Sebestyén Péter a Supersport-vb legerősebb csapatához igazolt
Interjú: Sebestyén Péter
Sebestyén Peti Assentől a Evan Bros. Racing Team tagja. Ne ijedjenek meg, ez a Bardahl, az a csapat, amely az elmúlt két évben a világbajnokot szállította, és most sem állnak rosszul. A bejelentést egy hosszú, minimum fél évig folytatott tárgyalássorozat előzte meg, amelynek a mai napon pont került a végére. A hírrel kapcsolatos sajtótájékoztató ezekben a percekben is zajlik.
- Lesz egyedi sisakfestésed? Lassan megilletne egy.
- Szerintem igen, most már jó lenne.
- Hogy érzed magad egy ilyen kaliberű szerződéssel a zsebedben?
- Még nem igazán fogtam fel, egyelőre csak minden nagyon furcsa. Még kívülállóként nézem ezt az egészet, és közben úgy tűnik, rendeződnek a dolgok. Nagyon várom, hogy végre belevethessem magam egy olyan munkába, ami előre visz. Még csak nem is izgatottság, egyszerűen várom, hogy végre el tudjak kezdeni dolgozni a világ legjobb Supersport csapatával.
- Viszel valakit a tavalyi alakulatból?
- A hosszú távú cél az lenne, hogy magyar szakemberek vegyenek körül, de most még kikötés volt a szerződésben, hogy kizárólag a csapat saját embereivel dolgozhatok együtt.
- Az első versenyed Assen?
- Igen.
- Három versenyhétvégét hagytál ki, ez összesen hat futam. Esélytelennek tartod, hogy beleszólj ilyen hátrányból az év végi küzdelmekbe az összetettben?
- Nem cél, hogy bármi ilyesmivel foglalkozzak. A cél az, hogy versenyről versenyre a lehető legjobb eredményt érjem el. Természetesen Steven Odendaal, a leendő csapattársam most sokkal jobb helyzetben van, így könnyen előfordulhat az is, hogy adott esetben majd őt kell támogatnom, ha lesz esetleg csapatutasítás. De erről még nem esett szó. Egy biztos, hosszú távra tervezünk, ezért az idei évben szeretnék szintet lépni, miközben a jövő évet már együtt építjük. Így nem fogok szándékosan kicseszni senkivel. De persze ha ott lennék a siker kapujában, és egy dobogós hely vagy győzelem lenne a tét, feltéve, ha előtte nem szólnak, egészen biztosan csak előre tekintek és megyek. Ez mindig nagyon részletkérdés: mikor, hol, a szezon mely szakaszában? S leginkább, hogy a csapat mit gondol róla. De mivel profik, és a győzelemre hajtanak, tudom, hogy nem szólnának bele, ha esetleg annyival gyorsabb lennék nála.
- Készen állsz a győzelemre? Illetve hogy van ez, erre fel kell készülni, vagy egy versenyzőben átkattan egyik pillanatról a másikra?
- Ez jó kérdés, mert még soha nem voltam világbajnoki futamgyőzelem kapujában, de azt hiszem, olyan lehet, mint amikor vágysz egy jó autóra, és fáradhatatlanul dolgozol, hogy meglegyen. Majd amikor végre sikerült megvenni, új célokat tűzöl ki magad elé, és folytatod a munkát. Addigra már elmélyültél a dolgaidban, és csak teszed a dolgod, nem állsz meg.
Azt gondolom, hogy az első futamgyőzelemhez egyébként is elengedhetetlen egy flow állapot, ott mindennek klappolni kell, és mentálisan sem szabad rágörcsölni. Aztán megnyerni egy következőt megint teljesen más. Megtartani azt a szintet és az állapotot már sokkal nehezebb. Arról már nem is beszélve, mekkora nyomást tesznek rád adott esetben, ha világbajnoki éllovas vagy. Ott még könnyebb hibázni egy adott versenyen. Úgy gondolom, ebből a szituációból csak jól jöhetek ki, mert különösebb elvárások nincsenek, nyomás nélkül tudok fejlődni, és ha olykor még a csapattársamtól is gyorsabb leszek esetleg, már csak hab lenne a tortán.
- Változtattál bármit az edzésmódszereken, amióta tudod, a Bardahllal mehetsz?
- A motivációm egyértelműen sokkal nagyobb lett, de azt gondolom, a szárazedzésekkel eddig sem volt gond, csináltam mindent napi szinten. Egyedül a motorozás, ami hiányzott, ennek a lehetőségei korlátozottak voltak.
- Volt szó arról, hogy esetleg Olaszországba költözz, közelebb a csapathoz?
