Kétszáz fölött rontottak egymásnak

2017.08.14. 12:17

Márquez állat módjára szúrta be a motort Doviziosónak, aki védte a helyzetet. A végén mindketten nevettek, nem volt balhé, csak öröm. Ez ma a MotoGP, nem lehet nem nézni.

A MotoGP mezőnyének épp arra volt csak ideje, hogy Csehországból Ausztriába autózzon, mert a hétvégén szünet nélkül folytatódott a bajnokság. A legnagyobb kérdés talán az volt: mely gyártónak sikerült utolérni a Ducatit? - ismerve a tavaly bemutatott lehengerlő dominanciájukat.

Bár ez ebben a formában nettó hülyeség, mert ezen kívül megannyi fontos kérdés született még a hétvégével kapcsolatban. Sokan úgy érezték, ha Jorge Lorenzo most sem domborít, nagy baj lehet közte és a Ducati között, továbbá mennyire lehetnek versenyképesek a Yamahák, és meddig fajul a gumimizéria? A forgatókönyv végül részben alig, részben teljesen megváltozott a tavalyi évhez képest. Ismét egy Ducati nyert, viszont míg a Hondák óriásit fejlődtek, a Yamahák teljesen lemorzsolódtak.

Andrea Dovizioso, fogalmazhatunk úgy, visszakapta tavalyi győzelmét, melyet a végső gumiválasztás miatt elbukott akkori csapattársával, Andrea Iannonéval szemben. Ez alkalommal viszont nem a két Ducati harcolt a győzelemért. Marc Márquez és Dovizioso olyan eszméletlen csatát vívott, amely az év végi videóösszefoglaló kiemelt képkocája lehet, Márquez utolsó kanyaros előzési kísérlete pedig bizonyítja, van az a pont, amikor mindenkinél elgurul a gyógyszer, és a bajnokságot lefosva csak a győzelemre képes koncentrálni. Dovizioso tapasztalatának, elővigyázatosságának, és bámulatos tehetségének köszönhető, hogy végül nem lett baj, de a hajmeresztő jeleneten túl akkor eshetett le igazán mindenki álla, amikor Márquez előzését kivédve, belső ívre erőszakolva a motort, célegyenesre fordulva még intett egyet az olasz a hondás spanyolnak, jelezve: tudtam mire készülsz, de húzz innen.

Lorenzónak sajnos még a harmadik hely sem jött össze, Pedrosa egyenletes teljesítménye és higgadt motorozása az idén kifizetődik, így ő lett a harmadik, a mallorcai leszorult a negyedik helyre. Meglepő módon ötödiknek sem egy gyári Yamaha érkezett, hanem Johann Zarco, a Tech3-mal, így a hivatásos hangvillások csak a hatodik és hetedik helyen érkeztek célba, Viñales, Rossi sorrendben.

Persze mindenki sejtette, hogy az abroncsokkal lesz probléma bőven, és azt is, hogy a Ducati nem véletlenül mutatta be az új idomrendszerét még a múlt hétvégén. Így talán ezt a pontot ragadnám meg, és elemezném távolról, milyen érzések keringenek bennem.

A „pörölycápa” végeredményben ugyanúgy a leszorítóerő megnövelésére hivatott, tudta ezt mindenki, de a konkurencia reakciója változó volt. Ugyan a Honda is odabiggyesztett valami apróságot az idomokra, de túlzásba nem vitte, nem úgy a Yamaha, aki radikális változtatást hajtott végre az első idomokon. A legnagyobb talány az: vajon mennyit készült erre a Ducati, és mennyit a japánok? Míg a Honda továbbra is az arany középúttal próbálkozik, addig úgy tűnik, a Yamaha, kétségbeesve próbálkozik a bajnokságért folytatott küzdelemben. De ennek felkészülési ideje talán sokkal rövidebb volt az olaszokéhoz képest, és talán messze nem támasztották alá annyi adattal. A szokásos probléma jelentkezett, ugyanúgy, mint Jerezben, vagy Barcelonában, a hátsó kerekek túlpörögtek, és a motor úgy zabálta a gumit, hogy a futam harmadik harmadában már versenyképtelenek voltak, noha az elején még úgy tűnt, Rossi simán dobogóra állhat.

