Rossi bukta a bajnokságot?
Az utolsó körben úgy tűnt, Valentino Rossi (harmincnyolc) élete egyik legnagyobb versenyét futja Le Mans-ban. Majd néhány kanyarral a leintés előtt bukott, kicsúszott a Yamaha hátulja az egyik jobbosban. Pont úgy, mint anyám robogója alólam, amikor két éve, zárás előtt öt perccel boltba siettem, és ráborítottam a parkolóra.
A nyomás viszont közel sem volt azonos. Én csak jégkrémet akartam venni a vendégeknek, de Rossi fejében egészen más gondolatok járhattak. A bukás a második helyről történt, miután vezető pozícióban hibázott – elmért egy féktávot – és csapattársa, Maverick Viñales azonnal megelőzte. Rossi megpróbált tapadni és visszavágni, de elidegeskedte a dolgot, ekkora szégyent pedig képtelen volt feldolgozni. Egyrészről teljesen úgy tűnt, gyorsabb csapattársánál, így az ezt firtató kérdéseket rövidre zárhatta volna, másrészt a bajnokság éllovasaként érkezhetett volna hazai futamára, Mugellóba, harmadsorban a Yamaha ötszázadik futamgyőzelmét nyilván szerette volna leszállítani a csapatnak.
Csupa volna, felesleges tovább ragozni... mert mindez Viñales-nek sikerült, Rossi pedig búson kullogott a sóderágyban. Most persze sokan mondhatják, az öreg nem a régi, elkúrta alaposan, de harmincnyolc évesen ennyire diadalittasan motorozni nem sok mindenkit láthatott eddig a közönség, ennyi bajnoki címmel és ekkora vagyonnal a háta mögött, egyszóval a Doktor előtt le a kalappal. És ezeket leszámítva, még így is szinte élete egyik legjobb versenyét futotta, hiszen a harmadik helyről mutatott bámulatos felzárkózást, és szórta a körrekordokat egészen a végéig, bár végül csapattársa elorrolta tőle azt is az utolsó körben.
S míg a futam győztese az ifjú spanyol lett, minden tekintetben, a futam másik vesztese, Rossin kívül a szintén világbajnoki aspiráns, Marc Márquez volt. A hondás óriásit bukott a pálya egyik gyors szakaszán, pont ott, ahol Jack Miller esett bődületeset szombaton, és kívülről nézve csak a szerencsén múlott, hogy nem lett belőle tragédia. Mindketten az első tapadást veszítették el, ezek után egyértelmű, miért voksoltak a hondás versenyzők pénteken arra, hogy a Michelin újra a keményebb szerkezetű abroncsokat szállítsa a versenyekre.
Lorenzo és Viñales állítólag azt szerette volna, ha mindkét opcióval élhetnek a versenyzők, de ezt leszavazták, Miller és Lorenzo pedig összeszólalkozott. Az eset talán intő jel lehetett mindenki számára, leginkább egy erős visszajelzés a Michelin-nek. A gumikkal így is sokat szenvedtek a versenyzők a vasárnapi felmelegedés hatására, sokan biztonsági okokra hivatkozva még a rajtrácson lecseréltették a puha keveréket médiumra.
A legnagyobb rizikót e tekintetben talán Johann Zarco vállalta, az újonc mindkét abroncsa lágy keverék volt. Azt tervezte, hogy a futam elején megpróbál ellógni a mezőnytől, ami ugyan nem sikerült, de szinte mindvégig a második helyen motorozott. Ekkora hangulat Le Mans-ban talán rég volt, a franciák őrülten várták a dobogót honfitársuktól, hiszen elég rég volt ennyire erős versenyzőjük a királykategóriában.
