A hétvégén pörög az AMST-en a Budapest Motor Fesztivál, az egyetlen hazai motorkiállítás. Idén elég sok nagy márka távol maradt, de alaposan körülnézve azért találni érdekességeket. Lássuk, mikre érdemes mindenképpen odafigyelni.
A Kawasaki ZX-10R maga a veszedelem - minden benne van, amit ma egy ezres sportmotortól elvárhatunk - 200 lóerő fölötti teljesítmény, teljes elektronikai arzenál, és olyan futómű, amit eddig csak a kis szériás különlegességeken és a Superbike kategóriás versenymotorokon láttunk.
Fotó: Zomborácz Iván
Erről az első villáról van szó: eddig egyik gyártó sem lépte meg nagyszériás motornál a külső tartályos telót. A Kawasaki idén robbantott.
Fotó: Zomborácz Iván
A Kawasaki W800 nem idei modell, de örök sláger: tökéletes forma, két henger, érdekes karakter, és műszakilag is szokatlan: most éppen senki más nem árul királytengelyes blokkal szerelt gépet.
Fotó: Zomborácz Iván
A Honda 2016-ra frissített a CB500 sorozaton. A CB500X elkezdett hasonlítani a VFR800X és VFR1200X-re, vagyis a Honda nagy, V4-es túraenduróira. Jól áll neki.
Fotó: Zomborácz Iván
A Honda CB500 is kapott a fiatalító kúrából, ezáltal sokkal sportosabb lett a megjelenése - amúgy az egyik legkezesebb kezdőmotorról van szó, döbbenetesen jól manőverezhető.
Fotó: Zomborácz Iván
A Honda NM4 Vultus igazi ritkaság. Az NC alapú robogót a képregények ihlették, ennek megfelelően az első bemutatója a londoni ComiCon képregény-fesztiválon volt. Igazi ritkaság, el is kapkodták az összeset.
Fotó: Zomborácz Iván
Idén a Honda legnagyobb dobása a CRF1000L Africa Twin. Ezres, soros kéthengeres blokk, száz lóerős teljesítmény, és valós terepképesség.
Fotó: Zomborácz Iván
A Yamaha N-Max az egyik legjobb ma kapható 125-ös robogó. Érdekessége, hogy rendkívül jól megy, ami például a fordulatszám függvényében változó szelepnyitásnak is köszönhető.
Fotó: Zomborácz Iván
A Yamaha XJR1300 igazából tavalyi újdonság, de egy retró motornál ez ugye mindegy, pláne úgy, hogy tavaly nem állították ki itthon. Most alaposan körbe lehet nyálazni, nagyon finom tárgy.
Fotó: Zomborácz Iván
A Yamaha XSR900 egy retrósított MT-09. Tehát soros három hengeres blokk, 110 lóerő. Iszonyatos fordulatéhségre és eszeveszett vadságra lehet számítani. Szerencsére most már jár hozzá ABS és kipörgésgáltó.
Fotó: Zomborácz Iván
A Budapest Motor Fesztivál leglátványosabb standját idén a Suzuki rakta össze - és olyan érdekességeket is elhoztak, mint a FatMile, aminek az alapját egy Bandit 1250 adta, de egy nagyon ízléses retró motort építettek belőle.
Fotó: Zomborácz Iván
A FatMile-t egyébként Hans Muth, a BMW egykori legendás formatervezője álmodta meg.
Fotó: Zomborácz Iván
Az idei év egyik legjobban várt újdonsága az új Suzuki SV650. Letisztult forma, átdolgozott váz és blokk, 75 lóerő és 64 Nm - ha sikerült neki jó árat találni, simán lehet még belőle akkora sláger, mint az elődjéből.
Fotó: Zomborácz Iván
A Suzuki GSX-R1000 Concept-et először Milánóban mutatták meg. Akkor úgy harangozták be, hogy a szériamodell legalább akkorát fog ütni, mint az 1987-es GSX-R750 vagy a K5-ös GSX-R1000, vagyis átértékeli, amit addig a kategóriáról gondoltunk. Ez nagy vállalás, és a Suzuki nem véletlenül halogatja a szériamodell bemutatóját. Addig viszont ezzel kell beérni.
Fotó: Zomborácz Iván
Számokat nem is nagyon árultak el a GSX-R1000 Conceptről, azt viszont tudni, hogy a blokk változó szelepvezérlést kap, a gyorsváltó le- és felfelé kapcsolást egyaránt engedi kuplung nélkül, ellátták rajtelektronikával, 10 fokozatban állítható kipörgésgátlóval, 3 fokozatú üzemmódkapcsolóval, külső gáztartályos Showa Big Piston villával és légrugós központi gátlóval. És legalább 200 lóerős lesz a kész változat.
Fotó: Zomborácz Iván
A Suzuki VanVan az egyik legvidámabb külsejű motor, eddig Európában csak a 125-ös változatban létezett, idén viszont már kapható lesz a 200-as kivitel is. Ez sem rakéta, de a 16 lóerő és a 15 Nm pont annyival több, hogy ne kelljen folyamatosan váltogatni.
Fotó: Zomborácz Iván
Balra a legelső szériás GSX-R750, ami 1986-ban egycsapásra felforgatta a sportmotorok világát. Jobbra pedig a 2016-os, 30. évfordulós GSX-R1000.
