Mire elég 45 perc tesztmotorozás?

2023.07.18. 13:59

A legjobb motorozás az ingyen motorozás, nem? Ha nem is úgy, ahogy az évtizedekkel ezelőtti nonkomformista törvényen kívüli arcokról szólnak a mesék - városról városra, tét nélkül; inkább csak úgy puhány XXI.századi módon, egy tesztnap keretében, de azért jó móka, hiszen egy ismeretlen motor nagy impulzus löket. Pláne, ha a szervező társaságnak helyén van a töke, és a Mátrába viszi a ki tudja honnét érkező tesztpilótákat. És van ilyen.

A BMW évek óta szervezi a hazai Roadshow napjait, aminek egyik helyszíne hagyományosan Parád. Egészen pontosan a parádfürdői Erzsébet Park Hotel előtti placc, amit messziről meg lehet ismerni a parkoló motorokról, és a grafitszürke BMW kamionról, ami a régió más pontjairól hozza a tesztmotorokat.

Nem egy rossz helyszín eltölteni egy motor próbálgatós fél napot. A vadregényes környezetben álló, múltszázadi hangulatú egykori Károlyi rezidencia perfektül hozza a béemvésen német középosztálybeli hangulatot, mégha a rendezvényes rockzene kicsit keresztbe is tesz neki. Gépek előkészítve, összesen 17 típus, indulásra kész. Gyors bejelentkezés a csinos lányoknál, felelősségvállalási aláír, odabent fogpiszkálóval átszúrt miniszendvicsek, a hűtő dugig töltve üdítővel. Egészen olyan, mint valami sajtóút (mínusz lakossági metál), csak ez bárki számára nyitott.

CE 04

De ez csak a körítés, mindegy is, a motorozás a lényeg. Összesen kettőt választhattunk. Az én döntésem a CE 04 elektromos robogóra esett, mert annyira különleges cucc, hogy ki akartam próbálni. Valamit az F 900 XR-re, de ez utóbbi inkább amolyan ésszerű döntés volt – nevezzük szakmai érdeklődésnek –, hogy megnézzem hogyan képzeli a BMW az alap crossovert. Utóbbi helyett sokkal több kedvem lett volna valamelyik R 18 variánssal körözni egyet, vagy régi szívszerelmemnek, az R 1250 RS-nek adtam volna randevút, amibe néhány éve pont itt, egy ilyen tesztnapon bolondultam bele.

Persze, tudom, most majd elmondod - ha máshová nem, hát magadnak a monitor vagy a telefon elé - mire lett volna érdemesebb rácsapni. Hiszen ott voltak az R 1250 GS-ek (és persze GSA is), a K 1600-ak, mint bálnák sorakoztak, hogy valaki tekerje meg a hathengereseket, és persze elérhető volt a sportos lelkületű, de gubbasztani már nem kívánó motorosok sztárja, az S 1000 XR is. Erre én kiválasztottam egy elektromos robogót, mi?

Nem bántan meg, a CE 04 érdekes darab, és nem túl könnyű hozzájutni. Ugyan egy hozzávetőlegesen 40-45 perces tesztkör alatt egy csomó olyan funkciót nem tudtam kipróbálni, minthogy befér-e a sisakom az oldalról nyitható csomagtérbe, vagy azt, mennyit segít az automata tolatássegítő, de az erőről és a dinamikáról kaptam némi képet a szerpentinen. Kezdjük azzal, ami vicces: jó vele a szerpentinezés. De tényleg. Az elképesztően alacsony súlypont miatt olyan volt, mint egy keljfeljancsit döntögetni jobbra-balra. Felül mint egy műanyag játékmotor, alul meg a 231 kilogrammos masszív tömeg jelentős része, és ettől az egész marha könnyen irányítható és stabil lett. Egészen egyszerűen nekem is hihetetlen, hogy ezt leírom, de a szűk mátrai kanyarokban jól éreztem magam vele. És egy CE 04-ről beszélünk, ami ránézésre amúgy egy kamion akksi és egy vasaló szerelemgyereke.

