Elesel kettőnyolcvannal, aztán elsétálsz
Érdekes nyilatkozatok láttak napvilágot még az ausztrál versenyhétvége előtt, de a legérdekesebb mégis Maverick Viñales -től érkezett. A spanyol fájlalta, hogy a Yamaha vezetői úgy gondolták, neki kell változtatnia stílusán, hogy jó eredményeket érjen el.
Szinte kikérte magának, és jelezte, hogy a Yamaha elfelejti, nyert ő már futamokat korábban is ezzel a motorral, így inkább adjanak neki valami olyat, amivel menni is lehet. Hasonló kifakadásokat követően általában az a jellemző folyamat, hogy a szószátyár versenyző bukik a következő futamon, a gyár pedig nyugtázza a szópárbaj végkimenetelét. Úgy gondolom, a Yamaha olyan mélyponton volt, hogy ez esetben maga ellen szurkolt, és képes lett volna bármilyen kritikát lenyelni, csak jöjjön az eredmény. Nos, aki megtörte a gyár történelmének leghosszabb GP-ben elszenvedett nyeretlenségi sorozatát, az Maverick Viñales lett, nem pedig a legenda, Valentino Rossi.

Érthető, a spanyol úgy örült, mintha a vb címet nyerte volna, de a verseny utáni nyilatkozataiból kiderült, lassan, de biztosan saját magával kapcsolatban is kételyei merültek fel. Hibátlanul motorozott, mondhatni lelépte a mezőnyt, és senkitől sem zavartatva nyerte a futamot. Kívülről ugyan egyszerűnek tűnt, ő mégis úgy érezte, üldözői bármely pillanatban a nyakára érhetnek, szinte alig hitte el, hogy megnyerheti a versenyt – a célba már rommá kopott gumikon csúszkáló motorral ért be. Győzelme történelmi jelentőségű a Yamaha szempontjából, a legmeghatóbb pillanat pedig talán az volt, ahogy megölelték egymást a már kirúgott főmérnökkel, Ramon Forcadával. Rossi elismerte, gyengébben dolgozott, nem sikerült olyan beállításokat találnia, amellyel a hátsó abroncsai úgy működnek, mint Viñales-é, és bár csak a hatodik helyen ért célba, sokáig még úgy tűnt, felérhet akár a dobogóra.
A futam egyik nagy vesztese Cal Crutchlow, aki épphogy megkezdte jó szériáját a múlt heti versenyen, Ausztráliában már az edzésen bukott, és bokáját törte, szezonjának minden bizonnyal lőttek, és az a Stefan Bradl fogja helyettesíteni jövő héten, akit épp ő maga kritizált túlzott vakmerőségéért, amikor legutóbb beugróként szerepelt.
A verseny legdrámaibb pillanata Marc Márquezhez és Johann Zarcóhoz kötődik, amikor Zarco, a célegyenes végén, kétszáznyolcvanas tempónál belement 2018 világbajnokába. Zarco eszméletlen bukását még nézni is rossz volt, motorja csak a szerencsének köszönhetően nem vágta hátba Márquezt. A spanyol megúszta az esetet, továbbment, de feladta a futamot, mert a hátsó futómű használhatatlanná vált és eltört a segédváz a motorján. A francia űrhajóként siklott az aszfalton a pálya egyik leggyorsabb szakaszán, majd kacsázó kavicsként pattogott a földön. Végül felállt, és elsétált. Őrangyalai keményen megdolgoztak, kisebb csoda, hogy sérülés nélkül megúszta.
Márquez egyébként nagyon sportszerűen, az eset utáni nyilatkozatában versenybalesetnek minősítette az esetet, de persze a nullázáson kívül nagyobb veszteség nem érte. Nem hinném, hogy akkor is ilyen nyugodt lett volna, ha még a címért harcolt volna. Andrea Iannone mindezt premier plánból végignézte, és eszméletlen lélekjelenléttel mentette a helyzetet. Talán pont emiatt, de Iannone precízebben és gyorsabban motorozott, mint az idén eddig bármikor. Ez pedig a végeredményen is meglátszott, mert ezúttal második lett. Dovizioso harmadikként ért célba, és a versenyt nézve kissé olyan érzésem támadt, mintha egy örömmotorozást láthatnánk mindenkitől, és erős a gyanúm, hogy a felszabadultság érzését Márquez kiesése garantálta.
Jövőre nagyon kell figyelni a Suzukira
Ebbe bele kell pofáznom. Iannone legnagyobb magyarországi rajongójaként különösen örültem a hétvégi eredményének, elképesztő volt, ahogy több csúnya hibázás és visszaesés után sem veszítette el a fejét, és mindig vissza tudott mászni a dobogóra. A Suzuki kanyarbemenetben a mezőny előtt járt, kigyorsításkor viszont mindenki megette őket, az egyenesben látszott, hogy nagyságrendileg gyengébbek a többieknél.