Fotó: Zomborácz Iván
A Moto Guzzi V7 az egyik legszebb naked bike. Jó színek, tökéletes kiegészítők - tudom, rohadt elcsépelt, de az olaszok érzik a stílust. A japánok néha túltolják, ők viszont nem hibáznak.
Fotó: Zomborácz Iván
Az Aprilia Tuono Factory fájdalmasan kívánatos tárgy. V4, 1077 köbcenti, 175 lóerő, csodálatos hang, libabőröztető formaterv. Ennél jobb feneket ma senki nem tud.
Fotó: Zomborácz Iván
Moto Guzzi Audace 1400 - a California 1400 alapjaira épített cruiser - ahányszor meglátom, folyamatosan a blokkot nézem, ahogy a hatalmas kéthengeres kiharap egy darabot a tankból, hogy elférjen.
Fotó: Zomborácz Iván
Meglepetés: megjelent a Husqvarna, mint kiállító! El is hozták Pela Renet gyári ralimotorját, amivel a Dakaron is ment. Lenyűgöző versenygép, műszakilag megegyezik a KTM 450 Rally Factory motorokkal. Renet egyébként háromszoros enduró és egyszeres MX3 világbajnok, idén először indult Dakaron, de a negyedik napon 29 kilométerrel a cél előtt csúnyán összetörte magát.
Fotó: Zomborácz Iván
A Husqvarna 701 Supermotó műszaki alapjai a KTM 690 SMC R-ből származnak, ám a körítés és a hangolás más - ez első sorban utcai motor.
Fotó: Zomborácz Iván
Egy Husqvarna a gyár hőskorából.
Fotó: Zomborácz Iván
Bár idén a Triumph is távol maradt a motorkiállítástól, a Motozin standjára bezsúfoltak egyet az új Speed Twinből.
Fotó: Zomborácz Iván
Igen, ez az új KTM 1290 Super Duke GT. Körbe járni nem igazán lehet, de még lefotózni is macerás - a KTM egyébként nincs jelen, mint kiállító.
Fotó: Zomborácz Iván
Nem tudom, hogy van-e kívánatosabb motor, mint a Ducati 1299 Panigale. Zseniális formaterv, veszett erő, hatalmas, pörgős V2-es blokk - nekem folyamatosan káprázik tőle a szemem.
Fotó: Zomborácz Iván
A scrambler 2016 slágere, így egy kiállítás nem is kiállítás Ducati Scrambler nélkül.
Fotó: Zomborácz Iván
A Ducati XDiavel elképesztően kivagyi motor, szerénységet nyomokban sem tartalmaz.
Fotó: Zomborácz Iván
Ducati Multistrada 1200 - valahol félúton van egy túraenduró és egy sportmotor között.
Fotó: Zomborácz Iván
Az X-Bike standján áll ez az átépített Kawasaki LTD440. Egykor ronda softchopper volt, most harcos külsejű Scrambler. Még nincs kész, de már így is mutatós.
Fotó: Zomborácz Iván
A Benelli BN302 hatalmas kedvencem. 300 köbcentis kéthengeres blokkjából 38 lóerő jön elő, de nem is ez a lényeg, hanem végre egy szépen kidolgozott, látványos motor. Érdekes lengővilla, látványos fékek, masszív futómű - amilyennek egy olasz motornak lennie kell. És vannak ott más nagymotorok is.
Fotó: Zomborácz Iván
Vannak csajok is.
Fotó: Zomborácz Iván
Az új Harley-Davidson Softail Slim nem csak fényezésében új, hanem nagyobb, 1802 köbcentis léghűtéses V2-es blokkot kapott, ami már 148 Nm nyomatékot tud, teljesítménye pedig a korábbi nyolcvanpár lóerő helyett körülbelül 100 LE.
Fotó: Zomborácz Iván
Pákozdi "Sapka" Tamás és a Harley-Davidson Budapest közös munkája ez a 883 Sportster Iron. A motor a Battle of the Kings motorépítő versenyre készült - ez a H-D házi motorépítő versenye.
Fotó: Zomborácz Iván
A fejidom egy régi Ducatiról származik. A többi részlet is zseniális, úgy néz ki gyárinak, hogy szinte minden eleméhez hozzányúltak, a váztól és a tanktól kezdve a kipufogón át egészen a lábtartókig és a kerekekig.
Fotó: Zomborácz Iván
Tényleg, említettem már, hogy vannak csajok is?
Fotó: Zomborácz Iván
Hoppá, egy MV Agusta Dragster RR, abból is a Lewis Hamilton Edition. Elsőre csicsás, másodjára zseniális - pont mint Hamilton.
Fotó: Zomborácz Iván
A Tökéletes Olasz Fenék verseny egyik esélyese az MV Agusta Dragster RR, kár, hogy a díjat már kiosztottuk az Aprilia Tuononak.
Fotó: Zomborácz Iván
A hétvégén pörög az AMST-en a Budapest Motor Fesztivál, az egyetlen hazai motorkiállítás. Idén elég sok nagy márka távol maradt, de alaposan körülnézve azért találni érdekességeket. Lássuk, mikre érdemes mindenképpen odafigyelni.