51 kiló kellett a győzelemhez

2016.09.12. 13:05 Módosítva: 2016.09.12. 13:40

A Valentino Rossi hazai versenyének számít misanoi futam, körülbelül olyan a becsületes Rossi-rajongó számára, mint egy buddhistának átsétálni Lhásza főterén. A vasárnapra érkező százezer emberből nyolcanezer sárga pólót és sapkát viselt, kezében pedig sárga zászlót lengetett, nagyjából akkora fegyelemmel, amelyet még Kim Dzsong Un is megirigyelt volna.

Az igazsághoz hozzátartozik, Rossin kívül még jónéhány honfitársa kezelte hazai futamként a misanói fordulót. Míg megboldogult Zámbó Jimmy dalban mondta el, az olasz motorosok grafikával továbbítják érzéseiket, sokan készültek egyedi motor vagy sisakfényezéssel: Danilo Petrucci az olasz földrengés áldozataira emlékezett, a Forward csapat a tizenöt esztendővel ezelőtti New York-i terrortámadásra, Valentino Rossi pedig nemes egyszerűséggel tinédzserkorának kedvenc filmjét, a Blues Brothers-t festette sisakjára, melyen a két főszereplő helyett ezúttal barátja Uccio, és ő díszelegtek.

A hiányzók tábora sajnos tovább bővült, mert egy bukás következtében sem Jack Miller, sem Andrea Iannone nem tudott rajthoz állni. Iannone egyik csigolyáján hajszálrepedést diagnosztizáltak, míg Jack Miller a helyi kórházból adott gyorsjelentést, mely szerint egy kábítószer túladagolásos, és egy súlyos autóbalesetet szenvedett páciens közé ültették.

Talma

Az utóbbi időben feltűnt, hogy hazánk 2007-es világbajnoka, Talmácsi Gábor már egy ideje szinte az összes futamon jelen van, és többnyire a depóból ad helyzetjelentést képekben. Persze nincs ebben semmi különös, egy világbajnokot mindig szívesen látnak, de ha esetleg mégis többről lenne szó, és Gábornak lenne mondanivalója, nagyon meghallgatnám. Kérdezni nem merem, ezért bízom benne, hogy mielőbb összefutunk.

@manupoggiali and @gabortalmacsi #worldchampions #misano #motogp

Gabor Talmacsi (@gabortalmacsi) által közzétett fénykép,

A futam ugyan kevesebb izgalmakat tartogatott, mint egy héttel ezelőtt, de a csoda megtörtént, megvan a nyolcadik futamgyőztes, Dani Pedrosa személyében. Ilyenre legutóbb 2000-ben volt példa, de akkor sem egymást követő versenyeken váltogatták egymást a győztesek, hanem a szezon alatt. Kijelenthetjük, hogy 2016-ban elmaradt a Rossi-bravúr, és népünnepély, hiszen az olasz egyetlen hazai versenyén sem tudott nyerni.

Dani Pedrosára talán kevesen fogadtak volna, az edzéseredményekből arra következtethettünk, vasárnap a yamahások uralják majd a pályát. Ugyan Lorenzo első, Rossi pedig a második helyről indult, de mindketten jelezték, hogy a gumikkal lehetnek gondjaik. A Yamahák nem igazán futottak jól a kemény abroncsokkal, a páros kénytelen volt médiummal rajthoz állni, mely választás a hőség miatt kissé aggályos volt, féltek az idő előtti elhasználódástól. Pont emiatt sejtették sokan úgy, hogy Marc Márquez lesz a befutó a kemény gumikkal. De arra senki nem számított, hogy Dani Pedrosa a nyolcadik helyről indulva, puha gumival fogja körbemotorozni a mezőnyt. Mégis ez történt.

A spanyolt a gumikon túl feltehetőleg az extrém alacsony testsúlya – mindössze 51 kg – segítette, hiszen mások alatt aligha működött volna ez a párosítás. Pedrosának viszont pont megfelelt, a gumi könnyedén felmelegedett, és a pehelysúlyú Pedrosa miatt a távot is kibírta. Remek döntés, remek csillagállás, megérdemelt futamgyőzelem.

Rossi természetesen mentette a menthetőt, és bemotorozott a második helyre, Lorenzo pedig a harmadikra, az éllovas Márqueznek viszont meg kellett elégednie a negyedik hellyel. Rossi és Lorenzo a futam utáni sajtótájékoztatón egyébként alaposan összeszólalkozott, mert a spanyol úgy vélte, csapattársa túl agresszívan előzte őt a verseny elején.

A hétvége során két érdekesség is feltűnt. Az egyik, hogy a Ducati – feltehetőleg középső ujját mutatva a Dornának – egy új aerodinamika megoldással kísérletezik, készülve a következő szezonra, amikor már nem használhatnak szárnyakat. Michele Pirro motorjának hátsó kerekére szereltek karbonborítást. Persze korai lenne komoly jóslatokba bocsátkozni, de a nyolcvanas években azért láthattunk már hasonló megoldásokat.

A másik, hogy néhány versenyzőre azért róttak ki büntetést, amiért elhagyta a pálya menti rázókövet, és a piros, aszfaltozott részre engedte motorját. Maverick Viñalesnek például futam közben szóltak, hogy sorolja magát egy hellyel hátrébb. Egy motorversenyzőnek, futam közben, ugye értik?

Azt hiszem ettől jobb módszer nem is létezik arra, miként lehet elbizonytalanítani húsz olyan fickót, akik hétről hétre száztíz százalékon motoroznak, a határaikat feszegetik, az életüket kockáztatják, és feltehetőleg nem szándékosan sodródnak le a pályáról, és használják talpon maradáshoz az utolsó millimétereket is. Ehhez csak gratulálni tudok, őszintén...

Simoncelli 58

A Dorna a misanói futam előtt bejelentette, hogy visszavonultatja Marco Simoncelli legendás, 58-as rajtszámát. A rajongók igazán nemes gesztusként értékelték a döntést, de nem volt ezzel mindenki így. Angol újságírók bizonyos csoportja viszont fennhangon kezelte a dolgot. Indokolatlannak érezték a versenybalesetben elhunyt versenyző iránt gyakorolt gesztust. Véleményük szerint akkor lenne korrekt a döntés, ha a Dorna minden elhunyt versenyző rajtszámát visszavonultatná. Azt hiszem van az a pont, amikor elfogultság miatt, minden tiszteletem ellenére is úgy gondolom, az angol zsurnalizmus némiképp a kötözködésen alapul.

Remembering Marco at the pre-event press conference // #SanMarinoGP

MotoGP (@motogp) által közzétett fénykép,

MotoGP Misano 2016
Végeredmény
1. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
3. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
4. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
5. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
7. Michele Pirro ITA Ducati Team
8. Cal Crutchlow GBR LCR Honda