Mindegy hogy a világ végére indulsz, vagy csak egy hétvégi csapatásra – valahogy, valamibe pakolni kell. Háromdobozos rendszerbe a hülye is össze tud csomagolni, de egy nakeden vagy sportmotoron már erősen korlátozottak a lehetőségek. Nem kell hátizsákkal szívatnod magad, és van élet a mágneses tanktáskán túl is.
Egy túraendurón nyilván nem jelent problémát egy hétvégi kiruccanás kellékeit elhelyezni. Ha doboz nem is, egy csomagtartó konzolhoz vagy utas-kapaszkodóhoz semeddig sem tart egy ezer forintos csomaghálóval bármit rögzíteni. Érdemes a témában elolvasni ezt a remek értekezést, mi szól a kemény és mi a puha málha mellett.
Azonban egy karcsú nakedre vagy sportmotorra már fejvakarósan lehet egy hosszú hétvége kellékeit elhelyezni. Kézenfekvő a hátizsák, de megpakolva pár óra után húzza a hátadat, és minden megállásnál útban lesz. A mágneses tanktáska szintén kézenfekvő, de nem minden motoron áll stabilan, nincs minden tank fémből, és karcolhatja a fényezést.
A néhány éve megjelent Tanklock rögzítés tipikusan az a dolog, ami után nem érted, miért használ még bárki mágneses tanktáskát. A márkaspecifikus tankgyűrűt a betöltő nyílásra kell szerelni a hozzá adott hosszabb csavarokkal. Ezzel egy másodperc alatt fel-le helyezhető a táska, ami nem csúszkál, nem karcol. Ha típust váltasz, kb. 4000 forintba kerül egy új gyűrű. A Kappa és a Givi kompatibilis egymással, az SW Motech valamivel masszívabbnak tűnik, de kanócos kioldóját nehezebb használni.
Én a kisebb és több zsebes, 5-10 literes táskákat preferálom, mert sokkal kevésbé zavaró a méretük, mint a 15-20 literes normál változatoknak. A képen látható Kappa kifejezetten sportmotorra lett kitalálva, de sajnos már nem gyártják. Pedig az elejében éppen elfér egy csereplexi. Az újabbak viszont már nagyobb méretű okostelefont is tudnak fogadni – sajnos navigációnak ilyenkor pocsék, mert kiesik a látótérből.
A motor hátuljára többet lehet rakodni, de továbbra is fontosabb szempont az egyszerű rögzítés a sok helynél. Az oldaltáskákhoz általában konzolra is szükség van, ezért maradnak az üléstáskák, vagy tail pack-ek. Az Aliexpresszen tízezer forint körül van millió féle, ezekből szintén a 10-15 liter körülieket lehet a legkönnyebben rögzíteni. A méretük és a súlyuk matt nem szükséges a lábtartó konzolhoz rögzíteni, elég az ülés alatti pántokat áthúzni. Mellesleg így nem szükséges a hátsó idomot sem leragasztani. A nagyobb méretű táskák vagy a hevederek ugyanis mindenképp rá fognak lógni a fényezésre, ezért is lesz a kacsaszalag a motoros jó barátja.
Ha mindenképpen több helyre lesz szükség, az SW Motech akár 90 literig (Speedpack) is kinál megoldást, de az már tényleg elég hülyén néz ki egy GSX-R-en. A kisebb Racepack (50-65L, 230 EUR) vagy a szintén bővíthető Rearbag (24-36L, 180 EUR) borsos áron kínál nagyon profi rögzítést és jó minőségű anyagokat. Apró fém spaniferjével pár perc alatt könnyedén oldható-rögzíthető, így ha a szállásra értél, nem szükséges a motoron hagyni. Jogos a felvetés, hogy egy olcsó hengerzsákba is befelér egy csomó cucc. Azonban abból csak levéve tudsz kipakolni, és csak kitömve lehet rögzíteni. Ami mindenképpen a hengertáska mellett szól, az a vízállóság. A puha táskák magukban nem vízállóak, ezért esőben egy zsákot kell húzni rájuk, amit persze könnyű elhagyni. Ha sikerült, akkor először kukászsákba kell a benne lévő motyót elhelyezni.
A hengerzsák az én vallásom
Ha jól számolom, eddig három puha oldaltáskát, két műanyag dobozt és alu topcase-t tettem tönkre túrázásaim során. Ezek jelentős részét az én trehányságomra lehet visszavezetni (három táska, egy doboz) míg a maradékot (egy műanyag- és egy aludoboz) a gyártási minőségre. A tanktáskákért sem rajongom, sőt, a tank lock rendszert is utáltam már tiszta szívből, amikor kétszer kellett elkapnom a komplett fotóscuccal lerepülő batyut. Egyetlen megoldás volt, ami soha, de soha nem hagyott cserben, az utasülésre gumipókozott vízhatlan hengerzsák.
Egyetlen vastag és erős gumipókkal bármilyen naked-re vagy sportgépre fel tudom fűzni, eddig egyedül a saját KTM Duke II-m fogott ki rajtam. A hengerzsák mellett szól, hogy nagyjából egyetlen perc feltenni, és lehúzni az erős pókkal, vízálló, és olcsó. Az sem igaz, hogy csak rommá pakolva áll meg a helyén – olyat érdemes választani, aminek lehajtogatható a szája, és akkor mindig ideális keménységű lesz. Továbbá szerencsés, ha hátizsákként is használható, könnyebb felvinni a szállásra, ha fel tudod akasztani a válladra.
Puha málhát továbbá soha nem szabad spaniferezni, mindig rugalmas gumipókot kell használni, különben a rázkódások során lelazul. A hatkampós sisakrögzítő hálót sem tartom jónak, még nem találkoztam olyannal, amely kellően erős lenne, és kellően sűrűn hálózott.
Persze, a legjobb, ha van három minőségi dobozod.
Érdekes megoldás még a Hepco&Becker sportrack-je, illetve a Ventura csomagtartói. Előbbi egy alu-platni, amit a hátsó ülés helyére kell rögzíteni. Onnantól kezdve szolgálhat szimpla csomagtartóként vagy akár egy kemény doboz konzoljaként. Az utóbbit már alulról is csavarozni kell, de a súlyt nem a konzol, hanem az ülés viseli, így gyakorlatilag a fél háztartást magunkkal tudjuk vinni.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
3 hónapon belül 2 visszahívást kaptak a hibrid Kawasakik
Komoly probléma miatt hívták vissza a Z7 Hybrid és Ninja 7 Hybrid modelleket, ráadásul ez rövid időn belül a második akció.