Betöréses lopás a MotoGP-ben, és még Rossi is bukott

2016.04.14. 10:33
Ha nem az idén lenne amerikai elnökválasztás, azt feltételezném, Marc Marquez a hat év alatt begyűjtött tíz USA-béli győzelmével kizárólag arra hajt, hogy ő legyen az ovális szoba legújabb lovagja.

Ez persze nem így van, de ettől függetlenül bizarrul hangzik, hogy a spanyol versenyzőt még soha senki nem verte meg kategóriájában – legyen az MotoGP, vagy Moto2 – az Egyesült Államokban. Valentino Rossi viszont megtörte a 2014-es aragóniai futam óta tartó stabil formáját, és bukott.

Az első Michelinek úgy csúsztak, mintha jégpályán közlekedtek volna a versenyzők. A beszámolók és reakciók egyértelműen arról szóltak, hogy a legnagyobb feladat tulajdonképpen a motoron maradás volt, és nem feltétlenül az őrült hajsza. Azért valljuk be, ez elég érdekesen hangzik egy motorversenyző szájából.

Ettől függetlenül úgy tűnik, hogy eddig az egyetlen, aki legjobban elsajátította az új gumik rendeltetésszerű használatát, az Marc Marquez. Talán emlékeznek, hogy a téli teszteken sokan még egy lyukas fillért sem adtak volna a Honda idei jó szereplésére, de hát pont emiatt nem szabad messzemenő következtetéseket levonni a teszteredményekből.

Kívülről szemlélve a yamahás fiúk teljesítménye viszont kissé a hullámvasút-effektusra emlékeztet, változó utasokkal. Míg Lorenzo a két részre bontott – Redding hátsó gumija felrobbant az edzésen, ezért a Michelin hatására így a határozott a rendezőség – Argentin Nagydíjon bukott, addig Rossi Austinban mérte fel rosszul a helyzetet, és saját elmondása alapján a motor már bőven előtte csúszott, amikor konstatálta az eseményeket.

Más kérdés, hogy az olasz az eddigiek alapján összességében sem muzsikált valami fényesen. Katarban csak negyedik lett, és ugyan Argentínában, a motorcsere előtt remekül teljesített - szorongatta Marquezt -, a futam második felében már nem tudta tartani tempóját, szenvedett az új gumikkal, és kizárólag szerencséjének köszönheti, hogy végül felállhatott a dobogóra, a Ducati-versenyzők incidensét követően (Iannone az utolsó kör utolsó kanyarjában kilökte csapattársa, Dovizioso alól a motort).

De ez alkalommal talán mégsem ő, sokkal inkább csapattársa áll az érdeklődők középpontjában. Lorenzóra egyre nagyobb nyomás nehezedik csapatkérdés ügyében, és egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az év végén a Ducatihoz távozik. A Yamaha elvileg nagyon várja már a spanyol bejelentését, állítólag ultimátumot adtak, és legkésőbb Jerezben színt kell vallania.

Lorenzo távozását pedig nem helycserés támadással, hanem egy feltörekvő fiatal őstehetséggel, Maverick Vinales-szel kívánják megoldani, ezért Vinales jelenlegi csapatfőnökén, Davide Brivión kívül a két Ducati-versenyző érezheti magát a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Így talán nem véletlen, hogy Iannone vérszomjas cápaként még az utolsó kanyarban is képes lett volna megelőzni saját csapattársát - mely manőverért persze megbüntették –, csakhogy minél jobban biztosítsa jövő évi helyét a csapatban.

Más kérdés, hogy az ilyen, és ehhez hasonló vagabund manőverekről miként vélekedik a vezetőség. Más megközelítésből kiindulva feltételezem, hogy a rendkívül drága, világbajnoki aspiráns Lorenzo mellé talán egy olyan csapattársat képzelnek, akinek nem végcélja a feltétlen győzelem, inkább higgadtan tudomásul veszi a dolgokat, és védőbástyaként teljesít. A harmadik lehetőség persze az, hogy a csapatvezetés összeengedi a versenyzőket, és lesz, ami lesz alapon várja a végkifejletet.

Mivel a Ducati elég régóta szeretne újra világbajnok lenni, és pontosan tudja, hogy egy ehhez hasonló döntéssel alaposan rontana az esélyein, nem gondolom, hogy a harmadik megoldást preferálnák.

