Kilométerről megmondom, hogy nem tudsz motorozni

2016.06.16. 13:29
Idővel óhatatlanul is kialakul a képesség, hogy elég hamar fel tudd mérni, ki mennyire tud motorozni. Vannak ugyanis jelek.

Félreértés ne essen, az én motorozásom sem szobrászokat megihlető, MotoGP rajthelyért kiáltó csoda, de legalább lelkesen képzem magam - mert tudom, hogy bőven van még mit tanulni, pláne úgy, hogy közvetve ugyan, de ebből élek.

Nyilván nem mondom meg szagról senki köridejét a Hungaroringen, de azt jó eséllyel igen, hogy körbe fog-e találni egy naptári éven belül. Vannak jelek, amik azonnal árulkodnak, ha valakinek lövése sincs a motor kezeléséről, és ezeket elég jól kiszúrom.

A lógatott lábtól például kiver a frász, amikor bizonytalanságon úgy akar valaki úrrá lenni, hogy mindkét lábát lógatja, hogy majd combból megtartja a motort, ha dőlne, és úgy próbál megfordulni két sávon. Ez az egyik legsúlyosabb hiba, motornál, robogónál egyaránt. Nézni is rossz, ahogyan jármű tetején ott billeg a szerencsétlen.

De már az is távolról látszik, ha valaki fél a motortól, ahogyan postás stílusban lógó könyökkel, de görcsösen megfeszülve ül a rajta, annyira rágyógyulva, hogy a fejét sem tudja oldalra fordítani. Motorozni lazán de határozottan kell. Lehet óvatosan vezetni, érdemes is, de az ne félelemből eredjen, mert akkor a fene megette az egészet.

Szintén intő jel, ha valaki gáz helyett is a féket húzza. A motor olyan, mint egy hátsókerekes autó a négyzeten, a gáz hiányát ugyanúgy megbosszulja, mint a túl sok gázt - csak az utóbbit még valamennyire lehet korrigálni. Ha valaki kanyar előtt pánikszerűen fékez, aztán elcsukott gázzal próbál valahogyan bebillegni a kanyarba, akkor az már rég rossz, valószínűleg a szembesávban fog kikötni, és a jószerencsén múlik a túlélése.

És még van száz hasonló apróság, amiből kiderül, hogy a motoros/robogós nincs a helyzet magaslatán. Hatalmas szerencse, hogy ezeket a rossz beidegződéseket el lehet hagyni.

Lehet, hogy már valaki sejti, ez a hosszú felvezető azért született, mert június 18-án, vagyis most szombaton lesz a történelmi esemény, az első Totalbike robogós vezetéstechnikai tréning. Ráadásul elég jó áron, 6 rugóért vehettek részt rajta.

Ennek lényege, hogy lesznek profi instruktorok, akik elmondják, megmutatják és megtanítják, hogyan kell a manővereket jól csinálni, illetve felismerik a rossz beidegződéseket, és segítenek megszabadulni tőlük.

Két óra után senki nem lesz Chris Pfeiffer, viszont ha a későbbiekben tudatosan úgy motorozik, ahogyan a tréningen mutatták, akkor lényegesen könnyebb, élvezetesebb és biztonságosabb lesz a robogózás.

A reggeli, 9 órától 11-ig tartó csoport már betelt, a másik délelőtti körben még van néhány szabad hely, a délutániak viszont még szellősek, ott egészen biztosan nem kell könyökölni a bejutáshoz. 

Ez most eléggé megéri.