Nem kérdés, hogy Rossi hiányzik-e a versenyekről – hiszen nyilván igen. Azonban az már most, az első 46-os nélküli hétvégén kiderült, hogy jó, velős, izgalmas verseny futhat akkor is, ha épp nincs jelen az olasz. Ráadásul nem csorbult a Yamaha prezensze sem: szokás szerint kettő van belőlük a dobogón. Korrekt versenyt fut a Moto2, és persze izzasztót menetel Talmácsi Gábor, ám a pontok mégsem jönnek. Még mindig azokat a jó beállításokat keresik, amik a szezonkezdet óta nincsenek meg, illetve amiket még soha nem találtak meg ezzel a motorral. Hiába a jó rajt, Talmácsi szerint nem fordul a motor.
MotoGP
Lorenzo lehet az idei év világbajnoka, ezt most már ki lehet jelenteni. Rossit elviekben csak a késő nyári, illetve őszi versenyekre várják viszont, de az olasz akkorra sem ígér semmit, se győzelmet, se tűzijátékot – csupán annyit, hogy visszatér. A többiek csak botladoznak: Pedrosa kétszer is elesik a hétvégén, a kvalifikáción átgurul rajta saját motorja, kórházba viszik – nem a legjobb előjelek. Stoner sem találja a ritmust, nincs mostanában kibékülve a Desmosedici beállításaival, ráadásul úgy rajtol el a silverstone-i versenyen, hogy mindenki, azaz MIN-DEN-KI megelőzi. Ilyet sem láttunk még. Márpedig Lorenzónak több ellenfele a jelenlegi mezőnyben nincs; egyáltalán nem beszél a levegőbe az, aki félig már most, június huszadikán a spanyol zsebébe csúsztatná a világbajnoki serleget.
Lorenzo összesen kétszer alkotott maradandót az egész silverstone-i nagydíjon: először, amikor elindult, másodszor, amikor leintették, és nyert. Ami közben történt, az egy feledhető, hihetetlen monoton, ám kétség kívül hibátlan motorozás volt: huszonöt pontért, de reális ellenfelek nélkül.
Stoner ötödik helyében a második is benne lehetett volna, ha nem alszik el a rajtnál: az ausztrál rossz ütemben indult el, az első kanyarig mindenki megelőzte. Ami onnan jött, az persze egy remek kis felzárkózás volt, rengeteg előzéssel, és közel olyan köridőkkel, amikre csak a versenyt vezető Lorenzo volt képes.
De vannak még itt motorosok, akik győztesként könyvelik el magukat a mai nap után. Mindenképpen ilyen Randy de Puniet, aki nagyjából a töltelékember szerepben játszadozik az elmúlt években, és aki most dobogóért harcolt – és nem mindig esélytelenül. Vagy Ben Spies, aki bebizonyította, hogy azonos körülmények között van olyan jó, mint a többiek: az azonos körülmény a mai napon pedig az volt, hogy senki nem ismerte a pályát. Az amerikai az utolsó körökig csak farigcsálta hátrányát Haydennel szemben, kivárt, aztán lecsapott: Nicky néhány kanyarral a célvonal előtt csusszant meg, a bukást elkerülte, de kikényszerült a külső ívre, amit honfitársa kihasznált. Kevés szó esik Doviziosóról, aki igen magabiztos meneteléssel lett második.
Ha Lorenzo nagyon siet, a nyári szünetig bebiztosíthatja magának a dolgot.
Eredmények:
1. 99 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha
2. 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda +6.743
3. 11 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +7.097
4. 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati +7.314
5. 27 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati +7.494
6. 14 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda +9.055
7. 58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +14.425
8. 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda +15.313
9. 5 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +27.954
10. 41 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati +42.394
11. 40 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati +43.365
12. 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +43.408
13. 36 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati +43.580
Moto2
Talmácsi nem szerzett pontot a silverstone-i hétvégén, és nem csak azért, mert nem ért célba: a bukás előtti pillanatokban már bőven az utolsó pontszerző hely mögött motorozott. Azért van egy-két részsiker, pontosabban csak egy, a rajt, ahol tizenhárom helyet ugrott előre hirtelen, de a versenyt az utolsó körben kell megnyerni, ami most nagyon távoli dimenziónak tűnt.
Nem találják a jó beállításokat, nincs megfelelő kanyarsebesség, túl hamar fogynak a gumik. Nagyjából e háromra szorítkoznak a Talmácsiék által kiadott kommünikék, most már rendre, minden verseny után. Iannone francia- és olaszországi szereplései igaz, bizakodásra adtak okot, de a csapattárs sem jutott ma előrébb a tizenkettedik helynél.
