Quartararo rambózásán kívül is volt akció a MotoGP-ben

MotoGP: Catalunya

2021.06.07. 08:27

Hiába volt mindenki elfoglalva a kishíján félmeztelenül motorozó Quartararóval, a legtöbben azért tudták, az első helyen valami nagyon izgalmas dolog történt az elmúlt hetekben.

Egy héttel a mugellói MotoGP nagydíj után ismét zengett a paddock Catalunyában, és sokan boszorkányüldözést kiáltottak. Jason Dupasquier halála után egy héttel, zaklatott állapotban érkezett a mezőny a Katalán versenyre, és továbbra sem jutottak egyezségre a tekintetben, hogy Olaszországban versenyezniük kellett volna, vagy sem. Így leginkább abban maradtak, erről a versenyző családját kellett volna megkérdezni. Erre reagálva a MotoGP.com technikai titkokat felderítő szakkommentátora, Simon Crafar elmesélte, hogy aktív pályafutása alatt egyetlen üzenetet bízott feleségére arra az esetre, ha vele bármi történne: a mezőny minden esetben versenyezzen tovább, hisz erről szól az életük.

A fiatal svájci halála viszont olyannyira megérintette Fabio Quartararót, hogy a francia svájci zászlóval állt a dobogóra múlt héten. Ennek ellenére mégis ő volt az, akitől harsogott a MotoGP környéke a vasárnapi délutáni futamot követően. Miután zsinórban ötödik rajtelsőségét szerezte – erre korábban csak Marc Márquez volt képes 2014-ben – magabiztosan állt a rajtrácsra, de a verseny mégsem úgy jött ki, ahogy arra számított. Montmelo gumigyilkos pálya, de a többiekhez hasonlóan ő is próbált tutira menni az első médium, és hátsó kemény keverékekkel. Arra viszont minden bizonnyal senki sem számított, hogy a portugál Miguel Oliveira úgy motorozik majd, mint egy félisten. Sokan megpróbálták arra fogni a KTM-es teljesítményét, hogy elől-hátul kemény keverékkel ment, de egyrészt már a futam elején is ott böllenkedett, másrészt Lecuonát leszámítva minden narancs versenyző ugyanezt választotta – közülük pedig csak ő állhatott dobogóra - ezért bizony kénytelenek vagyunk betudni ezt Oliveira zsenialitásának.

Így az osztrák faktor meglepetésétől némileg lesújtva Quartararo érezte, legfeljebb a dobogóért csatázhat. A verseny folyamán kétszer is vétett apróbb hibákat, amelyeket az idei szezonban eddig mellőzött. Nagy dráma persze ebből sem volt, viszont amikor egy pályaelhagyást követően kirakta magát kérdezés nélkül hosszú körös büntetésre, és végül a leintés után így is kapott plusz három másodpercet a bíráktól, sokan nem értették, mi történik. Ezen a ponton segítője és barátja, Thomas Maubant megkezdte a savazást a közösségi médiában, miután jogtalannak ítélte a büntetést. Az elúszott harmadik helyet Jack Miller örökölte. A korábban látottak viszont lebénítottak mindenkit. Egy ponton – miközben Oliveirát próbálta üldözni - a francia a ruhájába nyúlt, és a pályára dobta a mellprotektort, ezt követően pedig köldökig lehúzott cipzárral tette meg a maradék néhány kört, háromszáz feletti tempóval.

Egy esetleges bukásra gondolni még csak gondolni is rossz, és mivel Quartararo szokása, hogy aláöltöző nélkül, meztelen felső testtel bújik a ruhába, csupasz mellkasát és kockás hasát láthattuk hosszú perceken keresztül. Nyilvánvaló, hogy ezért néhány női rajongó megőrült, és Quartararo is bizonyította, a golyói a helyükön vannak, de ez sajnos minden ponton túlment. A futamot követően hosszú csatározás indult meg, a szakértők és versenyzők pedig két tábort alkottak. Egyikőjük azonnali nullázásért és büntetésért kiáltott, míg a másik csoport védelmébe vette. Néhány órával a futam után megtudtuk, hogy a cipzár magától csúszott le, és a franciát további három másodperccel büntették, amellyel így a hatodik helyre csúszott vissza. A közösségi médiában történő üzengetés viszont folytatódott, és mind a versenyző, mind a barátja jelenleg azokat ekézik, akik további büntetésért kiáltottak. Ez semmiképp sem vetít előre jó hangulatot a soron következő német futamra, hiszen szinte mindenki, akit megkérdeztek, úgy vélekedett, Quartararót a saját érdekében ki kellett volna hívni a versenybíráknak. Így a jelenlegi helyzet alapján ketten mennek szembe a forgalommal az autópályán.

