2024.07.01. 18:01

A kapcsolatom a motorsportokkal ambivalens: közelről a versenyzés minden formájáért őszintén tudok lelkesedni, miközben aktívan egyik ágát se fogyasztom. Ebből az következik, hogy kis mértékben képben vagyok például a Forma-1-gyel, a Le Mans-i 24 órással, a MotoGP-vel és a Dakar-ralival is, de nem tudok egyről se mély tapasztalattal nyilatkozni. Így amikor szóltak, hogy el kéne haladnom egy MotoGP-futamra Németországba, azonnal izgatott lettem, miközben kicsit levert a víz is.

A Német Nagydíjra megyünk

A cél Európa egyik legrégebbi versenypályája, az 1927-ben megnyitott – tehát jelenleg 97 éves – Sachsenring, a németországi Hohenstein-Ernstthalban. A Motul hívott meg minket a Német Nagydíjra, így az általuk támogatott Prima Pramac Racing és a Red Bull GasGas Tech3 csapatokhoz leszünk a legközelebb. Bár fogalmam sincs, hogy milyen egy MotoGP futam élőben, de abban biztos vagyok, hogy nagyon király lesz követni az eseményeket.

Mivel még kisebb versenyeken is betonon koppanó állal tudom nézni a csapattagok profi munkáját és a pilóták küzdelmét, afelől nincs semmi kétségem, hogy egy MotoGP-kaliberű eseménytől helyben lemegyek hídba. A motorversenyzés legtetején nem csak a pilóták a világ legjobbjai, a szervizcsapat, és úgy általában mindenki, aki csak a motor közelébe megy, vérprofi. Biztosan lenyűgöző lesz.

Pilóták és csapatok

A Prima Pramac Racing a Ducati másodcsapata, jelenleg Jorge Martín és Franco Morbidelli versenyez náluk. Martín idén jól hasít: épp az első helyen áll a pontversenyben, ami mindenképp bíztató még úgy is, hogy a szezon nagy része még előtte van. A VR46 Riders Acedemy-n tanult Morbidelli nem találja úgy a tempót, mint a csapattársa, jelenleg a tizennegyedik helyen áll.

A bajnokságban Jorge Martínt szorosan követi a szintén VR46-növendék, egyben kétszeres világbajnok Francesco Bagnaia a gyári Duactival. Momentán harmadik helyen motorozik a hatszoros MotoGP-világbajnok Marc Márquez, aki több, mint egy évtized után dobta a Hondát, és most stabilan döntöget a Gresini Ducatijával.

Onnan nézve mindenképp érdekes futam elé nézünk, hogy a Sachsenring Márqueznek abszolút hazai pálya: 2010 és 2019 között minden futamon ő nyert, aztán egy év kihagyás után 2021-ben is. 2022-ben Fabio Quartararo nyert, 2023-ban pedig Jorge Martín állt fel a dobogó legfelső fokára. Ezek alapján nagyon adná egy feszült Márquez-Martín csata.

Különösen kíváncsi vagyok Pedro Acostára, akinek ez az első szezonja a MotoGP-ben. A Red Bull GasGas-nél versenyző, mindössze húszéves spanyol srác hatalmas tehetség: hét versenyből kétszer is dobogóra tudott állni. Az se gyenge, hogy Portugáliában harmadik, az Egyesült Államokban második lett, de Katarban, a legelső MotoGP futamán övé volt a legjobb köridő.

Édesanyám megbízott egy komoly feladattal

A felkérés után leraktam a telefont, de nem volt időm igazán izgulni, helyette hamar menekülőre kellett fognom: a hír hallatán édesanyám, aki velem ellentétben óriási MotoGP-rajongó, azonnal megindult felém egy öles sodrófát suhogtatva.

Utóbbi nyilván költői túlzás, édesanyám valójában kedves, jóravaló asszony, de azért kaptam tőle egy feladatot is: kérte, hogy ha tudok, szerezzek neki egy szignót Francesco Bagnaiától, a kedvenc pilótájától. Azért csípi a kétszeres MotoGP-bajnok olaszt, mert szerinte olyan lazán és szépen motorozik, mint korábban Rossi.

Mi lesz és mikor lesz?

Mivel alapvetően autós arc vagyok, nem sportszakmai mélymerülés, hanem egy klasszikus élménybeszámoló várható. Azért pánikra semmi ok: lesz nálam bitang nagy fotógép, mindenre lőni fogok, aminek két kereke van, és mindenkire, akin sisak van. Sőt, olyan, a MotoGP-vel ezer éve komolyan foglalkozó arcok készít fel, mint Guld Peti, kiváló korábbi szerzőnk.

A MotoGP Német Nagydíj július 5-én, pénteken indul, ekkor kezdődnek a szabadedzések a Sachsenringen, mi is aznap érkezünk. Július 6-án, szombaton lesz a sprintfutam és az időmérők, a futam pedig július 7-én, vasárnap, 14 órakor indul. A versenyhétvégén természetesen MotoE, Moto3 és Moto2 futamok is lesznek.