- Nem kikötése a szerződésnek, de ha ez lenne a siker kulcsa, akkor természetesen nem jelentene gondot. Egyelőre azonban nincs tervben. Viszont remélem, hogy a szerződés hivatalos bejelentését követően sikerül megindítani néhány tárgyalást potenciális szponzorokkal, akik nagyban segítenék az egyéni felkészülésem. Gondolok itt akár egy kisebb edzőmotorra, vagy bármire, ami szükséges a felkészülési munkához. Eddig nyilván nem voltak túl jók a tárgyalási alapok. Az biztos, hogy az asseni futam előtt találkozom még a csapattal. A versenymotor felkészítéséhez egy hónapra van szükség, ez nagyjából Assenre lesz meg, viszont előre jelezték, hogy teszt nélkül nincs verseny, ezért a cseh futam helyszínén még előtte kapok két nap lehetőséget, hogy kipróbáljam a motort. Ebből is látszik az észszerűség és a profizmus, mert bár tesztelhetnénk egy hozzájuk közel eső olasz pályán, de annak sok értelme nem lenne, hiszen olyan pályákon célszerű motorozni, főleg nekem, amely még hátravan a bajnokság szempontjából.
De persze minden motoros lehetőség jó és szükségszerű, amelyek még a csapat adta lehetőségeken felül adódnak. Még tavaly összehaverkodtam Philipp Öttllel, és Patrick Hobelsbergerrel, így amikor az idén mentünk a Red Bull Ringre, megkérdeztem őket, csatlakoznak-e hozzánk. Végül az utolsó pillanatban szóltak, hogy inkább leugranak Spanyolországba, mert ott most tök jó az idő. Mindkettőjüknek ott áll a kisbusz bepakolva teljes felszereléssel és egy stock edzőmotorral, hogy az ilyen lehetőségeket ki tudják használni. Végül lementek, és két különböző pályán mentek három-három napot. Na, ezek azok a plusz dolgok, amelyek hiányoznak, és ez már nem a csapat feladata, hanem egyéni. Ezért bízom annyira a szponzorokban, hogy hasonló dolgokat én is meg tudjak engedni magamnak, mert hasonló lehetőségek nélkül mindig lépéshátrányban vagyok kicsit.
- Hány ember lehet melletted egy-egy hétvége során a közvetlen környezetből?
- A nagy csapatokhoz hasonlóan itt is pontosan meghatározták a szerződésben, ennek értelmében két fő. Kísérő biztosan lehet több is, de a garázsban két fő tartózkodhat.
- Úgy érzem, a legnagyobb magabiztosságot ebben az egészben az adja neked, hogy innentől nem a te feladatod menedzselni a dolgokat, sakkozni a felkészüléssel, kitalálni, hogy esetleg hol lehetne motorozni a jövő héten.
- Igen, valóban így van, megnyugtat, hogy minden keretek közé van szorítva. Nem kell aggódnom olyan dolgokon, amelyek az energiáim nagy részét felemésztették eddig. Pont erről beszélgettem nemrég az édesapámmal is, amikor azon agyaltam, Mostban vagy Assenben kellene tesztelni. Ő pedig azt mondta: „Figyelj, ezeket innentől engedd el, majd a csapat eldönti.” És valóban így van, hiszen már az első pillanattól kezdve ez volt a legszimpatikusabb bennük. Családias a légkör, de mégis nagyon szigorúak és következetesek. Ezért nem engednek például külsős embert a szerelőgárdába, mert félnek, hogy megbomlik az egyensúly, és az eddig nagyon jól összeszokott csapat felborul.
- Milyen gondolatok keringenek benned?
- Kizárólag pozitívak. Nemrég néztem a tévében az utolsó futamot, és furcsa volt, amikor a kommentátorok azt mondták, most biztos óriási nyomás van rajtam, mert a leendő csapattársam jól megy. – Ők is hallották, és olvasták az akkor még pletykát az igazolásról, amit először egy német oldal szellőztetett meg. – Valójában pedig azt éreztem, hogy az égvilágon semmilyen nyomás nincs rajtam, csak izgatott vagyok, és várom, hogy elkezdődjön ez az egész. Tudom, hogy nem véletlenül kaptam ezt a lehetőséget, tudom, hogy azért kaptam ezt a szerződést, mert hisznek bennem, és azt is tudom, hogy bármennyi munkát képes vagyok beletenni, hogy a végén megérkezzenek az eredmények. Minden alkalmat szeretnék megragadni, hogy köszönetet mondjak a családomnak, az OXXO Racingnek, Daróczy Attilának és az összes partnernek, hogy kitartottak mellettem, és segítetek idáig eljutni, illetve nagy megtiszteltetés, hogy a HUMDA is bizalmat szavazott nekem, és együtt léphetünk fel a következő szintre, remélem sikeres lesz a közös munka. De azt azért hozzátenném, még nem változott meg körülöttem különösebben az élet.
Film készül Sebestyén Péterről
Kollmann András rendezésében már a 2020-as szezonban elkezdett forogni a dokumentumfilm Sebestyén Péter Supersport-vébés szerepléséről. A bardahlos szerződés miatt a forgatások nem álltak le, idén még kamerák követik Petit, a kész művet pedig a nyár végén fogják bemutatni, vagyis nem várják meg vele a 2021-es versenyszezon végét. A film stábját Guld Péter kollégánk szakértőként segíti.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
3 hónapon belül 2 visszahívást kaptak a hibrid Kawasakik
Komoly probléma miatt hívták vissza a Z7 Hybrid és Ninja 7 Hybrid modelleket, ráadásul ez rövid időn belül a második akció.