Honda: 50 év a legjobbak között
A Honda 1966-ban állt rajthoz először a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában. Az évtizedek során számos nagy sikert értek el, de tartottak szünetet is. Idén igazán méltóképpen, a MotoGP egyéni és konstruktőri bajnoki címével ünnepelték az ötvenéves jubileumot.

Az első szezont 1966-ban teljesítaz 500 köbcentis géposztályban. A 85 lovas RC181-gyel Jim Redman meg is nyerte az első két futamot, aztán Belgiumban eltörte a csuklóját...

...onnantól Mike Hailwood jelentette a reményt. Végül második helyen zárt egyéniben, de a Honda öt kategória konstruktőri világbajnoki címét húzta be

1968-ban kiszálltak, hogy a Forma-1-re és az utcai motorkerékpárok fejlesztésére koncentráljanak. 1969-ben mutatták be a CB750-et - ez volt az első olyan gép, amelyet superbike-ként emlegettek

A visszatérést 1977-ben jelentették be. Az NR500 ovális dugattyúkat kapott, és már 135 lóerőt tudott. Az 1979-es Brit Nagydíjon állt rajthoz először, 1981-ig nem nyert futamot. A képen Mick Grant üli meg

1982-ben jött az NS500: a kétütemű V3-as 127,5 lóerőt tudott, ennek 113 kilót kellett mozgatnia. Első versenyén Freddie Spencer dobogóra állhatott vele, a szezon közepén a Belga Nagydíjat megnyerte

Az 1983-as szezon Freddie Spencer és a yamahás Kenny Roberts csatájáról szólt. Csak ők csíptek el pole pozíciót, és nyertek futamot. Spencer két ponttal zárt Roberts előtt, és megszerezte a Honda első királykategóriás vébécímét

A Big Bang névre keresztelt motorblokk bemutatóját 1992-ben tartották meg: V4-es kétütemű 190 lóval. Mick Doohan úgy is második lett a pontversenyben, hogy négy futamot sérülés miatt kihagyott

Doohan igazi legendává vált a Honda színeiben: 1994-től zsinórban ötször lett világbajnok. Utána még a spanyol Alex Crivillé is nyert egyet...

...majd 2001-ben jött Valentino Rossi

A szabályváltozások miatt 2002-re új versenygépet kellett készíteni. 990 köbcentis négyüteműek mentek a MotoGP-ben - ekkor keresztelték át a kategóriát is. Rossi egymás után két bajnoki címet nyert, majd ugyanezt a Yamahánál is megtette

A 990 köbcentis blokkok V5-ösök voltak, húsz szeleppel. 220 lóerő fölött tudtak, 145 kilót mozgattak. Félelmetes

2006 a 990 köbcentis versenygépek utolsó éve volt, Nicky Hayden pedig ki is maxolta. Az amerikai hondás öt ponttal verte Rossit az összetettben

A következő évadban már nyolcszázasok feszültek egymásnak. Az RC212V 210 lóerővel igyekezett felvenni a versenyt a riválisokkal. A címvédő Hayden mindössze háromszor ért célba dobogós helyen, csapattársa, Dani Pedrosa viszont ezüstérmes lett

A bajnoki cím 2011-ben került vissza a Hondához: ekkor a Ducatival már 2007-ben nyerni tudó Casey Stoner vezette sikerre az RC212V-t

Bár a gyártói címet 2012-ben is hozták, egyéniben volt egy év kihagyás. 2013-ban aztán jött a húszéves Marc Márquez, és a Moto2 után a GP-t is megnyerte. Újoncként előtte 1978-ban Kenny Roberts tudott győzni, három különböző kategóriában pedig Márquez előtt csak Mike Hailwood, Phil Read és Valentino Rossi ünnepelhetett

A jubileumot ismét Márquez tette széppé. A még mindig csak 23 esztendős spanyol harmadszor nyerte meg a királykategóriát - négy szezonban indult összesen. Motorja az RC213V: egyliteres, V4-es négyütemű, 240 lóerő fölötti teljesítménnyel

Zárásként pedig egymás mellett az RC181 és az RC213V. Előbbi mellett Dani Pedrosa, utóbbinál Marc Márquez