Vannak, akik továbbra is úgy vélik, hogy tőle jobb srác nincs e földön, mint például Mick Doohan fia, Jack, de Casey Stoner például azok táborát erősítette, akik azonnali kiállításért kiáltottak. Jorge Lorenzo ezzel szemben egyértelműen istenként tisztelte, és Rambónak aposztrofálta. Az egyik legkorrektebb következtetést pedig talán a francia újságíró, Michel Turco vonta le, aki úgy vélte, Quartararo bizony megérdemelte volna a fekete zászlót, viszont az utólagos büntetés teljesen értelmét veszítette a verseny után, hiszen a testi épségéért nem tettek semmit a versenybírák, legfeljebb a büntetésért rimánkodók véleményét legitimálták ezzel.

Visszatérve a versenyhez, egy valamit kijelenthetünk, a spanyolok közel sem zártak szerencsés hétvégét. Alex Rins még a futam előtt szenvedett biciklibalesetet, és eltörte a kezét, ezért nem indulhatott, a nagy visszatérő Jorge Martin pedig a rajtrácsra vezető körben bukott – ennek okait vizsgálják – így másfél hónap után ponton ugyan szerzett, de a pátosz elmaradt. A legjobb spanyol Joan Mir lett, aki ezúttal a dobogóról lemaradt - negyedikként ért célba – őt követte a megváltozott sorrendben a fentiek miatt Maverick Viñales. Szép eredmény volt ez tőle, miután a Yamaha úgy döntött a versenyző javaslatára, hogy lecseréli Esteban Garcia főmérnököt Silvano Galbuserára, aki eddig a tesztcsapatot irányította. Szokatlan és rendkívül gyors reakció ez a gyár részéről, és rendkívül jól mutatja, mennyi mindent megtesznek adott esetben egy versenyzőért, mielőtt az elveszíti a bizalmukat. Viñales nem egyszerű eset, de a Yamaha a jelek szerint továbbra is számít rá, és úgy véli, Galbusera tapasztalatai jól jöhetnek neki.

Az elesett spanyolok sora viszont sajnos hosszú lett. Buktak az Espargaro fivérek, Lecuona, és újfent Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok egyébként ismét egy balosban dobta el, és a futam után azt nyilatkozta, az eddigiekkel ellentétben most már kockáztatni is mert. Szépen zárkózott fel, és úgy tűnt, a végeredmény is jó lehet, de a feszített tempóban hét kört tudott teljesíteni. Egy héttel ezelőtt, Mugellóban ez kettővel volt kevesebb. Akkor elmondta, hogy a régi, agresszív stílussal öt körre képes a pályán. A fejlődés ennek értelmében látható, csak apránként történik, majd Márquez hozzátette, életében nem érezte még ennyire mélyponton magát a karrierje alatt.

Valentino Rossi a pontszerző, tizenharmadik helyről bukott, de továbbra sem érti, mi történhetett, elveszítette a hátsó tapadást. Az olasz egyébként úgy ítéli, valami rendszeresen elromlik a versenynapra, mert amíg az edzéseken viszonylag jól teljesítenek, addig a verseny mindig csapnivalóan sikerül. A hétfői tesztet várja, és számít néhány újdonságra, de természetesen tudja, hogy ettől nem oldódnak meg a gondok egy csapásra.

De térjünk vissza néhány gondolat erejéig a KTM csodára, és arra, miért volt elég csupán néhány hónap arra az osztrák gyárnak, hogy sereghajtóból ismét az élmezőnybe verekedje magát. Természetesen ismét a mindent tudó, és titkokat megfejtő Mat Oxley információi kellettek ahhoz, hogy közelebb érjünk a megfejtéshez, amelynek néhány gondolata annyira betalált, hogy a múlt heti elemzést még Simon Crafar is melegen ajánlotta. Az egyik tényező a már említett üzemanyag-kérdés volt, mely szerint a gyár az eddig használt ELF üzemanyagot ETS-re cserélte, amely gyártóval már korábban is együtt dolgozott a terepmotoros bajnokságokban. Ezt, mint utóbb kiderült, a gyár egy hivatalos sajtóközleményben is bejelentette. Crafar egyébként néhány napja épp az üzemanyagok fontosságáról beszélt az alábbi videóban – angolosok előnyben – és kifejtette, hogy a motor teljesítménye ugyan nem növekedhet meg tőle, az égésoptimalizálás miatt viszont jobban hangolható, ez viszont már teljesítménynövekedéshez vezet, ezért kulcsfontosságú tényező pont most, amikor a blokkok fejlesztése nem engedélyezett.

A másik tényező inkább az újfajta vázat érinti, melynek fontossága megkérdőjelezhetetlen, a mérnökök zsenialitása viszont földi halandó számára nehezen levezethető, leginkább azért, mert a feltételezéseket senki sem erősítette meg, azok legfeljebb következtéseken nyugszanak.

