem panaszkodhattak.

A 2013-as MotoGP szezon első versenyeit teljesítették vasárnap este. A futamokat megelőző napokon a két japán óriás, a Honda és a Yamaha szolgáltatta a híreket. Egy ideje tudjuk, a Honda 2014-től ismét „production racer” motorokat kínál, kisebb költségvetésű csapatok számára. Ez már a kilencvenes években is működött, sőt, akkoriban eltérő blokkal, négyhengeres helyett kéthengeres ötszázasokat kínáltak a betétcsapatoknak. Néha őrölten jó eredményt értek el azokkal a motorokkal. Tiszta sor, hogy a blokkhoz ilyen mértékben most nem tudnak hozzányúlni, de Shuhei Nakamoto, a HRC ügyvezető alelnöke elöljáróban elmondta, lesz különbség a blokkok, sőt még a vázak között is. A Honda ezen kívül további hírekkel is szolgált, szerződést hosszabbítottak a Dornával, így 2015-ig ők látják el a Moto2-es kategóriát hatszázas CBR blokkokkal. A különbség annyi, hogy a motorblokkok felkészítését idéntől az ExternPro vállalat végzi. A Parque Tecnólogico de MotorLand Aragón cégcsoporthoz tartoznak, melynek érdekeltségi köreiben találhatjuk az aragóniai versenypályát is.

Szombaton a Yamaha is bejelentéssel készült. Szorosabbra vették kapcsolatukat a Dornával, a bajnokság előremozdításának érdekében, 2014-től 2016-ig M1-es MotoGP blokkokat adnának bérbe csapatoknak. Ezeket a csapatok szabadon használhatnák, és építhetnének köré versenymotort. A hangvillásokat az sem zavarná, ha a vázat más gyár készítené, és úgy állna össze a komplett versenygép.

Vasárnap végül olyan Moto3-as versenyt láttunk, hogy „ihajj”. Katarra átrendeződtek az erőviszonyok, volt olyan versenyző, akit hiába kerestünk az élmezőnyben, és volt olyan, akire nem feltétlenül számítottunk, de hamar rájöttünk, dobogón a helye. Ide sorolnám Marc Marquez öccsét, Alexet is. A tizenhét esztendős, nyurga spanyol előzéseiről lesírt, hogy agresszivitásban alig marad el bátyjától, az utolsó pillanatban sem adta fel. Csapattársával, Alex Rinsszel szinte végig a győzelemért harcoltak, de tapasztalat hiányában erről most lemaradtak. A Marquez fivérek papája tövig rághatta körmét, holott nagyobbik fia MotoGP bemutatkozására készült, a kicsi sem hagyott számára nyugodt perceket. Vinalessel, Salommal és Folgerrel kiegészülve, ők öten már elég korán meglógtak. A németek reménysége, Jonas Folger, egyetlen komolyabb hibát vétett a verseny folyamán, de ez elég volt ahhoz, hogy ritmust veszítsen, így az elsőségért folyó küzdelembe nem szólhatott bele.

Két körrel a verseny vége előtt megkezdődött a tűzijáték, előbb Vinales, végül Salom hajmeresztő előzését bámulhattuk. Utóbbi, mindent egy lapra tett fel, és olyan utolsó kört produkált, hogy első helyét senki nem veszélyeztette. Az utolsó körben Vinales is robbantott, a futam két kiskakasa, Rins és Marquez legfeljebb a dobogó alsó fokáért harcolhatott. Végül Rins lélegzetelállító hajrát indított, és mindössze hat ezreddel maradt le Vinales mögött., így harmadik lett. Az első hat helyen KTM végzett, a hetedik helyen egy Mahindra. A legjobb Hondás, Danny Webb, csak a tizenegyedik helyen ért célba. Folger motorjának vázát, egyébként a Moto2-ben domináló Kalex cég építi.