Sajnáltam is, hogy a mezőny egyik legkarakteresebb versenyzője jövőre az Apriliához kerül a süllyesztőbe. Iannone már a Ducatinál is nagyon ígéretes volt, de rosszul mérte fel a helyzetet, és a gyár a Doviziosót tekintette első számú pilótának, neki pedig mennie kellett, éppen akkor, amikor a Ducatik ütőképes, sőt, világbajnok-esélyes motorrá váltak. A Suzuki pedig akkor még csak arra volt jó, hogy körbetaláljon a pályán, Viñales-en kívül másnak momentumai sem voltak vele. Aztán mostanra hatalmasat fejlődtek, és stabilan játékban vannak a dobogóért, Iannonénak viszont megint mennie kell, a helyére a Moto3 két évvel ezelőtti világbajnokát, Joan Mirt szerződtette a csapat. Ami egyébként sportszakmai szempontból jó döntés, Davide Briviónak jó szeme van a tehetségekhez, a Yamaha után a Suzukiból is eredményes csapatot faragott, amely még erősebb lehet, ha a saját igényeiknek megfelelő, kevésbé önfejű és kezelhetetlen versenyzőkkel állnak rajthoz.
Guld kolléga egyébként bizakodó az Apriliával kapcsolatban, szerinte nem véletlenül igazolták le éppen Iannonét, a következő szezonokban jöhet a rég várt áttörés. Reméljük Iannone meghozza nekik.
Sokaknak talán érdekes volt, miért Alvaro Bautista, és miért nem Jack Miller ülhet Lorenzo motorjára Ausztráliában, de Miller tiszta vizet öntött a pohárba, és elárulta ennek okait. Bár csalódott volt, de tudomásul vette a gyár döntését, mely javarészt annak volt köszönhető, hogy Japánban bukott, a Ducati pedig azt kérte tőle, hogy emiatt inkább maradjon a Pramacnál, mert a privát csapatok versenyében helyt kell állniuk. Miller nagy lehetősége így elmaradt, bár ki tudja, nem elképzelhetetlen, hogy pont emiatt motorozott ennyire megbízhatóan és ért célba a hetedik helyen. Bautista egyébként sziporkázott, Lorenzo helyetteseként negyedik lett, és nem egyszer komoly veszélyt jelentett Doviziosóra.
Remek példa volt a mai verseny olyan szempontból is, hogy mindenki láthatta, a gyárak az év végi hajrában szinte minden versenyzőjük alá jó technikát tettek, így aki tudott, élt a lehetőséggel. A Pramac Ducati végeredményben közel volt az elejéhez, Petrucci vezető helyről hibázott még a futam elején, Miller szintén jól ment, és a Yamaha sem panaszkodhatott, csak Zarco bukása miatt már nem tudhatjuk meg, miként muzsikált volna a szatellit csapat. Egy valami viszont mindenkinek feltűnt, a Honda csak akkor van az elejében, ha Márquez dominál, vagy Crutchlow-nak éppen jó napja van. Ez abból a szempontból is érdekes, hogy mindenki úgy gondolja, a Honda jelenleg a mezőny legjobbja.
A KTM nagy reményekkel vágott neki a versenynek, Pol Espargaro idei legjobb kvalifikációjával várta a rajtot, de futama mégis a motor rugdalással végződött. Espargaro a gumikat hibáztatta, amiért azok megadták magukat. Állítása szerint a lágy keveréket választotta, és mindent kipróbált az edzésen, hogy az abroncsokat illetően biztonságosan döntsön, mégis keresztülhúzták a számításait, ezért volt ennyire dühös. A narancsok másik versenyzője, Bradley Smith egyébként tizedikként végzett.
A mezőny még a hét folyamán Malajziába utazik, jövő hét végén ott folytatják, remélhetőleg kevesebb balesettel. A mezőny jelentős részét, különösen az európai versenyzőket különösen megterheli ez a három hét, amikor gyakorlatilag egy hónapon keresztül távol vannak minden megszokottól, az időzóna is eltér némileg, és még a koszt is idegen.
MotoGP Phillip Island 2018 | |||
Végeredmény | |||
1. | Maverick Viñales | SPA | Movistar Yamaha MotoGP |
2. | Andrea Iannone | ITA | Team Suzuki Ecstar |
3. | Andrea Dovizioso | ITA | Ducati Team |
4. | Alvaro Bautista | SPA | Ducati Team |
5. | Alex Rins | SPA | Team Suzuki Ecstar |
6. | Valentino Rossi | ITA | Movistar Yamaha MotoGP |
7. | Jack Miller | AUS | Alma Pramac Ducati |
8. | Franco Morbidelli | ITA | EG 0,0 Marc VDS |
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Nyerj vasárnap, adj el hétfőnTeszt: Yamaha YZF-R9
Yamaha R9: nem feltétlenül szükséges kétszáz lőerő ahhoz, hogy jól érezd magad.
- Hírek
Meghallgattam a motoros propagandát, és igazuk van
Szombaton indul a kampány, aminek célja a motorozás népszerűsítése.