„Minden változatlan, ugyanúgy orvosokhoz járok”

Interjú: Dani Pedrosa

2019.05.20. 07:28

Dani Pedrosa tavaly visszavonult, majd aláírt a KTM alakulatához, hogy a MotoGP motorjukat tökélyre fejlessze. Ezzel szemben a spanyol még mindig lábadozik, a motort mindössze egyszer tesztelte, és várja az orvosok engedélyét. A spanyol legendával beszélgettünk.

Dani Pedrosa a tavalyi német nagydíj hétvégéjén bejelentette, visszavonul a versenyzéstől, nem folytatja karrierjét. Döntése részben annak volt köszönhető, hogy csapata, a Repsol Honda, tizenhárom évnyi együttműködés után bejelentette, megválik saját nevelésű versenyzőjétől, és helyére egykori legnagyobb riválisát, Jorge Lorenzót szerződtetik. Pedrosa körül elfogyott a levegő, a gyári helyek addigra mind beteltek, egyetlen lehetőség maradt volna a számára, az újonnan alakuló Petronas Yamaha. Végül úgy döntött, nem igazol félgyári csapathoz, inkább befejezi a motorversenyzést. Nyilván az utóbbi évek egyre kellemetlenebb sérülései és az eredménytelenség is a visszavonulás felé terelték. Így az egyik legfontosabb versenyzőjét veszítette el sorozat, azt a versenyzőt, aki végül nem lett világbajnok a királykategóriában, bár mindenki szerint megérdemelte volna.

A visszavonulás bejelentését követően néhány hónappal azonban bizonyossá vált, nem veszítjük el teljesen a spanyolt, és a pletykák beigazolódtak, mely szerint a KTM tesztcsapatához csatlakozik a következő két szezonra. Ez lenne a jelenlegi állapot, de eddig a pillanatig mindössze egyszer ült az RC16-oson, még tavaly decemberben. Januárban az orvosok megállapították, hogy kulcscsontsérülései sokkal súlyosabbak, és további műtéteket, rehabilitációt igényelnek.

Az orvosi beavatkozások miatt Pedrosa sem a januári, sem a februári teszteken nem tudott részt venni, noha a KTM pont azért szerződtette, mert a projektben résztvevő vezető tesztversenyzőjük, Mika Kallio, sérülései miatt kiesett a feladatköréből a tavalyi évben.

„Az elmúlt években, a jobb kulcscsontom területén többször is lesérültem, és az érintett csont három részben volt, szklerotikussá vált. A középső részben nem volt megfelelő a vérkeringés, ez pedig a csont elgyengülésével járt. Emiatt még jónéhány műtét, és rehabilitációs kezelés vár rám, hogy a csontok végül a helyükre kerüljenek, és megfelelően összeforrjanak.” - nyilatkozta akkoriban Pedrosa.

A spanyol legendával az FIM sváci központjában beszélgettünk, miután mindenki legnagyobb meglepetésére megjelent egy spanyol képzőművész barátom kiállításán. Az alkotások menő motorosok portréit ábrázolták, 100coolriders címmel – egyikőjük Dani Pedrosa volt – Pedrosa pedig valóban volt akkora menő arc, hogy a gépének kései landolása után a reptérről egyenesen a megnyitó ünnepségre sietett.

Hogy érzed magad? Mennyire hiányzik a versenyzés?

Pedrosa: Mondhatnám azt is, hogy minden megváltozott, és az életem más mederbe terelődött, ugyanakkor azt is, hogy minden változatlan, mert ugyanúgy kórházakba járok kontrollra, és orvosokkal egyeztetek, mint a pályafutásom utolsó néhány évében. Jelenleg is lábadozok, sok mindent nem tudtam eddig csinálni, az időm nagy részét otthon töltöttem. Persze nagyon szeretnék már újra motoron ülni, és tesztelni a KTM-nek, de jelenleg az orvosaim engedélyére várok, mert kiderült, túlzottan roncsolódott a kulcscsontom körüli rész, és az elmúlt néhány hónapban ezt próbáltuk rendbe tenni. De a legutolsó jerezi teszten még nem vehettem részt.

