Motorozás két, három és négy keréken
Élet-halál motorozás Marokkóban
Mászkálunk az éjszakai tombolástól zajos Marrákes utcáin, s egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy a sötét parkból vészes tempóban kihajt egy rommá görbült Motobécane. Persze, a sétányról, ahol szerelmes párok andalognak, titokban kezet fogva a sötétben. A lámpája nem ég, hátul mondjuk, nincs is neki, tehát semmi különleges, olyan a verda, mint a marokkói motorok java része. A keresztben futó négysávos úton robog a forgalom, hiszen zöldet mutat nekik a lámpa. Mopedesünk azzal a lendülettel, minden körülnézés nélkül ráhajt a zebrára, két centivel vétve el egy 123-as Merci-taxi fenekét, s átlóban a szemközti úttorkolat felé veszi útját, ráragadva a nyélgázra, figyelemre sem méltatva a sokszor másfél tonnás autófolyamot. Csakhogy jobbról is jön egy 123-as taxi, mégpedig szabályosan, tehát fokozott tempóban, ahogy arrafelé szokás. Ha a sofőr el nem kapja a kormányt, a mopedes barma ma már a túlvilágon szereli a Solex-karbit. Ez a félkegyelmű is az utolsó életösztönével még elkapta a kormányt, majd vészes gyorsasággal magához térve egy darabon még a halálra ijedt taxis mellett motorozott, üvöltözött neki egy sort a nyitott ablakon át, majd kissé lemaradva tőle, az autó mögött mégis befordult a kiszemelt utcatorkolatba. Ez persze már csak hatalmas vargabetűvel, már csak a szembejövő sávba sikerült neki, ezért majd' felöklelte az addigra zöldre váltó lámpánál elinduló másik autótömeg. Azokkal is ordibált, csak úgy toroköblögetésképpen, majd kacsázott egy kicsit, s továbbra is nyélen elhajtott a vaksötétbe. Nem, berúgva nem lehetett, ez egy muszlim ország, itt nem isznak. Meg amúgy is, Piszkos Fredbe illő jelenetből láttunk vagy tucatnyit egy nap alatt, úgy látszik, itt mindenki Allah erős kezében van. Ha már így alakul az élet, a helyiek ki is használják a nagyúr jóindulatát. Fenékig.

Marokkó legeurópaibb városa Marrákes, annak is az elegáns, sima aszfaltos részében járunk, mondjuk úgy - az ötödik kerületben. A lovaskordé azért itt is mindennapos (inkább minden tízperces) látvány (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Egy szabályosan közlekedő motoros család, például az anyuka sisakot is hord. Becsatolatlanul (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Teherautó? Motor? Igazából mindegy is, az a lényeg, hogy sokat visz és a bódé véd az időjárás szinte valamennyi viszontagsága ellen (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Vajon ez itt mi? A vízibicikli-kölcsönző infrastruktúra talán egyfajta Avis/Herz központot takar, csak itt nem fekete Fiesták vannak, hanem Yamahák (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Onnan sejtem, hogy szabályos ilyen kismotoron sisak nélküli utast szállítani, hogy itt a rendőr viszi a meglehetősen korpulens ismerőst (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Nincs pénzed autóra, de nem tudsz biciklizni? Vegyél motort, tegyél rá kitámasztó kerekeket! Nem egyedi megoldás, még ha csak ezt az egyet tudtam csak fotózni, mert láttam hasonlót vagy fél tucatnyit (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Marrákesben sem vet fel minden építési vállalkozót mostanában a pénz. Bár a fagyokat és a gyömnövényeket (sőt, általában a növényeket) mellőző körülmények között valóban lassabban pusztulnak az épített javak, ez a félkész monstrum azért elég pocsékul néz ki (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Ez itt nagyjából a marrákesi Andrássy út. Lovaskocsival, naná (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Az első kerék balra megy, a hátsó jobbra, végül is, kialakul valahogy az egyenes irány (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Rendes benzinkútkomplexum szolgáltató épületekkel, szervizzel. Csak a multi-logó hiányzik róla? (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Minél messzebb mész a szerény kiterejedésű XXI. századtól (inkább hívnám XX. elejének), annál jobban elfogy a motorizáció. Ez már az Atlasz lábánál egy nagyobbacska falu utcája, itt már csak mi közlekedtünk autóval (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Jó boltnak jó cégér - gumis műhely az országúton (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Van arra mód, hogy két gyereket is biztosan szállítsunk mopeden, ugye látják (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

A négyütemű Yamahák után a rezós, két ékszíjas Motobécane a leggyakoribb motor (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Ahol egynél több a lóerő, ott megjelenik a verseny is. A robogósok komoly küzdelmet vívnak az elsőségért, már ahol van jó út (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Szélvédelem kimaxolva. Iszonyatosan sok nő motorozik (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Azért ha este elmész Marrákesbe sétálni, meglepő gazdagságba is ütközöl, ez például egy Louis Vuitton áruház (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Marrákes főtere éjjel az egyik legizgalmasabb hely a Földön. Csoportokban dobolnak, táncolnak, fáklyákat lóbálnak az emberek, a zaj leírhatatlan, a tombolás elsöprő, az egész fiesztahangulat lehengerlő (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Ilyen árusból volt vagy ötven egy soron. Az ember nyála ömlik (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

A főtér közepén, körülbelül egy Deák térnyi helyen a kifőzdések állítják fel esténként a sátraikat. Ha itt nincs száz étterem, akkor egy se, és mindben van vendég (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Őrzött motoros P+R Marrákes központjában. Nagyrészt négyütemű Yamahák parkolnak itt, amelyek bár nagyon hasonlítanak a Town Mate-ekre, mégsem azok, mert nem kardánosak, hanem láncosak. Ez a Honda Cub-koppintás használtan olyan 300 ezer forint körüli áron megy Európában, tehát sokkal drágább, mint egy normál szíjas robogó. Megkérdeztem, mennyiért adnak egy ilyet el arrafelé - 7-800 euró, tehát ott sem igazán filléres tétel (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Egy még szélvédettebb, még összkomfortosabb változata a tehermotornak, sőt, ez már szinte kamion, mert még a raktere is fedett (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)

Lehet, hogy Marrákes az egyik legkozmopolitább hely Marokkóban, de a csador azért itt is elkél, ha konzervatívabb fajtából való nő vagy és az utcára mész (Fotó: Csikós Zsolt / Totalbike)