Hol szeretik a világon a legjobban a motorkerékpárt? Olaszországban? Angliában? Németországban vagy az USA-ban? Vietnamban? Félek, hogy e szubjektív versenyszám nyertesei a japánok lennének, hiszen ők az összes fajta motorkerékpárt gyártják, használják, exportálják - mellesleg lerohanták velük a világot. Két hét alatt pedig látsz csodát, mert a belpiac még színesebb, mint ami odakint látszik belőlük.

Adott a sárga-fehér Yamaha Vino, logikus, hogy a gazdi kockás csíkot húz a két oldalára, hiszen így mindjárt ki is adja a New York-i taxit

Mit keres egy Gasgas Kiotóban? Ráadásul a triálmotornak született gépet valaki utcán használja, erről árulkodik a rendszám, az utcai gumik és a nyereg. Vajon milyen lehet az áttételezése? Mert triálmotorosan rövid hajtással pokoli lehet a használata. Közben Zirig Árpi rámtelefonált, ő felismerte a motort, egy GasGas TX125 Randonnéról van szó, 2013-tól kvázi így készült, ahogy a képen látjuk, s talán azért is szeretik arrafelé, mert a 250 köbcenti alatti motorok nem műszakivizsga-kötelesek. Fura, hogy Japánig kellett mennem, hogy ilyet lássak

Honda Supercub a klasszikus, rugós levestartóval, legtesthezillőbb szerepében

Egy kicsi robogótároló Kiotó külvárosában

A helyhiány egészen vicces megoldásokra sarkallja a japánokat. Ez itt például egy vagány divatholmikat és rocker-relikviákat árusító, városszéli divatbolt. A tulaja egy harmincas, szőkített japán csávó, megkérdeztem, tőle, mit keresnek itt a motorok. Ja, mondta, a Harley az enyém, a két öreg japán gép a haverjaimé, akikkel motorozunk, a robogó a bolt futármotorja. Díszletnek pont jók ide, s így sikerült megoldtani a garázskérdést is

Meglehetősen stílusos kiotói robogórendszám

Az én SS50-esem közeli, de szegény rokona a CD50. A szokásos fekvő, négyütemű Honda-blokk (Monkey, Gorilla, Dax, Chaly, Cub, Super Cub... soroljam?) Ez afféle melósmotor, bő negyven évvel ezelőtt megjelent, azóta nem sokat változtattak rajta, csak az oldaldekni lett nagyobb, talán még ma is gyártják

Oppá, egy kilencvenes évek közepéről származó, nagy-nagy ázsiai kultmotor, egész pontosan egy V2-es SRV250 Renaissa. A Yamaha ezt egy akkori nosztalgiahullám meglovagolására fejlesztette - szenzációs úttartás, meglehetősen ütős (a méretéhez képest legalábbis) motorblokk. De ezzel már kezd elbánni az idő és a gazdi, nézzék a kipufogót

Yamaha Gear teljes szkafanderben. Ezek a motorok már erősen kezdik kiszorítani az ötven éve a japán utcakép részének számító Honda Cubot és koppintásait

Ha már van Monkey és Gorilla, akkor miért ne csináljuk meg az Ape-et is - gondolták a Hondánál, és létrehozták ezt. Nem olyan pici, mint emberszabású rokonai, de azért ez is csak ötvenes, igaz, nem a jó fekvő egyhengeres blokk van benne, hanem a problémásabb álló, a CB50-ből

Bár konditermi edzőgépnek néz ki a rettenet mennyiségű strandkorláttól és ráaggatványtól, ez valójában egy ólomnehéz ízléssel feltuningolt Honda PCX Uenóban

A fehérrobogóság két véglete. Elöl a Honda Gyro Canopy, hátul a Vespa PK125

Nem egy és nem két ilyen cultosan átalakított Gyrót láttam, persze feszített kerekekkel

Azért van olyan kevés öreg Vespa Olaszországban, mert mind Japánba vándorolt. De tényleg, lépten-nyomon beléjük botlik az ember. Hiszen emögött még ott van a kicsinyített szobra is!

A harleys banda az Japánban is harleys banda. Ők épp Enoshimát terrorizálják decibelekkel

A choppert még csak értem, életstílus, kreténség, Szelíd motorosság, satöbbi. De egy Electra Glide-ra (remélem, eltaláltam) minek hónaljszárítót tenni?

Kissé viseltes Honda Supercub kézzel tördelt burkolattal. Azért még bőven használják

Ez a gyönyörűség a W betűvel a tankján egy spécizett Kawasaki W800. Érdekes, hogy a pár nem öltözött a motorhoz, holott az ilyet a japánok elég komolyan szokták venni

Rendes veterán is akad az utcán, ez itt egy Honda CD125 valahonnan a hatvanas-hetvenes évek fordulójáról. Nem is valami elhagyatott helyen áll, hanem Harajukuban, ami Tokió legfiatalosabb és legtrendibb divathelye

Tessék, még egy Vespa

A japánok imádják a Ducatit. Cs. Dani barátom elmélete szerint annyira tökéletes a világuk, hogy hiányzik nekik egy darab tökéletelenség, de a stílust is imádják. A Ducatival meg mindkettőt megkapják. Szerintem meg csak jót akarnak motorozni... Elnézést az elmosódott képért, épp egy fékező buszból fotóztam

Yamaha Maxxam, a világ legvagányabb robogója, ami még a Helixet is háromszor lekörözi

A körzeti meghízottak motorjai Nikkóban

Két Honda rendőrmotor, a hátsó azért érdekes, mert még a fogaskerekes vezérlésű VFR, tehát már nagyon nem mai csirke, olyan ezredforduló környéki

Ha már egyszer a Maxxam kapcsán szóba került a Helix, hát itt van egy. Bár ezek is jó öregek most már, még mindig szép számmal látni őket az utcán, használatban

Stílusos Suzuki café racer erősen Nishi-Nippori-jellegű tájban

Egy fészerbe bepillantva ismerős faridom kandikált ki felém. Bementem, két japán szaki vasdarabokat csavarozgatott bent (mondhatni, szerelt). Mondom, ilyen Ducatim van, azaz mégsem, mert megláttam a feliratot - ez egy igen ritka 800SS. Más is a műszerfala, mint az én 750SS-emé. Az újszerű gépről kiderült, hogy a vázát Hokkaidóban vették, a blokkot Yokohama mellett találták, a többit ott, az izui félszigeten vadászták össze. Mert a japán mindent újonnan vesz, persze...

Ekkora kamionfelépítménnyel is közlekednek Supercubok arrafelé. Zách Dani kérdése - mit csinál ez a motoros nagy szélben? A nagy szelet Japánban úgy hívják: tájfun. Olyankor nem motorozik az ember...