Életre kelt a Stoner-Ducati gépezet, hiba nélkül húzza be a japán nagydíjat – mögötte az aránylag magányosan, de roppant meggyőző ritmusban motorozó Dovizioso hozza egyedüli gyári hondásként a pontokat, a dobogó aljáért pedig Rossi kerüli ki, vagy nyolcszor Lorenzót. Talmácsi Gábor sajnos nem hozza két héttel ezelőtti formáját, már szombaton félrecsúsztak a beállításokkal; egyelőre csak annyi biztos, hogy a futóművel voltak gondjai a magyarnak, de hogy pontosan mi, azt még ők sem értik.

MotoGP
Furcsa, hogy sem Stoner, sem a Ducati nem beszéltek arról, hogy a Desmosedicin bármi is változott volna az utóbbi időben. Pedig ahhoz, hogy az év eleji bukdácsolásokból, bizonytalanságokból kilábalva ekkorát nyerjen valaki, mint ma, ráadásul másodszor, zsinórban, szóval ehhez valaminek történnie kellett.
Mert a mai győzelem az olyan volt Casey-nek, mint 2007-ben gyakorlatilag bármelyik. Volt hozzá egy jó stratégia: az ausztrál meg is vívta az összes csatát még az elején, hideg gumikon, sőt, ebben a periódusban már lélegzetvételnyi előnyt is ki tudott építeni. Aztán jött negyven perc önfeledt, ellenfelektől mentes, ám de piszok gyors motorozás, amiben ugye Stoner az egyik legerősebb.
Daniel Pedrosa sem csinálhatta volna jobban, az ő versenyzési stílusa is nagyon hasonlít ehhez – azonban a spanyol nincs ott a vasárnapi verseny rajtrácsán. A kis Dani még a pénteki napon esett hatalmasat a szabadedzésen, motorja alá került, kulcscsontját törte; szombaton meg is operálták, jól van, azonban a következő négy versenyből még legalább kettőt ki kell hagynia, ahogy ma sem ülhetett motorra. Pedrosa volt az egyetlen, akinek még volt matematikai esélye megcsípni Lorenzót, de ezzel a kis pénteki malőrrel a világbajnoki cím el is dőlt.

Ugyan Andrea Dovizioso félelmetesen szépen motorozott szombaton, és meg is szerezte a pole pozíciót, Stoneren ő sem talált fogást. Persze nem hagyta csak úgy, simán nyerni – nem is tehette volna, hiszen a gyári Yamaha tandem ott dübörgött a nyakába –, szépen üldözte végig a vörös Ducatit, ami Andrea szerint sokat hozott a konyhára: „Nagyon nehéz volt tartani a tempót az utolsó körökben, hiszen nagyon elhasználtuk a gumikat. Három körrel a vége előtt kicsit megcsúsztam, majdnem katapultáltam egyet – abban a pillanatban már világos volt, hogy a versenyt nem nyerhetem meg.”
„Miközben követtem Casey-t, kifigyeltem, hogyan változtatja a kipörgésgátló beállításait az utolsó körökben – akkor, amikor már elég gyengén tapadnak a gumik. Ez nagyon hasznos lehet a jövőre nézve.” – mondta Dovizioso a verseny után.

Látványosság, izgalom, show szempontból mindenképpen a Rossi-Lorenzo páros volt a mai verseny csúcspontja. A nagy riválisok végig együtt motoroztak: először Jorge került előrébb, majd a verseny jelentős részében Valentino futott elöl – az utolsó három körben többször is megelőzték egymást, nézzék csak meg a videót, ritkán látunk ilyet az utóbbi időkben.
Végül az utolsó körben Rossinak sikerült annyira lehetetlen pozícióból kifékeznie a spanyolt, hogy az már nem próbálkozott be többször – tegyük hozzá, roppant bölcsen, hiszen neki most már csak pontokat kell gyűjtögetnie.
Ötödiknek a – Doviziosóhoz hasonlóan magányosan motorozó – Colin Edwards jött be. Ő sem volt már ilyen jó régóta, ráadásul veri a most már gyári Yamahával motorozó Ben Spiest is.
A világbajnokság a mai nappal, ha nem is hivatalosan, de eldőlt: Jorge Lorenzo megszerezte élete első királykategóriás összetettbeli győzelmét.
Eredmények:
1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team 43:12.266
2. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 43:16.134
3. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team 43:17.973
4. Jorge Lorenzo ESP Fiat Yamaha Team 43:18.48
5. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 43:39.358
6. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 43:42.287
7. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 43:44.092
8. Ben Spies USA Monster Yamaha Tech 3 43:47.838
9. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP 43:59.83
10. Hiroshi Aoyama JPN Interwetten Honda MotoGP 44:01.864
11. Marco Melandri ITA San Carlo Honda Gresini 44:02.265
12. Nicky Hayden USA Ducati Marlboro Team 44:02.969
13. Hector Barbera ESP Paginas Amarillas Aspar 44:03.688
14. Aleix Espargaro ESP Pramac Racing 44:05.109
15. Mika Kallio FIN Pramac Racing 44:26.934

Moto2
Toni Elias győzelmével zárult a Moto2 versenye: a spanyol hihetetlen kiegyensúlyozott teljesítménnyel robog a világbajnoki cím felé, most 81 pontos az előnye, ugyan – a ma másodiknak befutó Julian Simonnak még van némi matematikai esélye megfogni honfitársát. Azonban ha csupán átlagos versenyt fut a jövő hétvégén Toni, a vébé serlegre fel is karcolhatják a nevét.

