Rossi és Márquez kibékültek

2016.06.07. 12:00
Nehezen találom a szavakat, sőt, bevallom, talán nem is igazán akarom, mert sajnos történnek dolgok, melyek megfogalmazhatatlanok, és megmagyarázhatatlanok. A motorsport bizony életveszélyes, még akkor is, ha viszonylag ritkán történik haláleset, és a szervezők mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél biztonságosabb versenyeket láthasson a közönség.

És sokan talán el sem hiszik, hogy a srácok, legyen szó Moto2-ről, Moto3-ról, vagy MotoGP-ről, bizony minden versenyhétvégén vásárra viszik a bőrüket, mert ebben a sportágban, amíg létezik, az életveszély nem zárható ki. Legyen szó bármilyen szuperprotektorról, semmi nem védheti meg a versenyzőt egy bukásnál, hiszen attól a pillanattól kezdve, hogy felül egy háromszázzal száguldó rakétára, teljesen védtelen. Persze tudják ezt ők is, és vállalják a felelősséget. Még ekkora sebességnél is képesek úgy meccselni, hogy testüket a sajátjukon kívül mindössze egyetlen extra réteg bőr fedi.

Luis Salom pénteki halála minderre sajnos ismét alaposan rávilágított. A tragédia körülményei máig tisztázatlanok, mindössze annyit sejthetünk, hogy a huszonöt éves spanyolt saját motorja találta el, és ennek következtében szenvedett olyan súlyos sérüléseket, hogy már nem tudtak rajta segíteni.

Ezekre a pillanatokra nem lehet felkészülni, hasonlóra senki nem számít. Mégis azok a kritikus hangok, melyek a motorversenyzők hősiességét kérdőjelezik meg, ilyenkor rendre elnémulnak.

Nem kérdés, ezek után a végeredmény sem fontos, bármekkora versenyt is láthattunk vasárnap. Rossi Mugello utáni revánsa mindenesetre mégis fontos szemponttá vált egy mozzanat erejéig. Frenetikus győzelmét követően gratuláltak egymásnak Marc Márquezzel, és az azt követő sajtótájékoztatón pedig tapsvihar tört ki az újságírók körében, miután Rossi igennel válaszolt az MCN újságírója, Simon Patterson azon kérdésére, mely szerint megjavulhat-e kapcsolata a spanyollal. Márquez erre megfogta a mellette ülő Rossi vállát, mely mozzanatra bekövetkezett a katarzis. Tehát a verseny egyik legfontosabb pillanata ez alkalommal nem a pályán, hanem a színfalak mögött történt.

Az enyhülés talán annak is köszönhető volt Rossi szemszögéből – a békülés jelei és a kezdő lépések Márquez részéről már jóval korábban megtörténtek –, hogy az olasznak esetleg eszébe jutottak Dani Pedrosa szavai, melyeket akkor fogalmazott meg, amikor Marco Simoncelli belehalt sérüléseibe. Pedrosa akkor azt javasolta mindenkinek: soha ne ellenségeskedj senkivel.”

Ezek után nem csoda, hogy miután Andrea Iannone ismét hibázott, ezúttal Jorge Lorenzo alól ütötte ki a motort, úgy megbüntette a versenybíróság, hogy ezen még talán maguk is meglepődtek (Iannone az utolsó helyről rajtolhat a következő futamon).

Valentino Rossit egyébként többen is támadták, mert Salom halála után kritizálta a baleset helyszínét, viszont a biztonsági ülésen ennek ellenére nem vett részt. A pálya nyomvonalát egyébként módosították, és a Forma-1-es versenyzők által használt változaton versenyeztek. Mind Bradley Smith, mind Pol Espargaro erősen bírálta emiatt az olaszt, aki végül nem reagált a forrongó nyilatkozatokra, de Kovács Nikolett kérdésére, mely szerint a jövőben ismét részt vesz-e a hasonló megbeszéléseken: egy talán igennel válaszolt. Így a Rossi kontra biztonsági csapat, valamint a Rossi kontra Marquez viszony úgy tűnik, fél év után rendeződhet. Jó hír, az viszont igencsak elgondolkodtató, hogy ehhez miért volt szükség egy fiatal fiú elvesztésére?

Az egyik, Luis Salomhoz fűződő emlékem, amikor a mallorcai versenyző öt körrel a leintés előtt bukott a 2014-es Cseh Nagydíjon, és pont a fotósok hada között kellett visszasétálnia a pit lane-en keresztül garázsába. Erőltetett léptekkel, de nyugodtan érkezett, amikor nagyjából száz kamera szegeződött rá, és fényképezni kezdték. Ez pont az a szituáció, amelyet a versenyzők ritkán preferálnak, de Salom biccentett, és méltóságteljesen elsétált, majd eltűnt a távolban. Utána észleltem a nyakára tetovált, ruhája alól előbukkanó tetragrammát.

Isten veled Luis Salom.

MotoGP Katalónia 2016
Végeredmény
1. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
2. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
4. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
5. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3
6. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
7. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
8. Alvaro Bautista SPA Aprilia Racing Team Gresini