Kilencvenéves a BMW. Ünnepeljük ezt együtt, nézzük végig a nagyképes galériát, ahol az ősöktől egészen a legmodernebb gépekig mindent megtalálunk.
A márka hazai képviselője egy közel 100 ezer leütés hosszúságú, könyvnyi információt hordozó sajtóanyaggal lepett meg bennünket. Ezt méretei miatt nem tudjuk ide csak úgy bemásolni, de a márka érdeklődő rajongóinak, vagy az extra információkat kereső motorosoknak ide kattintva letölthetővé tesszük.
A fotókkal is hasonlóan járunk el: a tömörített mappában az itt láthatónál is több kép található, töltsék le, gyönyörködjenek a szép részletekben.
R 24: 1948 és 1950 között készült 12 020 pédányban
Georg „Schorsch” Meier legnagyobb diadala egy kompresszoros BMW versenygéppel az volt, hogy első nem brit pilótaként győzött a Man-szigeti futam 500-as, úgynevezett Senior TT kategóriájában. Egy másik BMW-versenyző, a brit Jock West végzett a második helyen. (képünkön)
Henne 1929-ben 216,75 kilométer/órával felállította az elsőt a BMW motorkerékpárokkal elért összesen 76 sebességrekord közül, 1937-ben pedig egy kompresszor-feltöltésű, s teljesen burkolt 500-as BMW nyergében 279,5 kilométer/órát ért el – e rekordot 14 esztendőn át nem sikerült megdönteni
Impozáns eredmények születtek az oldalkocsis futamokon, amelyek 1954-ben, Wilhelm Noll és Fritz Cron világbajnoki címével kezdődtek. 1974-ig a BMW e szakág nem kevesebb, mint 19 egyéni és 20 konstruktőri világbajnoki címét gyűjtötte be
1948-tól készült a BMW Motorrad müncheni üzemében az egyhengeres BMW R 24
Ernst Henne, aki már 1926-ban a Német Bajnokságban és 1928-ban a Targa Florión is győzedelmeskedett, majd 1933 és 1935 között a Nemzetközi Hatnapos Terepmotor Bajnokságot vezető német csapatnak is tagja volt, rekordkísérleteivel is ámulatba ejtette a szakmát
A kéthengeres boxermotor meghatározó állandóságot képvisel a BMW motorkerékpárok fejlődésének hosszú történetében. Már a márka legelső modelljét, az 1923-ban bemutatott BMW R 32-t is boxermotor, hozzá közvetlen tengellyel csatlakozó sebességváltó és kardántengely hajtotta
1923. szeptember 28. nem csupán a Berlini Autószalon megnyitójának napját jelölte, hanem a BMW motorkerékpár-gyártásának kezdetét is
A hajtásrendszerének alapvető koncepciója még ma is számos modellen megfigyelhető: léghűtéses, kéthengeres négyütemű boxermotor vízszintesen beépítve, vele közös házba épített, száraz tárcsás tengelykapcsolóval csatlakozó sebességváltó és természetesen a kardántengely
A feltörekvő vállalat azonban más motorkerékpár-gyártók számára már 1920 óta készített boxermotorokat, amelyek nyomán logikus lépésként következett a saját motorkerékpár-márka megalapítása
Bemutatkozott a fél kerékagy-fék és a sajtolt acélváz is. Utóbbi kimondottan erőteljes megjelenést és magas fokú menetstabilitást kölcsönzött az újdonságok számára, hogy azután a motorkerékpár-építés „német iskolájaként” váljék közismertté
Az 1934-ben bemutatott, 750 köbcentiméteres, boxermotoros BMW R 12 új fejlesztéssel jelentkezett a sorozatgyártású motorkerékpárok körében – a hidraulikus csillapítású első teleszkópvillával
Miután a termelést a negyvenes évek első felében szinte teljes egészében katonai céloknak rendelték alá, a világháborút követően a fejlesztésre és a gyártásra egyaránt új kezdetek vártak. 1948-tól készült a BMW Motorrad müncheni üzemében az egyhengeres BMW R 24
A háború előtti R 23 műszaki alapjaira épült, 9 kW/12 LE teljesítményével éppen megfelelt az újrainduló egyéni mobilitás akkori igényeinek
A BMW R 5 (1936) lábbal kapcsolható, négyfokozatú sebességváltója szintén olyan iránymutató megoldások voltak, amelyek már a BMW háború előtti modelljein is megjelentek
A BMW R 5 motorját a BMW R 51/2 számára részletes módosításokkal fejlesztették tovább, s a két hengert közös olajkörbe foglaló kenési rendszerrel, megdöntve felszerelt karburátorokkal és bordázott szelepfedelekkel látják el