Elias és Simon hatalmasat motoroztak egyébként, a harmadik Karel Abrahamra kilenc másodperces vereséget mértek a versenytáv alatt – utóbbi a legutolsó körben, Alex de Angelis kifékezése után szerezte meg a dobogós helyezést.
Halvány versenyt futnak a Speed Up csapat versenyzői. Az idei háromszoros futamgyőztes Andrea Iannone az első kör végén mindössze a tizenötödik helyen jött át a célegyenesen, majd a hatodik körben hibázott, kis híján elesett, végül három pontért, a tizenharmadik helyen érkezett be a célba.

Még nála is gyengébben ment Talmácsi Gábor, aki tegnap a lehangoló huszonnyolcadik helyre kvalifikálta magát, de ma sem jutott előrébb huszonegyedik helynél. Érdekes, hiszen a két héttel ezelőtti versenyen kiválóan motorozott a magyar, és a japán pályát is ismeri, szereti. Szombaton a futóműre panaszkodott, állítása szerint nem változtattak semmit a legutóbbi futam óta, most mégsem tud tempósan kanyarodni: "Nehéz hétvégén vagyunk túl és azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy el vagyok kicsit kenődve és nem csak én, hanem a csapatom és a szerelőim is. Egyszerűen bármit csináltunk nem működött jól a motorom és arra a kérdésre, hogy mi okozhatta mindezt, egyelőre nem tudunk válasszal szolgálni. Mivel jövő héten Malajziában folytatódik a vb, így már meg kellett kezdeni a bepakolást és nem volt idő kielemezni a történteket, de szerdán és csütörtökön sort kerítünk rá és bízunk benne, hogy rájövünk mi lehetett a probléma. Csapattársam, Andrea is hasonló gondokkal küszködött, így mindenképpen bízunk benne, hogy közösen sikerül kiderítenünk mi történhetett. Jövő héten a kedvenc pályámon versenyzünk, ahol szeretném feledtetni a mostani japán futamon." - mondta Talmácsi a verseny után.
Eredmények:
1. 24 Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 Moriwaki 43'50.930
2. 60 Julian SIMON SPA Mapfre Aspar Team Suter +0.315
3. 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing FTR +9.839
4. 15 Alex DE ANGELIS RSM JIR Moto2 Motobi +10.178
5. 45 Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Suter +11.237
6. 72 Yuki TAKAHASHI JPN Tech 3 Racing Tech 3 +12.778
7. 65 Stefan BRADL GER Viessmann Kiefer Racing Suter +17.284
8. 12 Thomas LUTHI SWI Interwetten Moriwaki Moto2 150.1 +17.892
9. 44 Roberto ROLFO ITA Italtrans S.T.R. Suter +19.235
10. 6 Alex DEBON SPA Aeroport de Castello - Ajo FTR +19.568
11. 3 Simone CORSI ITA JIR Moto2 Motobi +22.713
12. 77 Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP Suter +23.417
13. 29 Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up Speed Up +25.847
14. 71 Claudio CORTI ITA Forward Racing Suter +27.528
15. 35 Raffaele DE ROSA ITA Tech 3 Racing Tech 3 +28.696
16. 16 Jules CLUZEL FRA Forward Racing Suter +29.629
17. 40 Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +34.072
18. 63 Mike DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team Suter +37.087
19. 80 Axel PONS SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +40.460
20. 56 Michael RANSEDER AUT Vector Kiefer Racing Suter +40.653
21. 2 Gabor TALMACSI HUN Fimmco Speed Up Speed Up +40.855
22. 9 Kenny NOYES USA Jack & Jones Promoharris +42.287
23. 8 Anthony WEST AUS MZ Racing Team MZ-RE Honda +44.814
24. 14 Ratthapark WILAIROT THA Thai Honda PTT Bimota +46.745
25. 28 Kazuki WATANABE JPN Racing Team Germany Suter +49.749
26. 53 Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +49.964
27. 4 Ricard CARDUS SPA Maquinza-SAG Team Bimota +1'14.349
28. 95 Mashel AL NAIMI QAT Blusens-STX BQR-Moto2 +1'15.823
29. 88 Yannick GUERRA SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +1'16.189
30. 55 Hector FAUBEL SPA Marc VDS Racing Team Suter +1'21.900
31. 39 Robertino PIETRI VEN Italtrans S.T.R. Suter +1'26.024
32. 61 Vladimir IVANOV UKR Gresini Racing Moto2 Moriwaki +1'27.673
33. 70 Ferruccio LAMBORGHINI ITA Matteoni Racing Moriwaki +1'41.644
34. 93 Kouki TAKAHASHI JPN Burning Blood RT RBB +1'45.570