A Moto2-esek mezőnyének rajtprocedúráját Mike di Meglio motorhibája nehezítette. A francia neve, ezután már csak akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor kilökte az egykor szebb napokat is látott Mattia Pasinit. A rajtot Takaaki Nakagami kapta el a legjobban, elég sokáig vezette a versenyt, de nagyjából tíz körrel a leintés előtt Redding és Espargaro is megelőzte. Ezután a verseny kettejükről szólt, Redding mindent megtett a győzelemért. Sebességüket oly mértékben növelték, hogy öt körön belül hét másodpercet adtak a japánnak. Espargaro nem kegyelmezett, és megelőzte az angolt, aki többször megpróbálta visszaszerezni a vezető pozíciót, de végül nem sikerült. Első győzelme így továbbra is várat magára, Espargaro agresszív stílusa pedig ismét bevált. A verseny végén Redding kuplungproblémát is emlegetett, amely még a felvezető körben gyötörte, de minden erejével a következő, austini futamra koncentrál, hogy végre meglegyen a hőn áhított trófea.

A királykategória versenyét óriási izgalommal várta mindenki. Vajon mit tartogat Marquez, és tényleg visszatér Rossi? Az olasznak meggyűlt a baja az új kvalifikációs rendszerrel, egyszer forgalom hátráltatta, egyszer pedig letért a pályáról az új gumikkal. A hetedik helyről várta a rajtot, ami a Ducatis időket idézte. Csapattársa, Lorenzo pole pozícióból, a betétcsapatnál versenyző másik Yamahás, Crutchlow a második helyről indult. A rajt után Lorenzo rögtön az élre állt, a többiek csak asszisztáltak.

Rossi hamar összekapta magát, az első kör végén már a harmadik helyért csatázott Doviziosóval, amikor türelmetlensége hibát eredményezett, és lesodródott az ívről. A dobogó ekkor veszett fejszének tűnt, visszaesett a hetedik helyre, majd beszorult Bradl mögé, mialatt az élboly kíméletlenül eltávolodott. Dovizioso kezdeti fellángolása hamar alábbhagyott, ő saját hibáján kívül veszített pozíciókat. A hatodik körben rendeződtek a sorok, Lorenzo magabiztosan vezette a versenyt, őt Pedrosa, az újonc Marquez és Crutchlow követte. Az angol, kanyarokban egyértelműen gyorsabb volt a két Repsol Hondánál, de az egyenesekben nem tudta felvenni azok tempóját, így nem volt reális esélye előzni.

A hetedik körben Rossinak sikerült megelőzni Bradl-t, a német ezután nem sokkal bukott. A kilencszeres világbajnok helyzete még a tizenkettedik körben is reménytelennek tűnt, a dobogós helyért csatázó triótól négy másodpercre volt, de a köridőkön látszott, irgalmatlan hajrába kezdett. Hat körrel a futam vége előtt megkezdődött a helyezkedés, az újonc Marquez gond nélkül előzte tapasztalt csapattársát, Pedrosát. Ezen a ponton Rossi is felzárkózott, egy körrel később Crutchlow-t utasította maga mögé, aki illetődöttségében elfékezte magát a célegyenes végén. Az angol így végleg kiszállt a dobogóért vívott küzdelemből.

Négy körrel a vége előtt megtört a jég, Rossi előbb Pedrosát, majd Marquezt is megelőzte, a Doktor visszatért, de Marquez nem adta könnyen magát, generációk harcának voltunk szemtanúi. Az újonc minden gondolkodás nélkül visszaelőzte az olaszt, akinek minden tudására szüksége volt, hogy végül megszerezze a második helyet. Marquez az utolsó körben mindent megpróbált, de Rossi sikervágya ezúttal legyőzhetetlen volt, az utolsó csepp üzemanyagot is kisajtolta a Yamahából, amely a levezető körben megállt. A bajnok sokat fizetett forrófejűségéért, győzelemre esélye sem volt, de azt hiszem, így is végtelenül boldogan állt a dobogóra. Marquez cseppet sem veszített agresszivitásából, nem esett hasra, hogy egykori példaképeivel kellett csatázni, legendás motorossá válhat egyhamar. A Ducatik nem javultak, a hetedik és tizedik hely között értek célba. Lorenzóról csak szuperlatívuszokban beszélhetünk, nem kérdéses, célja a címvédés.