Go Nicky
A MotoGP 2006-os világbajnokát súlyos kerékpárbaleset érte, amikor a misanói pálya közelében bicikliedzést tartott szerdán. Mint sok más versenyző, Hayden is megszállottan kerékpározott, és ugyan kiegészítő sportként űzte, sokan úgy vélték, annyira komolyan vette, hogy könnyedén indulhatott volna kerékpárversenyeken is. Haydent egy Peugeot 206-ossal ütötték el, a baleset körülményei tisztázatlanok, az autó sofőrje sem emlékszik sok mindenre, csak hogy hirtelen ott termett egy biciklis. A különböző nemzetek különböző lapjai mindig nagyon jól értesültek, csak kár, hogy azok igazságtartalma nem mindig fedi a valóságot. Annyi bizonyos, Hayden jelenleg a cesenai kórházban fekszik, és mesterségesen tartják életben. Súlyos koponyasérüléseket szenvedett, továbbá belső sérülései is vannak, de műtétre eddig sajnos nem volt lehetőség.
Az agykárosodás tekintetében szivárogtak különböző hírek, hogy Hayden barátnője mellé azért utazott el édesanyja, és testvére az Egyesült Államokból, hogy adott esetben ők döntsenek a versenyző életben tartásáról. A német Speed Week erről bővebben is írt, állításuk szerint folyamatosan konzultálnak az amerikai orvosokkal a lehetőségekről, az olasz kórház szakvéleményei alapján.
Néhány napja olyan hír is napvilágot látott, mely szerint Hayden agykárosodása talán mégsem annyira súlyos, a kórház diagnózisa ennek ellenére napok óta változatlan: Hayden állapota rendkívül kritikus.
A rengeteg álhír hallatán, a versenyző édesapja, Earl sajtónyilatkozatot adott ki otthonában – súlyos betegsége miatt nem tudott Olaszországba utazni – mely szerint a fia nem halott, ugyan segítséggel, de életben van, az orvosok nem tudták megműteni, kómában nem volt, és egyedül biciklizett, nem csoportosan. Erre leginkább azért volt szükség, mert amerikai újságok elkezdtek álhíreket gyártani, amikor kevésnek érezték a sajtóból és a családtól megszerzett információkat.
Frissítés: Nicky Hayden elhunyt.
A MotoGP-ben dobogóra állni nem könnyű, teljesen mindegy kitől mit várnak el, de Zarcóba talán mégis szorult némi csodagyerek effektus, szinte gond nélkül abszolválta az elvárásokat. A francia zavarba ejtően nyugodtan állt a rajtrácson, és talán sejtette, ma pezsgőlocsolás lesz a futam végén. Maximális profizmus, és minden úgy történt, ahogy a nagykönyvben megíródott, így Zarco megszerezte élete első királykategóriás dobogóját hazája nagydíján.
A legszerencsésebb versenyző címét egyértelműen megérdemelné Dani Pedrosa, hiszen végül felkeveredett a dobogóra, bár ez leginkább amiatt blődség, mert a harmadik helyhez talpon kellett maradnia, és helyzetben lennie, függetlenül a csillaghullástól. Pedrosa abroncsválasztása egyébként némileg meglepő volt, míg előre médiumot, hátra puha gumit szereltetett.
A KTM mindkét motorja csodásan szerepelt az edzésen, a Top10-ből indultak, a futam végül nem sikerült túl jól számukra sem, mert a tizenkettedik, és tizenharmadik helyen értek célba, de végre stabil pontszerző lett mindkét pilóta. A hétvégi verseny talán legnagyobb tanulsága ismét az volt, hogy nincs lefutott bajnokság, a mezőny rendkívül kiegyensúlyozott, rendkívül erős, és egyetlen hiba helyekbe kerülhet az összesítettben. Senki nincs biztonságban.
Viñales a futamot követően egyébként roppant vicces interjút adott. Elárulta, hogy Rossit egészen a verseny végén akarta megelőzni, de amikor látta, hogy hibázik, azonnal kihasználta a lehetőséget. Utána pedig csak a csattanásra várt, feszített testtel, mert tudta, hogy csapattársa még készül egy utolsó előzési manőverre. Azt, hogy Rossi bukott, csak a futam végén tudta már meg.