Ezen kívül vizsgáljuk meg versenyzőiket is. Adott egy rendkívül tökös, világbajnoki álmokat dédelgető, minden hájjal megkent vagány Iannone, és egy némiképp nyugodtabb, sokat tapasztalt Dovizioso, akivel szemben persze ugyanúgy igazságtalanság, hogy kenyéradója egy spanyolt igazol a vébéálmok beteljesítésének érdekében, pont akkor, amikor a motor, amellyel előtte éveket szenvedett, végre beérett. De talán mégis higgadtabban kezelne egy hasonló szituációt. Abban pedig egészen biztos vagyok, hogy Dovizioso rendkívüli módon tiszteli a Ducatit, főként azért, mert sokan pályafutásának végét vizionálták, amikor távoznia kellett a Repsol Hondától, nem pedig azt, hogy valaha ismét egy versenyképes gyári gépen motorozhat. Teljesítményére panasz nem lehet, és bár butaság utólag feltételezni, mégis úgy hiszem, az utóbbi két versenyen két biztos második helytől fosztották meg, előbb Iannone, majd az elmúlt hétvégén Pedrosa.

Ezen a ponton meg kell jegyeznünk, hogy a Iannone incidensnél óriási szerencséje volt, a motorra szerelt gigaszárnyak épp elkerülték végtagjait, ennek ellenére a versenybíróság és a szabályalkotók mégis kezdeményezték a szárny betiltását.

Az utóbbi két futamon egyébként alaposan kiemelkedett a szatellit Ducatik lépéselőnye motorvezérlés terén. Míg Argentínában Eugene Laverty a káprázatos negyedik helyen ért célba, addig Austinban sem panaszkodhattak az olaszok, Scott Redding hatodik lett.

Menesztett menedzser és kirabolt villa

Kívülről szemlélve roppant érdekes, ahogy a korai átigazolási felfordulás alaposan felkorbácsolta a kedélyeket. Úgy tűnik, Maverick Vinales pont ugyanazt az utat járja, amelyet minden hájjal megkent versenyzőtársai már rég megtettek. Nemrég láttak napvilágot azok a híresztelések, hogy a gyári Yamaha-szerződés kapujában szakított eddigi menedzserével, Aki Ajóval, és leszerződött a spanyol Paco Sanchezzel, aki alapvetően jogász, de emellett aktív sportmenedzseri tevékenységet folytat. Többek között az Espargaro fivérek útját is ő egyengeti.

Szegény embert még az ág is húzza – Sajnos ez a kijelentés pont egy olyan versenyzőre igaz, akiről soha nem feltételeztük volna, hogy egyszer majd segítségért kiált. Amennyire boldogan kezdődött Cal Crutchlow számára az év magánéleti szempontból – feleségével első gyermeküket várják -, annyira katasztrofálisan indult MotoGP szempontjából. Az első három verseny egyikén sem ért célba, majd megtörtént az, amire karrierje során eddig nem volt példa: felesége nem kísérte el Argentínába. Feltételezhetően a rengeteg utazás, és a Zika-vírus miatt. Majd amikor követte férjét Austinba, kirabolták toszkán villájukat. Crutchlow persze azonnal kommunikálta az esetet az összes létező csatornán, felhasználva a közösségi médiát is. Eltűnt egy méregdrága VW Transporter kisbusz, egy szintén csillagászati árú versenykerékpár, valamint sisakja és bőrruhája a ducatis időkből. Eközben felesége jelezte, ha mindez nem lett volna elég, a légitársaság elkeverte bőröndjét a hazaúton. Crutchlow időközben tájékoztatta rajongóit, hogy a kisbuszt csodával határos módon visszakapta, de az egyéb értékekről továbbra sincs információja.

MotoGP Argentína 2016
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
4. Eugene Laverty IRL Aspar Team MotoGP
5. Hector Barbera SPA Avintia Racing
6. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3
7. Stefan Bradl GER Aprilia Racing Team Gresini
8. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech3
MotoGP Austin 2016
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
2. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
3. Andrea Iannone ITA Ducati Team
4. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
5. Aleix Espargaro SPA Team Suzuki Ecstar
6. Scott Redding GBR OCTO Pramac Yakhnich
7. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3
8. Michele Pirro ITA OCTO Pramac Yakhnich