Hosszú idő után ismét olyan versenyt láthattunk, amelyért nem sajnáljuk az évi közvetítési díjat. Bár lehet, hogy a verseny csak akkor verseny, ha Rossit az első háromban láthatjuk?

Moto3 végeredmény

1 25 39  Luis SALOM SPA Red Bull KTM Ajo KTM 151.1 38'26.859
2 20 25  Maverick VIÑALES SPA Team Calvo KTM 151.0 +0.417
3 16 42  Alex RINS SPA Estrella Galicia 0,0 KTM 151.0 +0.423
4 13 12  Alex MARQUEZ SPA Estrella Galicia 0,0 KTM 151.0 +0.701
5 11 94  Jonas FOLGER GER Mapfre Aspar Team Moto3 Kalex KTM 151.0 +0.916
6 10 63  Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL Red Bull KTM Ajo KTM 149.9 +17.489
7 9 44  Miguel OLIVEIRA POR Mahindra Racing Mahindra 149.9 +17.566
8 8 61  Arthur SISSIS AUS Red Bull KTM Ajo KTM 149.8 +19.355
9 7 31  Niklas AJO FIN Avant Tecno KTM 149.2 +28.966
10 6 7  Efren VAZQUEZ SPA Mahindra Racing Mahindra 149.2 +28.995
11 5 99  Danny WEBB GBR Ambrogio Racing Suter Honda 149.2 +29.440
12 4 41  Brad BINDER RSA Ambrogio Racing Suter Honda 149.2 +29.499
13 3 53  Jasper IWEMA NED RW Racing GP Kalex KTM 148.5 +39.216
14 2 10  Alexis MASBOU FRA Ongetta-Rivacold FTR Honda 148.5 +39.415
15 1 5  Romano FENATI ITA San Carlo Team Italia FTR Honda 148.5 +39.451
16   8  Jack MILLER AUS Caretta Technology - RTG FTR Honda 148.5 +39.797
17   65  Philipp OETTL GER Paddock TT Motion Events Kalex KTM 147.8 +50.846
18   19  Alessandro TONUCCI ITA La Fonte Tascaracing Honda 147.8 +51.093
19   9  Toni FINSTERBUSCH GER Kiefer Racing Kalex KTM 147.8 +51.218
20   22  Ana CARRASCO SPA Team Calvo KTM 147.8 +51.266
21   58  Juanfran GUEVARA SPA CIP Moto3 TSR Honda 147.8 +51.329
22   84  Jakub KORNFEIL CZE Redox RW Racing GP Kalex KTM 147.6 +53.745
23   4  Francesco BAGNAIA ITA San Carlo Team Italia FTR Honda 147.6 +54.691
24   3  Matteo FERRARI ITA Ongetta-Centro Seta FTR Honda 147.6 +54.948
25   66  Florian ALT GER Kiefer Racing Kalex KTM 147.5 +55.236
26   57  Eric GRANADO BRA Mapfre Aspar Team Moto3 Kalex KTM 147.0 +1'03.601
27   29  Hyuga WATANABE JPN La Fonte Tascaracing Honda 145.8 +1'23.040
28   77  Lorenzo BALDASSARRI ITA GO&FUN Gresini Moto3 FTR Honda 145.8 +1'23.178
Kiesett
    17  John McPHEE GBR Caretta Technology - RTG FTR Honda 148.6 2 kör
    32  Isaac VIÑALES SPA Ongetta-Centro Seta FTR Honda 147.4 11 kör
    89  Alan TECHER FRA CIP Moto3 TSR Honda 145.4 16 kör
    23  Niccolò ANTONELLI ITA GO&FUN Gresini Moto3 FTR Honda   0 kör

