Azt hittem, hogy ebben a balesetben valaki ott fog maradni
MotoGP 2020: Spielberg I.
Akárkinek szurkolsz, ez a futam drámai volt. Mintha George R.R. Martin írta volna, amikor már azt hitted, hogy valahogyan lesz, jött egy sokkoló fordulat. Ha nem láttad a futamot, a cikk elejét nyugodtan olvashatod, spoilermentes lesz, aztán majd szólok, mielőtt jönnének a spoilerek.
A spielbergi Red Bull Ring egy mocskos gyors pálya, és amióta MotoGP-t rendeznek rajta, valamiért mindig a Ducatik nyernek - 2016: Iannone, 2017: Dovizioso, 2018: Lorenzo, 2019: Dovizioso, de tavaly óta elég sok minden változott, például a Yamahák az edzéseken igen jó köröket találtak. Viñales szerezte meg az első rajtkockát, majd Miller, Quartararo, Dovizioso, Espargaro és Joan Mir követték - az első két sorban négy gyártó motorjai kerültek. A rajtsorrend viszont egyszerűen nem jelent semmit, nem vonhatunk le belőle következtetéseket, a top tíz ugyanis fél másodpercen belül motorozott. Az első három egy tizeden belül volt. Az semmi. Egy jó rajton és az utána következő helyezkedésen több múlik.
A tapasztalatok alapján KTM-Ducati csatát lehetett jósolni, Espargaro a bukott brünni futam után a KTM hazai pályájára nyerni érkezett, és előző hétvégén kiderült, hogy erre igen jó esélyei vannak. A KTM ugyanis eljutott oda, hogy versenyképes motort tudnak adni a pilótáik alá. Előző hétvégén Binder sokszoros csodát tett, nem csak élete harmadik királykategóriás futamán nyert, hanem első Dél-Afrikai GP győztes lett, sőt, 47 év után először fordult elő, hogy nem japán vagy olasz motor nyert - utoljára 1973-ban a Jugoszláv GP-n Kim Newcombe egy német Königgel nyert az 500-asok között. Amúgy ugyanazon a hétvégén húzott be egy győzelmet Drapál János is a 350-esek között.
A KTM belépett egy nagyon elit klubba
A nap, amikor Ausztria legnagyobb üzleti sikere már nem a Grossglockner.
Rengeteg minden kellett, hogy a KTM összeálljon - ezernyi apróság közül az egyik legfontosabb a 2020-as váz, melynél a kör keresztmetszetű csöveket ovális keresztmetszetűre cserélték. A másik pedig a futómű beállítása volt, amihez az Öhlins egyik főmérnökét szerezték meg - azt, aki korábban Dovizioso mellett dolgozott, és segített, beállítani a KTM által használt WP-ket. Brno előtt utoljára 2009-ben nyertek nem Öhlins futóművel, mit ad isten Dani Pedrosa volt az Valenciában, aki akkor még Showával ment, majd 2010-ben ő is Öhlinsre váltott. És Pedrosa a KTM-nél is gőzerővel tesztelte az alkatrészeket, melyeket ontott magából a gyár.
Sokáig tartott, mert nulláról kezdték az építkezést (bár rossz nyelvek szerint az első RC16 egy Honda RC213V koppintás volt), és végig a saját útjukat járták. Mert ugyan sok minden beszállítótól érkezik, amit lehetett, megoldották házon belül: saját váz, saját futómű, saját blokk.
Ünnepeltem, de nem tudom, mit
Nem láttam még olyan titkolózást, mint a KTM MotoGP versenymotorjának a bemutatóján volt.
A legtöbb kritika a vázat és a futóművet érte, a szakértők sokáig lehetetlennek tartották, hogy acélvázzal és WP-vel ütőképes motor készüljön, eddig ugyanis úgy tűnt, hogy a mindenki más által használt alumínium váz és az Öhlins futómű a siker kulcsa. Rivális gyártónál is gondolták úgy, hogy a KTM előbb-utóbb kénytelen lesz feladni a térhálós vázat, és alura váltani, mert máshogy nem fog menni.
A KTM régóta fejleszti a térhálós vázakat, és hittek benne, ismerik a különböző acélok előnyeit, megvolt a tudásuk a tervezéshez, és amióta a Pankl is a KTM-hez tartozik, a legmodernebb nyomtatási eljárásokhoz is hozzájutottak.
Ami sokáig tartott, hogy rájöjjenek, hogy mit építsenek. Hogy hol kell rugalmasnak lennie a váznak és hol kell merevnek, hogyan ad több tapadást vagy jobb visszajelzést, illetve melyik lengővillával és futóművel működik majd jól. Ezért ontották az alkatrészeket, és próbáltattak végig végtelen beállítást a tesztpilótákkal. Tudták, hogy ezt az utat végig kell járni, és végigjárták már sokszor - megkapták ezt sok szakágban, hogy ami a motokrosszban működik, az ott nem fog, aztán mégiscsak nyertek már szupermotóban, enduróban, raliban, supercross-ban, Moto3-ban és Moto2-ben, és tudták, hogy ha beleölik a szükséges mennyiségű munkát, a GP-ben is működni fog.