Talmácsi jól kezdett, egészen a hatodik pozícióba kapaszkodott fel az első kanyarok után, de a lendület itt meg is szakadt: a második kör elejére már sokan visszaelőzték. Aztán jöttek sorban a többiek, és mire elérkeztünk a táv feléhez, a magyar már a pontszerző helyeken kívül, sok másodperces hátrányban motorozott. A bajt csak tetőzte, hogy a végére elé keveredő Karel Abraham motorjából szivárgott az olaj.
A futamot ekkor a Cluzel-Corti páros vezette felváltva, de nem rájuk kellett figyelni, hanem a kicsit megkésve ritmusra találó, hátulról érkező Lüthire, aki fél másodperces hátrányt dolgozott le körönként. Be is érte őket, át is vette a vezetést – miközben az akkor második helyen motorozó Corti elnézett egy féktávot, becsukta a motor elejét, és elesett –, és jó fél másodpercnyire meg is szökött. Ezt onnantól kezdve csak elveszteni lehetett, ami sikerült is a svájcinak: ugyanazon a helyen, ahol Corti elhasalt, neki is megcsusszant a motor első kereke, a külső ívre sodródott, Cluzel megelőzte. Harmadiknak Julian Simon jött be, a szintén nagyot hajrázó, a fél távnál még Thomas Lüthivel meccselő Scott Redding lett a negyedik.
Talmácsi Gábor nyilatkozata: „A rajtom jó sikerült, minden tökéletesen kijött az első körben. Utána nem tudtam az élbolyra tapadni, a kanyarokban küzdöttem a motorral. Abraham mögött mentem jó pár körön át, akinek a motorjából spriccelt az olaj, nem láttam semmit. A motorom, a sisakom plexije, minden csupa olaj volt. Aztán az egyik kanyarban elment a motorom eleje és kicsúsztam, így a sóderágyban fejeztem be a nagydíjat. Bajom nem lett szerencsére, de nem ilyen 150. futamot képzeltem el az biztos.”
Eredmények:
1. 16 Jules CLUZEL FRA Forward Racing Suter
2. 12 Thomas LUTHI SWI Interwetten Moriwaki Moto2 Moriwaki +0.057
3. 60 Julian SIMON SPA Mapfre Aspar Team Suter +0.322
4. 45 Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Suter +0.520
5. 6 Alex DEBON SPA Aeroport de Castello - Ajo FTR +5.271
6. 48 Shoya TOMIZAWA JPN Technomag-CIP Suter +5.377
7. 63 Mike DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team Suter +5.484
8. 19 Xavier SIMEON BEL Holiday Gym G22 Moriwaki +5.709
9. 77 Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP Suter +10.240
10. 24 Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 Moriwaki +10.411
11. 10 Fonsi NIETO SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +10.701
12. 29 Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up Speed Up +10.741
13. 14 Ratthapark WILAIROT THA Thai Honda Bimota +10.959
14. 41 Arne TODE GER Racing Team Germany Suter +16.062
15. 40 Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +16.161
16. 59 Niccolo CANEPA ITA RSM Team Scot Force GP210 +24.118
17. 8 Anthony WEST AUS MZ Racing Team MZ-RE Honda +29.563
18. 72 Yuki TAKAHASHI JPN Tech 3 Racing Tech 3 +29.952
19. 61 Vladimir IVANOV UKR Gresini Racing Moto2 Moriwaki +30.218
20. 52 Lukas PESEK CZE Matteoni CP Racing Moriwaki +31.289
21. 9 Kenny NOYES USA Jack & Jones Promoharris +31.423
22. 54 Kev COGHLAN GBR Monlau Joey Darcey FTR +31.715
23. 80 Axel PONS SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +31.819
24. 44 Roberto ROLFO ITA Italtrans S.T.R. Suter +35.447
25. 76 Bernat MARTINEZ SPA Maquinza-SAG Team Bimota +35.851
26. 53 Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +42.924
27. 39 Robertino PIETRI VEN Italtrans S.T.R. Suter +51.566
28. 35 Raffaele DE ROSA ITA Tech 3 Racing Tech 3 +56.529
29. 21 Vladimir LEONOV RUS Vector Kiefer Racing Suter +58.361
30. 71 Claudio CORTI ITA Forward Racing Suter +1'18.671
31. 5 Joan OLIVE SPA Jack & Jones Promoharris +2'44.369