Először és utoljára tavaly decemberben próbáltad a KTM-et. Milyen benyomásaid voltak a motorról?

P.: Erről azt hiszem nem beszélhetek.

Miért pont a KTM-re esett a választásod?

P.: A tavalyi évben, amikor meghoztam a döntést, hogy visszavonulok, megkeresett a csapat és ajánlatott tett. Hittek bennem és a képességeimben, és hisznek abban, hogy a segítségemmel egy jobb motort tudnak fejleszteni, mert a projekt, akárhogy is nézzük, még eléggé gyerekcipőben jár. A döntésemet persze megkönnyítette, hogy jelenleg velük dolgozik a volt főmérnököm, és megannyi szerelőm a múltból, akikkel végig jó kapcsolatban maradtam. Továbbá a személyes szponzorom, a Red Bull is oroszlánrészt vállalt magára a KTM MotoGP projektjével kapcsolatban, ezért gyakorlatilag nem volt kérdés, elfogadom-e az ajánlatukat.

Mit gondolsz, miért pont egy Honda versenyzőre esett a választásuk? Van valami alapja esetleg annak, hogy sokak véleménye szerint a KTM MotoGP motorja sokkal inkább hasonlít a Hondához, mint bármelyik másik motorhoz?

P.: Nem hiszen, hogy ennek bármi köze lenne ehhez. Véleményem szerint azért kerestek meg, mert jelenleg én voltam szabad, és épp visszavonultam, nekik pedig szükségük volt egy tapasztalt versenyzőre, aki már nem aktív tagja a mezőnynek.

Maga a versenyzés hiányzik valamennyire?

P.: Jelen pillanatban cseppet sem, de ez nagyrészt az egészségi állapotomnak köszönhető. Pont úgy vagyunk ezzel mi is, mint a hétköznapi emberek. Amikor beteg vagy, és nem érzed magad jól, leginkább azzal vagy elfoglalva, nem pedig az egyéb dolgaiddal, ebből kifolyólag nem érzek különösebb késztetést arra, hogy bárcsak versenyezhetnék. Ilyenkor nem túl lelkes az ember. De biztos vagyok benne, ha végre sikerülne meggyógyulnom, újra vágynék arra, hogy motorra üljek.

Van némi esély arra, hogy szabadkártyával rajthoz állsz néhány versenyen?

P.: Nem, erre nem látok semmi esélyt sem, de ez már a szerződés megkötésekor is tiszta volt.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

P.: Kétéves szerződésem van a KTM-mel, egészen biztos vagyok benne, hogy ki fogom tölteni, egyelőre erre koncentrálok.

És a magánélettel kapcsolatban?

P.: Jó ideje itt élek Svájcban, a Genfi tó partján, szeretem ezt a helyet, és szerintem jó ideig még maradok is. Egyéb hosszú távú terveim nincsenek, a család kérdéskört pedig megtartanám magamnak.

Egy tavalyi pletyka margójára...elmondod, végül mit történt a Yamaha Petronas csapattal, és miért nem született meg köztetek a megállapodás? Sokan fecsegték, hogy részben a VR46 által menedzselt Morbidelli szerződés miatt hiúsult meg.

P.: Ez nem igaz, és akkor sem volt valóságalapja. Ez a múlt, és nagyon nem beszélhetek róla, de az alapvető felállás az volt, hogy Morbidelli és én alkotjuk majd a csapatot. A kérdés csak az volt, akarom-e folytatni a versenyzői pályafutásom, vagy sem. Én végül a visszavonulás mellett döntöttem, és értesítettem őket. Ekkor keresték meg Quartararót, röviden ennyi a történet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.