És mostanra mi is láttuk, hogy működik, így nem véletlen, hogy a KTM volt Spielberg egyik esélyese, pláne, hogy a Ducati megtépázva érkezett, Dovizioso a futam előtt jelentette be, hogy nem tudtak megegyezni a Ducatival a folytatásra, szóval jövőre pihenni fog, ha nem kap rendes ajánlatot - és nagyon úgy néz ki, hogy nem fog. Petrucci, miután kirakták a gyári csapatból, láthatatlan a pályán, Bagnaia törött lábbal, otthonról nézte a futamot, Rabattól eddig sem vártak sokat - szóval Miller és Zarco, akikben az olaszok bízhattak.
Úgy tűnik, a Hondával idén nem kell komolyan számolni, Álex Márquez és Cal Crutchlow a mezőny végén jókat meccselhetnek Stefan Bradllal, Tito Rabattal és a Bradley Smith-szel, egyedül Nakagami zavarhat némi vizet. Viszont a Suzuki egyre veszélyesebb, ha a múlt heti verseny egy körrel tovább tart, Rins dobogón állt volna, és mintha Joan Mir is elkezdte volna felvenni a fonalat, a hatodik legjobb kvalifikáció legalábbis erről árulkodik. És hát az első sorból két Yamaha várta a rajtot, nem mondhatni, hogy lassúak lennének.
Viszont ezután a futam után többet nem próbálok meg messzemenő következtetéseket levonni a rajtrácsból.
--- SPOILER ALERT!!! Ha még nem láttad a futamot, és végig akarod izgulni, akkor ne olvass tovább ---
A verseny elején úgy tűnt, hogy a jól tippeltem a KTM-Ducati csatával, Dovizioso, Miller, Espargaro csata alakult ki az élen, és Pol Espargaro szépen lassan felzabálta a Ducatikat, rendkívül bátor és agresszív motorozással a túrta le az ellenfeleit, miközben Joan Mir a GSX-RR-rel folyamatosan köztük cikázott. Miközben Espargaro átvette a vezetést, a csapattársai is szépen jöttek fel - KTM-ek sorban hozták a legjobb köröket, először Binder, aztán Oliveira majd Espargaro, szinte keresztülmentek a mezőnyön, ami azért is nagy szó, mert Binder az edzések során nem találta a pályát, végül a 17. helyről rajtolt, de a versenyen nem csak hogy húzatta magát a tapasztaltabbakkal, hanem ki is kerülte őket.
A drámát fokozta, hogy Quartararo a négyes kanyarban elment kirándulni a kavicságyba, és ugyan összeszedte a motort, az utolsó helyen ment vissza a pályára. Espargaro hiába kezdte el szépen építeni az előnyét, egyre jobban elhúzva a Ducatiktől, a kilencedik kört egy horrorbaleset miatt piros zászlóval szakították meg.
One of the most terrifying #MotoGP crashes we've EVER seen!!! 😱
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 17, 2020
Watch the Turn 3 accident from all angles! 💥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/L2GLToviFi
Zarcót kapta el hátulról Morbidelli a nyolcadik helyért csatázva, a két, nagyjából 200 km/h-val elszabadult motor pedig a kanyaron átvágva majdnem elkaszálta Rossit és Viñales-t - Rossit tényleg centikre kerülte el Morbidelli gépe, azokban a pillanatokban mindenki ereiben megfagyott vér. Rossi a bokszba érve fogta fel, hogy ezúttal egy második születésnapja volt. Viñales lehet, hogy csak később, majd az újraindítás után csak nagyon nehezen tudta újra felvenni a ritmust, valószínűleg még a történtek hatása alatt állt. Ha ott eltalálja valamelyik motor, akkor nincs tovább.
A crash for @eneabastianini triggered chaos in #Moto2! 😱
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 16, 2020
Thankfully, @Hafizh_pescao55 avoided serious injury after striking the bike! 💥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/X7Aihnr7Wu
A Moto2-esek futamát szintén egy piros zászló szakította meg, az is félelmetes volt, de Morbidelli esése az elmúlt évek legsokkolóbbja volt - Morbido és Zarco végül a saját lábukon jöttek le a pályáról, igaz, Morbidelli ellátásra szorult.
An understandably shaken @ValeYellow46...#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/UB0fdyx0TG
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 16, 2020
A nyolcadik kör állása szerint indították újra a futamot, vagyis az előny, amit Espargaro összehozott, egy csapásra elillant, és a spanyol ezt fejben nem tudta elrendezni - a rajtja sem sikerült különösebben jól, és a ritmust sem találta már, a Ducatik és a Suzukik viszont az élre robbantak.
Espargaro annyira elveszítette a kontrollt, hogy Rins konkrétan elbújt a hóna alatt, aztán Mir is kitömte, majd Oliveirával ütközött, és a verseny két legjobb KTM-ese együtt kötött ki a kavicságyban. Vitatható, hogy ki volt a hibás - ezúttal úgy vélem, hogy Oliveira hibázott, a szélesen forduló spanyolra túl hamar csukta rá az ajtót, és kiverte alóla a motort.
