Pont került a régi motorokat érintő vita végére

2017.03.29. 06:41

Érdekes felvetés érkezett a Vastag olaj legendája című tanácsra, amiben Motordoktor a kérdezőnek magasabb viszkozitású olaj helyett inkább a szervizkönyvben előírtat ajánlotta - azzal a megjegyzéssel, hogy ha nagyon jót akar, akkor vegyen bele drágább szintetikusat.

Feladó László

Címzett Motordoktor

Tárgy Re: A vastag olaj legendája

Kedves Motordoktor!

Véleményem szerint egy 1989-ben gyártott motorba igenis ásványi olaj kell, hisz akkoriban ezt ajánlotta a gyártó. Elhiszem, hogy szintetikus modernebb olaj, de személyes tapasztalatom alapján a sűrűbb olaj igenis megállítja az olajfogyást. TDM 850 4TX-be 10W40 fél szintetikust csipegette, ásványi 20W50-et nem eszi. Azért kár lenne motorfelújítást végezni. Ja, és nem füstöl, van benne erő.

Üdvözlettel: László

Kedves László!

Köszönöm a leveledet az olajjal kapcsolatban. Igazad van, egy sűrűbb, viszkózusabb olajjal meg lehet állítani az olajfogyást, hiszen vastagabb, nem jut át azokon a réseken, illesztéseken, nem ragad ott azokon a felületeken, ahol a hígabb, kevésbé viszkózus társa. Ez egyben magával hordozza azt is, hogy kenés szempontjából nem olyan jó, valószínűleg az olajnyomás értékében meg is fog felelni a sűrűbb olaj, de ez csak egy paraméter, azonban a kenési helyeken kisebb térfogatáramot fog eredményezni, ezért esetleg melegebbek lesznek a csapágyak és egyéb szerkezeti elemek.

További hátránya, hogy a szivattyúzási vesztesége is magasabb, ez egy kisebb lökettérfogatú motornál akár érezhető, de a nagyobb társánál is jelenthet egy-két deci fogyasztásnövekedést. Ezért nem biztos, hogy jó megoldás a SAE10W40-es olajat SAE20W50-essel helyettesíteni. Én most is azt mondom, hogy a gyári előírású viszkozitást kell használni, mert hiába van valamennyi olajfogyás, a kenés minősége még mindig jobb, mintha sűrűbb olajjal üzemeltetnénk, ami nem fogy, de nem is ken olyan jól.

Az olajfogyás miatt az olaj sűrűségét növelni egy tüneti kezelés, amely nem fogja sokáig maszkolni a valós hibát. Ha már a megengedett értéken kívül van a fogyás, akkor meg kell a motort javítani.

A következő pedig az ásványi és szintetikus kérdés. Azon túl, hogy a japán gyártók nagyon széles piacra gyártják a modelljeiket, ezért mindenhol elérhető, de eléggé silány olajminőséget írnak elő (majdnem minden japán motor SAE 10W40-est kér), ha a bázisolaj nem ásványi, hanem szintetikus, azzal nem ártunk, csak javítunk a kenésen. Az is igaz, hogy normál üzemi körülmények között nem igényli a szintetikus, de azonos viszkozitású olajat, de amint eltérünk a normál üzemeltetési körülményektől, például pályanapra megyünk, vagy kicsit sportosabbra vesszük a menést, mintsem azt egy túramotorral illik, akkor már egyáltalán nem baj, ha kenési oldalról is adunk egy kis többletet. Ezt a többletet pedig azonos viszkozitású, de szintetikus bázisú olajjal tudjuk megtenni.

Még meg szeretném említeni, - bár itt szorosan nem kapcsolódik - hogy gyakran azzal érvelnek a sűrűbb olaj mellett, hogy csendesebb a motor alapjáraton, kevesebb a vezérlés zaja, halkabb a kuplungja. Ez általában így is van, de a kenés minőségének nem biztos, hogy megfelelő jellemzője a zajcsillapítás, túlzott szélsőséget használva azt szoktam mondani, hogy ha mézzel töltenék fel, akkor addig a két percig ameddig tud a motor járni lehet, hogy a leghalkabb lenne.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.