1950-ben született ismét kéthengeres boxermotorral hajtott BMW motorkerékpár, de az R 51/2 is egy háború előtti gép alapján készült. A rohamosan növekvő értékesítési darabszámok azonban rövidesen már a fejlesztés számára is nagyobb játékteret nyitottak. Az R 51/3 formájában 1951-ben már egy teljesen új generáció mutatkozhatott be
A BMW motorkerékpárok termelési mutatói is sorra döntötték a rekordokat, s még a háború kitörése előtt sikerült átlépni a 100 ezer darabos határt
1966-ban megszűnt az egyhengeres modellek gyártása, majd a teljes motorkerékpár-termelés fokozatosan Berlin-Spandauba költözött, csupán a műszaki fejlesztés és a tesztelés maradt mind a mai napig Münchenben
1969 őszén jelentek meg a BMW Motorrad /5-ös családjának első tagjai. Erőteljes teljesítmény- és vonóerő-karakterisztika, játszi könnyedségű irányíthatóság mellett – így mutatkozott be a BMW R 50/5 (24 kW/32 LE), a BMW R 60/5 (29 kW/40 LE) és a BMW R 75/5 (37 kW/50 LE)
A BMW R 50 és a BMW R 69 1955-ös bemutatkozásával a márka a teljes lengőkaros futóművel állított új mércét. Előre hosszirányú vezetőkar (Earles-villa), míg hátra kettős lengőkar került, s mindkettő hidraulikus rugóstagokkal kombinálva biztosított mindaddig elérhetetlen színvonalú menetkényelmet. A kardántengely első ízben kapott helyet az egyik lengőkarban
Jelentősen növelte a kényelmet a rugós nyerget felváltó egybefüggő üléspad, amely 1960-ban a BMW R 69 S modellen debütált
A francia Hubert Auriol az enduro-boxermodellel 1981-ben a legendás Párizs-Dakar Ralin állt rajthoz, s mindjárt elsőként végzett a motorosok mezőnyében. 1983-ban Auriol megismételte sikerét a világ legnehezebb terepes etap-versenyén
1983-ban a boxer- és az egyhengeres motorok mellett a BMW K 100 modellben a BMW egy további hajtásrendszer-változatot indít útjára: a vállalat történetének első soros, egyben első négyhengeres gépét. Ugyancsak újdonság e motor hosszirányú beépítése
A K-sorozat bevezetésével jelent meg a térbeli acél csőváz konstrukciója, amely a kilencvenes években alumínium hídváznak adta át a helyét
A BMW R 80 G/S, amelynek hajtásáról egy 797 köbcentiméteres, 37 kW/50 LE teljesítményű boxermotor gondoskodott. Különleges műszaki megoldásai azonnal feltűnést keltettek, mint például Monolever egykaros, egyoldali rugóstaggal kialakított hátsó kerékfelfüggesztése, miközben e modell már a túra-endurók teljesen új kategóriájának előfutáraként érkezett a piacra
1984-ben és 1985-ben Gaston Rahier és Eddy Hau megszerezte a győzelmet a nagy géposztályban. Eredményes szereplésüknek köszönhetően az amerikai közönség figyelmét is sikerült felhívni a G/S erősségeire. Gazdasági szempontból is nagy siker volt a BMW számára az R 80 G/S. Összesen 21.864 darab készült belőle 1987 júliusáig
1980: a BMW R 80 G/S révén nem csupán a túra-endurók szegmense nyílik meg, hanem a világ első egykaros hátsó felfüggesztése is bemutatkozik. Előnyei: a merev, ám jóval könnyebb rendszer sokkal érzékenyebb reakciókat tesz lehetővé a hátsó rugózás felől, s a kerékcsere is jóval egyszerűbb
1976: Butenuth és Helmut Dähne Production TT kategóriagyőzelmet arat a BMW R 90 S modellel a Man-szigeten. A BMW a Butler és Smith alkotta duóval rajthoz áll az Amerikai Egyesült Államok Superbike-bajnokságának premierjén. Steve McLaughlin (USA) egy BMW R 90 S nyergében nyeri Daytona 200 mérföldes szezonnyitó futamát, Reg Pridmore (USA) ugyanilyen géppel az Amerikai Egyesült Államok első Superbike-bajnokaként nyeri a szezont
A BMW R 90 S a márka első sorozatgyártású modelljeként készült kormányra rögzített burkolattal, s nem csupán a sportos ambíciókat tápláló vásárlók körében vált egy csapásra népszerűvé, hanem a versenypályák egyik fő favoritjaként is emlegették
Forradalom a szélcsatornában: a BMW R 100 RS, az első teljes aerodinamikai burkolattal ellátott motorkerékpár