S talán épp ez volt Zarco szerencséje, aki az égvilágon semmilyen módosított idomot nem kapott, és a tavalyi motorral gyakorlatilag szenvedés nélkül gurult be ötödikként, bár gumiválasztása több, mint elgondolkodtató. Míg a két gyári versenyző, kizárólag a kemény hátsó keveréket, és a médium első abroncsot engedhette meg magának, addig Zarco elöl-hátul lágy keverékkel futott. A két gyári ducatis előre médiumot, hátra pedig lágyat szereltetett.

Ezek alapján a legnagyobb kérdés: Mekkora zsákutcába tévedt a Yamaha, és vajon meddig tart onnan kikecmeregni? Nyilván mindent megtennének annak érdekében, hogy legalább az egyik versenyzőjük képes legyen beleszólni a világbajnokság véghajrájába, de így hét futammal a vége előtt elképzelhető, hogy kifogyott a nyúl a bűvészzsákból. A Ducati vérszemet kapott, hiszen Doviziosónak nem csak a papírforma alapján, hanem gyakorlatilag is megnőttek az esélyei, lemaradása mindössze tizenhat pont, és nem kérdés, képes megragadni az alkalmat, ha futamgyőzelemről van szó. Nem hibázik, kiegyensúlyozott piszok gyors, és ami nagyon fontos, cseppet sem ijedt meg Márqueztől, élete lehetősége előtt áll, és mentálisan is képes rá, hogy kihasználja.

Talán az sem véletlen, hogy a Ducati kivárt a legvégéig, és a szezon egy olyan pontján újított, amikor már nincs mire reagálni, még akkor sem, ha kívülről úgy tűnik, mindenki pontosan tudta mire készülnek, és a fegyverek „betárazva” álltak a dobozokban a konkurenciánál is.

A verseny talán legnagyobb meglepetését viszont az a Mika Kallio szállította, aki tesztversenyzőként tizedikként ért célba a KTM-mel. Bámulatos volt látni, hogy a finn tempója és küzdeni akarása még mindig a helyén van. A versenytempó egyébként három másodpercet javult a tavalyi évhez képest, Kallio pedig mindössze tizenkilencet kapott a győztestől. Ezt kétségkívül fejlődésnek nevezhetjük.

A hétvége legérdekesebb témáit azonban az Aprilia versenyzői szolgáltatták. Előbb Sam Lowes sértődött meg, amikor kiderült, csapata nem számít rá a következő szezonban. Persze csomó érv és ellenérv megfogalmazható a menedzsment és a csapat közti kommunikáció tekintetében, de Lowes talán magától is beláthatná, hogy egyetlen gyárnak sincs annyi félretett pénze motorjavításra, amennyi fedezné az általa okozott károkat.


Aleix Espargaro pedig bevállalta, hogy esőben nem kíván rajthoz állni, hivatkozva a pálya veszélyességére, csúszósságára, és a közel elhelyezkedő szalagkorlátra. Álláspontját többen osztották, de szegény Josh Brookes, BSB-bajnok és TT-versenyző mégis azt találta mondani, hogy az a versenyző, aki veszélyesnek találja a motorversenyzést, vonuljon háttérbe. Ez mégis annyira kiborította a spanyolt, hogy kibújt belőle a primadonna énje. Brookes próbált nem belemenni a szájkaratéba, de legyünk őszinték, egy utcai versenyző számára ez a fajta hozzáállás még akkor is nevetséges, ha annak van némi valóságalapja.

MotoGP Spielberg 2017
Végeredmény
1. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
2. Marc Márquez SPA Repsol Honda Team
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
4. Jorge Lorenzo SPA Ducati Team
5. Johann Zarco FRA Monster Yamaha Tech3
6. Maverick Viñales SPA Movistar Yamaha MotoGP
7. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
8. Alvaro Bautista SPA Pull&Bear Aspar Team