Moto2 végeredmény

1 25 40  Pol ESPARGARO SPA Tuenti HP 40 Kalex 159.2 40'31.782
2 20 45  Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Kalex 159.2 +0.844
3 16 30  Takaaki NAKAGAMI JPN Italtrans Racing Team Kalex 158.5 +12.098
4 13 77  Dominique AEGERTER SWI Technomag carXpert Suter 158.0 +18.910
5 11 36  Mika KALLIO FIN Marc VDS Racing Team Kalex 158.0 +18.933
6 10 60  Julian SIMON SPA Italtrans Racing Team Kalex 158.0 +19.018
7 9 3  Simone CORSI ITA NGM Mobile Racing Speed Up 158.0 +19.230
8 8 15  Alex DE ANGELIS RSM NGM Mobile Forward Racing Speed Up 158.0 +19.452
9 7 80  Esteve RABAT SPA Tuenti HP 40 Kalex 157.9 +20.219
10 6 19  Xavier SIMEON BEL Desguaces La Torre Maptaq Kalex 157.9 +20.972
11 5 81  Jordi TORRES SPA Mapfre Aspar Team Moto2 Suter 157.8 +21.674
12 4 5  Johann ZARCO FRA Came Iodaracing Project Suter 157.8 +22.084
13 3 23  Marcel SCHROTTER GER Desguaces La Torre SAG Kalex 157.8 +22.093
14 2 18  Nicolas TEROL SPA Mapfre Aspar Team Moto2 Suter 157.8 +22.496
15 1 24  Toni ELIAS SPA Blusens Avintia Kalex 156.9 +36.677
16   63  Mike DI MEGLIO FRA Jir Moto2 Motobi 156.9 +36.697
17   11  Sandro CORTESE GER Dynavolt Intact GP Kalex 156.5 +41.857
18   52  Danny KENT GBR Tech 3 Tech 3 156.3 +45.295
19   4  Randy KRUMMENACHER SWI Technomag carXpert Suter 156.2 +47.673
20   33  Sergio GADEA SPA Interwetten Paddock Suter 155.8 +54.197
21   9  Kyle SMITH GBR Blusens Avintia Kalex 155.5 +59.245
22   44  Steven ODENDAAL RSA Argiñano & Gines Racing Speed Up 155.2 +1'02.713
23   72  Yuki TAKAHASHI JPN IDEMITSU Honda Team Asia Moriwaki 155.1 +1'04.294
24   7  Doni Tata PRADITA INA Federal Oil Gresini Moto2 Suter 154.5 +1'14.017
25   17  Alberto MONCAYO SPA Argiñano & Gines Racing Speed Up 153.1 +1'37.009
26   97  Rafid Topan SUCIPTO INA QMMF Racing Team Speed Up 147.6 1 kör
Kiesett
    14  Ratthapark WILAIROT THA Thai Honda PTT Gresini Moto2 Suter 154.2 5 kör
    88  Ricard CARDUS SPA NGM Mobile Forward Racing Speed Up 157.3 12 kör
    54  Mattia PASINI ITA NGM Mobile Racing Speed Up 155.7 12 kör
    95  Anthony WEST AUS QMMF Racing Team Speed Up 144.7 13 kör
    49  Axel PONS SPA Tuenti HP 40 Kalex 154.2 17 kör
    96  Louis ROSSI FRA Tech 3 Tech 3 153.4 17 kör

MotoGP végeredmény

1 25 99  Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 166.4 42'39.802
2 20 46  Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 166.0 +5.990
3 16 93  Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 166.0 +6.201
4 13 26  Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 165.8 +9.473
5 11 35  Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 165.2 +18.764
6 10 19  Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 165.0 +22.148
7 9 4  Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 164.8 +24.355
8 8 69  Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 164.8 +24.920
9 7 29  Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 164.0 +37.124
10 6 11  Ben SPIES USA Ignite Pramac Racing Ducati 163.5 +44.908
11 5 41  Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 163.2 +49.809
12 4 14  Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 162.8 +56.495
13 3 8  Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 162.0 +1'09.599
14 2 68  Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 161.9 +1'10.742
15 1 7  Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 161.8 +1'13.600
16   71  Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 160.8 +1'29.444
17   70  Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 160.5 +1'34.341
18   52  Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 160.5 +1'34.683
Kiesett
    5  Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 161.9 7 Laps
    9  Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 160.5 10 Laps
    6  Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 164.8 14 Laps
    38  Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 162.4 18 Laps
    67  Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 149.2 21 Laps
    17  Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART   0 Lap