Az erőladás rántott vissza a földre. Már majdnem elkezdtem húzni a szám, hogy ez azért nem olyan combos. De miért is kellene annak lennie? 70-ig ügyesen elindul, és a városi felhasználásban – a CE 04 igazi terepén – ez számít. Most keseregjek azon, hogy a kanyar utáni kigyorsításon még a Dynamic menetprogram ellenére is lelépett az R 18? A kanyargás viszont zabálja az akkut. Egy Parádfürdő - Egerbakta - Parádfürdő kör a Google Térkép szerint pontosan 44,8 kilométer, ami alatt 98-ról 47 százalékra merült az elem, azaz egy második menetnek már nem ugrottam volna neki.

F 900 XR

A visszaérkezés után rövid pihenő, potyaszendó, putyaücsi, gyors Messenger üzenet haza, hogy amúgy még élünk,a CE 04-et töltőre rakták, aztán irány a legjapánabb BMW, amin valaha ültem. Ez nem becsmérlés, inkább arra vonatkozik, hogy nem nyújt semmi szokatlant. Tesóm öregedő R 1200 R-je éppen egy hete van nálam, és még mindig csak az összeszokás fázisában tartunk. Az F 900 XR-en viszont azonnal megtaláltam a helyem. “Jó” helyen van minden, egy Suzukiról átülve sem kell próbálgatni hogyan működik az index, és a “mode” gomb is azonnal meglett a menetprogram átállításához. Csak a gyújtáskapcsoló gombot takarta ki a navi előkészítés, szóval indulásnál szerencsétlenkedtem egy kicsit, de biztos láttak már cifrább megakadásokat ezek a fiúk a tesztnapokon.

Mondjuk sietnem nem kellett. A második körben nem voltunk szerencsések, mert pont kikaptunk egy erősen feltorlódott autósort, amit egy ekkora, nem összeszokott brigád csak lassan tudott átugrani, szóval gyorsan utolértem a többieket. Az előttem haladó S 1000 XR-es srác láthatóan vette a lapot, és azt csinálta, amit ilyenkor lehet. Az egyenesekben leszakadt, majd a kanyarhoz közelítve nyúlt rá a gázra és így volt lehetősége a körülményekhez képest gyorsabb kanyartempót venni. Én meg mentem utána, azaz próbáltam, de a két motor közötti különbség itt nem csak számokban volt tetten érhető, pedig pörgettem a 900-ast, de hiába tér el nevükben csak egy százassal, ez a kettő nagyon más kategória. Mintha egy P-51 Mustanggal próbáltam volna befogni egy F-16-ost.

Pedig az F 900 XR nem volt rossz partner. Az alacsonyított – béemvéül sport – szélvédő a Recsk és Parádfürdő közötti nyújtott szakaszon is elég levegőt terelt el, hogy érezhető legyen a különbség mondjuk egy csupaszhoz viszonyítva, így azt mondjuk ki merem jelenteni, hogy 140-ig jó a kisebbik plekó, mátrai kanyargáshoz meg kifejezetten jól jött minden extra levegőmolekula abban a rohadt hőségben, amit kifogtunk.

Csak hát a rock&roll. Nincs a menetvezérlő program, amiben azt tudja a sorkettes Loncin blokk, pedig minden adott lenne hozzá. A fék, ami BMW szokás szerint bitang; a futómű, ami ledöntött motornál alig rezzent meg durva úthibán; a keskeny felépítés, de széles kormány, ami olyan magabiztos kezelhetőséget eredményez, hogy bármikor nyugodt szívvel nyomnám tapasztalatlan motoros kezébe is az XR-t. De hát végtére is erre jó egy ilyen tesztnap, nem? A pragmatikus lelkű motoros úgy fog leszállni, hogy ez király, a szentimentális meg belebuzul az RS-be. Erre elég 45 perc a Mátrában két baracklé között. Gyors kiábrándulásokra és új szerelmekre találásra.

Az oldalról ajánljuk

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

tegnap, 13:29
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25