Fényesebbé tenni a napot, avagy mit tud az új BMW Telelever EVO

2023.11.05. 12:51

A BMW Telelever első futóművénél jobb utcai megoldást igazból senki nem tudott felmutatni 1993 óta. Annyira bevált, hogy igazából az 1993-as bemutatása óta nem változott a felépítése.

Zsenialitása abban rejlik, hogy teljesen szétválik a kormányzás és a rugózás. Ezáltal biztonságosabb, stabilabb és kellemesebb vezetési élményt nyújt: a motorkerékpár tömege a sárvédőnél található gömbfejen támaszkodik a motorblokkból kiinduló lengőkarra, amelyen keresztül egy központi rugóstag végzi a rugózást és lengéscsillapítást menet közben.

Amik a hagyományos motorokon csinálják ezt a munkát, azok itt pusztán a kormányzásért felelnek. Sem lengéscsillapítás, sem rugó nincs bennük. A hagyományos teleszkópvillákhoz képest, a Telelever villájára csak minimális hajlító erő hat fékezéskor és útegyenletlenségeken való áthaladáskor, ezért jóval kevésbé feszülnek egymásnak a külső és belső csövek. Így lesznek sokkal vékonyabbak és könnyebbek is.

Ezzel együtt hátul a BMW régóta használja a Paralever felfüggesztést, amely a hátsó felfüggesztés és erőátvitel feladatait ötvözi. Jelentős mértékben kiküszöböli a kardánhajtás által kiváltott erőket, amelyek egyébként a felfüggesztés elkeményedéséhez vezetnének gyorsulás során. A rendszer hatékonyan ellensúlyozza gázadáskor a felfelé irányuló mozgást - egy hagyományos lengővillának legalább 1,4 méteresnek kellene lennie, hogy ugyanez a hatás érvényesüljön. Lényegében a hátsó tengely hajtóműve és a váz között található paralelogramma típusú nyomatékkiegyenlítő. Lényeges szempont, hogy mozgásakor nincs hosszváltozás a paralelogramma geometriájú nyomatékkiegyenlítő hatására, ezért nincs szükség elmozduló toldatra sem.

A BMW mindig próbált a prémium jelzőnek megfelelni ezért a kétezres évek közepén előállt az ESA-rendszerrel, ami kormányról, gombnyomásra működő elektronikus futóműállítást jelentett és óriási előrelépés volt a kényelem terén. Nem csak az előfeszítést de a csillapítást is lehetett állítani, vezetési stílus és terheltség szerint.

És idén kijött az új GS-sel az EVO Telelever és Paralever rendszer!

No de mit is rejt ez az elcsépelt marketing-előtag? Nos kérem arról van szó, hogy a megpróbálták ugyanazt, mint az eredeti Televerenél a futómű felfüggesztésénél: különválasztani a hasznos és a kellemetlen tulajdonságokat és a rosszabbik fajtát műszaki zsenialitással eltüntetni.

Egy hagyományos villánál, de még egy régebbi Telelevernél is berugózáskor a kormány is előrebukik/forog, mivel az egész motorkerékpár előrebillen. Ez ugyan nem tűnik számottevő elmozdulásnak, de a BMW úgy gondolhatta, hogy ezt a néhány(tíz?) fokos elmozdulást is kiküszöbölik. Az EVO rendszer ezt úgy ugorja meg nagy vonalakban, hogy egy rugalmas, ívelt acéllemez tartja a kormánykiemelőket, amit a BMW rendkívül tudományosan egyszerűen csak "rugalmas elemnek" hív. Speciális geometriája révén a kormányzási erőket átadja, de a fentebb említett billenést kikompenzálja.

Ha azt mondjuk rugalmas, óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy „oké, de meddig, hányszor”...  A BMW erre azt a választ adja, hogy belevette az időszaki szervizeknél ennek az elemnek vizsgálatát, de egy rugóhoz hasonlóan ezek az alkatrészek sem fognak úton-útfélen szétesni.

A BMW szerint az EVO rendszernek éppen a széles kormányú és hosszú rugóutas motoroknál van értelme, ahol az erőkarok hossza miatt jobban érezni ezt a bizonyos billenést, és van mit csökkenteni. Emiatt nem is valószínű, hogy a GS-nél utcaibb modelleknél megjelenik az EVO Telelever.