A szilárdan a vázszerkezethez rögzített burkolat nem csupán a szél és az eső ellen kínált hatékony védelmet, hanem még a tempós hosszú távú túrák során is mindvégig egyenes testtartást tett lehetővé
Az 51 kW/70 LE teljesítményének és kiváló aerodinamikai adottságainak köszönhetően a BMW R 100 RS az úton is elérte a 200 kilométer/óra végsebességet
Igazi különlegességként mutatkozott be 1988-ban a BMW K1 is, amely avantgárd formavilágával és fejlett aerodinamikai koncepciójával tűnt ki
A fékezés biztonságának szolgálatában a BMW a világ első motorkerékpár-gyártójaként már 1988-ben felvette programjába a blokkolásgátló berendezést (ABS)
A k1-en első ízben alkalmaztak hengerenként négyszelepes technikával működő, 74 kW/100 LE teljesítményű négyhengeres motort
Az első motor, amely háromutas katalizátort kapott
A BMW R 1100 RS igen jelentős változást hoz a motorkerékpárok alapfelépítésében, a BMW ugyanis az első nagysorozatú gyártóként szakít a korábban megszokott fővázas konstrukcióval. Ezt részben – maga is teherviselő elemként – a motor helyettesíti
A hátsó kerékre ható, a hajtásból származó nemkívánatos hatásokat hatékonyan csillapító Paralever felfüggesztéshez 1993-ban az első villa Telelever rendszerű kerékvezetése társult.
Optimális biztonság két keréken: a BMW C1 az egy nyomon haladó járművek hatékony helykihasználását a korszerű kisautók biztonságával ötvözi
A 2000-es év azért is különösen emlékezetes, mert a négy első helyen ekkor négy BMW ért célba. A BMW német versenyzőkkel is sikeresnek bizonyult, Jutta Kleinschmidt egy, míg Andrea Mayer három alkalommal is a női mezőny élén végzett
2004: a BMW K 1200 S modellben mutatkozik be az 1988-ban megjelent négyhengeres blokk utódja, az új soros motor azonban már keresztirányban, 55 fokban előre megdöntve helyezkedik el. További különlegességei digitális motorszabályzása és máig egyedülálló szárazkarteres kenési rendszer
2006-ban a soros erőforrások családja egy kéthengeressel bővül. Eeinte fogasszíjjal (F 800 S, F 800 ST) később görgős lánccal (F 650 GS, F 800 GS) hajtja meg a hátsó kereket
A boxer-modellek karakterében is célzottan erősödtek a sportos vonások. A BMW HP2 Enduro és a BMW HP2 Megamoto tömegcsökkentésének, 81 kW/110 LE teljesítményszintjének, fordított (upside-down) tele-villájának és központi rugóstagjának köszönhette exkluzív stílusát. Az új sorozat 2007-ben a BMW HP2 Sport modellel egészült ki, amelynek 98 kilowattos (133 LE) motorja az R-sorozat két évvel később megújuló boxer-modelljeinek műszaki alapjaként is szolgált
2009-ben elérkezett az idő, hogy a márka az úgynevezett szupersport-motorkerékpárok szegmensét is meghódítsa. A BMW S 1000 RR sikeresnek bizonyult a Superbike-világbajnokságo. 142 kW/193 LE teljesítményű, négyhengeres motorjával, mindössze 183 kilogramm száraz saját tömegével és extrafelszerelésként kínált verseny-ABS blokkolásgátlójával illetve kipörgésgátlójával (Dynamic Traction Control; DTC) a BMW S 1000 RR a menetdinamika és a biztonság területein egyaránt nagyot gurított
A BMW soros, hathengereseinek karakteres vonásai 2010 óta immár két keréken is átélhetők. A BMW K 1600 GT és a BMW K 1600 GTL modellekben e konstrukció legkompaktabb megvalósítása jelent meg, amely 118 kW/160 LE teljesítményével és 175 newtonméter maximális forgatónyomatékával semmi mással össze nem téveszthető hanghatásokkal ruházza fel e két luxus túramotorkerékpárt (Fotó: Daniel Kraus)
Új boxermotor érkezett a piacra 2012-ben. A BMW R 1200 GS-ben a 92 kilowattos (125 LE) blokk levegő-/folyadékhűtése mellett további újdonság, hogy az eddig külső tengellyel csatlakozó sebességváltó is a motorral közös házba került. Emellett olajfürdőben futó, többtárcsás, anti-hopping funkcióval kiegészített tengelykapcsolót is kapott (Fotó: Michael Alschner)