Miután Miller elkezdett fáradni, Dovizioso és Rins csatáztak, szinte már láttam, hogy a spanyol türelmesen és folyékonyan motorozva átveszi a vezetést, amikor elment az első kereke, és szépen kontrolláltan kicsúszott a kavicsba.
Az utolsó négy kör már arról szólt, hogy Miller ki tudja-e védekezni Mir támadásait - Mir tempója jobb volt, de Miller tapasztaltan épített a motorja erősségeire, kanyarban belassította a mögötte érkező Suzukit, majd az erőfölényét kihasználva maga mögött tudta tartani Mirt. Az idei GSX-RR viszont már közel sem annyira vérszegény, mint a tavalyi motor, ha kell, erőből is odébb tud állni, kizárólag kigyorsítással nem lehet lerázni. Mir élete első dobogóját már a talpa alatt érezte, láthatóan nem akarta túltolni, viszont amikor Miller az utolsó kanyart túl szélesen fordulta, azonnal lecsapott a hibára, és könyörtelenül meglépett az ezüstéremmel.
A Ducatinál teljes a káosz, amint összevesztek Doviziosóval, az olasz a második a bajnokságban, és ha jól jön ki számára a lépés, a következő hétvégén ugyanezen a pályán át is veheti a vezetést. Miller ugyan a dobogón végzett, és neki már aláírt helye van a gyári csapatban, de csak a hetedik helyen áll. Zarco a 10., Petrucci pedig észrevétlen teljesítménnyel a 11. Teljes a fejetlenség és a vezetői balfaszkodás. Mint amikor kirúgták Lorenzót. Hiába nyertek, nincs mit ünnepelni.
A Suzukinál még korai nagyon örülni, az összesítésben ugyanis még mindig gyengén állnak, Mir a 9., Rins a 12., több versenyt kéne befejezni ahhoz, hogy előrébb lépjenek. Viszont látszik, hogy mindkét pilótának megvan a tempója a dobogóra, és Mir végre beérett, felnőtt a feladathoz, megmutatta, hogy Davide Brivio nem véletlenül léptette fel a királykategóriában.
Bár Fabio Quartararo továbbra is vezeti a bajnokságot, az előnye egyre csökken, viszont a Yamahák ha nem is voltak főszereplői az elmúlt két futamnak, okosan gyűjtik a pontokat, az 1. a 3. az 5. és 8. helyet birtokolva. Ráadásul látszik, hogy korai lenne leírni Rossit, aki a legjobb yamahás volt megint, és az ötödik helyen végzett.
A KTM-nél nem a menedzsment szerencsétlenkedik, hanem a versenyzők, másodjára fordul elő, hogy egymást ütik ki a versenyzőik. Ez egyszerűen nem fér bele ezen a szinten. A motor jó, a pilóták gyorsak - vasárnap Iker Lecuona is befért az első tízbe, de ezzel a balfaszkodással nem megy. Végül Binder a rá jellemző agresszív de mégis okos motorozással a negyedik lett, és a bajnokságban is a negyedik helyen áll. Ha Binder nem lenne, sokkal nehezebb lenne elengedni Espargarót, így viszont menni fog.
A Honda Marc Márquez nélkül gyalázat lenne, ha Takaaki Nakagami nem gyúrta volna be magát a hatodik helyre. Hogy a többiek mit csináltak, rejtély, a Bradl-Álex Márquez-Crutchlow hármast még az Aprilia versenyzői is elverték.
Jövő hétvégén újabb futam ugyanitt, a Yamaha, a Ducati, a KTM és a Suzuki egyaránt esélyes lesz a győzelemre.
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 182.7 | 28'20.853 |
2 | 20 | 36 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 182.6 | +1.377 |
3 | 16 | 43 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 182.6 | +1.549 |
4 | 13 | 33 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 182.1 | +5.526 |
5 | 11 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 182.1 | +5.837 |
6 | 10 | 30 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 182.1 | +6.403 |
7 | 9 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 181.4 | +12.498 |
8 | 8 | 20 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 181.4 | +12.534 |
9 | 7 | 27 | Iker LECUONA | SPA | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 181.2 | +14.117 |
10 | 6 | 12 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 181.1 | +15.276 |
11 | 5 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 180.8 | +17.772 |
12 | 4 | 51 | Michele PIRRO | ITA | Pramac Racing | Ducati | 180.3 | +23.271 |
13 | 3 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 180.1 | +24.868 |
14 | 2 | 73 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 180.1 | +24.943 |
15 | 1 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 179.8 | +27.435 |
16 | 53 | Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | 179.7 | +28.502 | |
17 | 6 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | 179.7 | +28.609 | |
Not Classified | ||||||||
42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 182.6 | 10 Laps | ||
44 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 182.1 | 12 Laps | ||
88 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 182.1 | 12 Laps | ||
21 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 0 Lap | |||
5 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | 0 Lap |
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ázsiai sikermodellt hoz Európába a Honda
Óvatos felvezetés után végre felénk is elhozza a Honda a GB350S modellt, és rögtön rittyent mellé egy 500 köbcentis testvérmotort.