Azt Miguel Oliveira főmérnöke, Paul Trevathan is elmondta, hogy a gyár elképesztő energiákat fordít a fejlesztésre, viszont a reakcióidő azért lehet ennyire alacsony, mert alumínium helyett acélvázat használnak, így megspórolják az utólagos hőkezelést. A második tényező, melynek a gyorsaság köszönhető, hogy az üzemben található 3D nyomtatónak köszönhetően olyan csőfalvastagságot állítanak elő, amilyent csak akarnak, mert erre is kiemelten figyelni kell. Hiszen a csőváz falvastagsága változó, bizonyos helyeken kúpos, mert a kívánt részeken mesterséges csavarodási pontokat hoznak létre.

És itt jön a legnagyobb talány, az önkanyarodó hatás előidézése, mellyel gyorsabban és könnyebben fordulhatnak a KTM-ek, nagyobb kanyarsebességet érhetnek el, és még a gumikat is kímélhetik. A feltételezés szerint a mérnökök egy hajlékony tengelytávot próbálnak előidézni úgy, hogy a kanyarodás közben fellépő erőhatások miatt a váz csavarodni kezdjen, a már előbb említett mesterségesen létrehozott csavarodási pontokon, így a motorral kevesebbet kell küzdeni a kanyarokban. Elvileg. Ettől függetlenül a hétvége egyik legszórakoztatóbb pillanata a futam utáni sajtótájékoztató volt, ahol a versenyzők, leginkább Miller hatására, sok esetben egymás között diskuráltak, ha az újságírók kérdéseit erőltetettnek gondolták. Itt jegyezte meg Miller, hogy bár Oliveira panaszkodott a motorra, az mégis eszeveszetten gyors, és a rajt utáni hosszú egyenesben nem értette, mit keres még előtte. Ezen a ponton azt is jelezte, a KTM kamuzik a rajtelektronikájukról, hiszen az már most bámulatos. Oliveira persze próbált szabadkozni, de az ausztrál leteremtette. Ezt követően Miller azt is elismerte, hogy a futam elején hibázott, és lyukat váltott, emiatt is csúszott vissza.

A jókedv talán akkor hagyott alább kissé, amikor egy francia újságíró ironikusan megdicsérte Oliveira szoknyáját, mivel a portugál a térdére fektette hazájának zászlaját a sajtótájékoztató alatt. Ehhez csak annyit tudott hozzáfűzni: „Nektek franciáknak érdekes a humorotok.”- A következő állomás Sachsenring, remélhetőleg kevesebb necces helyzettel.

A futam végeredménye:

Barcelona, Sunday, June 06, 2021

Pos. Points Num. Rider Nation Team Bike Km/h Time/Gap
1 25 88 Miguel OLIVEIRA POR Red Bull KTM Factory Racing KTM 166.1 40'21.749
2 20 5 Johann ZARCO FRA Pramac Racing Ducati 166.1 +0.175
3 16 43 Jack MILLER AUS Ducati Lenovo Team Ducati 166.0 +1.990
4 13 36 Joan MIR SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 165.7 +5.325
5 11 12 Maverick VIÑALES SPA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 165.7 +6.281
6 10 20 Fabio QUARTARARO FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 166.0 +7.815
7 9 63 Francesco BAGNAIA ITA Ducati Lenovo Team Ducati 165.5 +8.175
8 8 33 Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 165.5 +8.378
9 7 21 Franco MORBIDELLI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 165.0 +15.652
10 6 23 Enea BASTIANINI ITA Avintia Esponsorama Ducati 164.8 +19.297
11 5 73 Alex MARQUEZ SPA LCR Honda CASTROL Honda 164.6 +21.650
12 4 10 Luca MARINI ITA SKY VR46 Avintia Ducati 164.6 +22.533
13 3 30 Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 164.2 +27.833
14 2 89 Jorge MARTIN SPA Pramac Racing Ducati 164.1 +29.075
15 1 32 Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 163.4 +40.291
Not Classified
      27 Iker LECUONA SPA Tech 3 KTM Factory Racing KTM 165.3 8 Laps
      46 Valentino ROSSI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 164.9 9 Laps
      41 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 165.5 14 Laps
      93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 165.0 17 Laps
      9 Danilo PETRUCCI ITA Tech 3 KTM Factory Racing KTM 163.2 19 Laps
      44 Pol ESPARGARO SPA Repsol Honda Team Honda 163.5 20 Laps

A bajnokság állása:

Pos. Rider Bike Nation Points
1 Fabio QUARTARARO Yamaha FRA 115
2 Johann ZARCO Ducati FRA 101
3 Jack MILLER Ducati AUS 90
4 Francesco BAGNAIA Ducati ITA 88
5 Joan MIR Suzuki SPA 78
6 Maverick VIÑALES Yamaha SPA 75
7 Miguel OLIVEIRA KTM POR 54
8 Aleix ESPARGARO Aprilia SPA 44
9 Brad BINDER KTM RSA 43
10 Franco MORBIDELLI Yamaha ITA 40
11 Takaaki NAKAGAMI Honda JPN 31
12 Pol ESPARGARO Honda SPA 29
13 Enea BASTIANINI Ducati ITA 26
14 Alex MARQUEZ Honda SPA 25
15 Alex RINS Suzuki SPA 23
16 Danilo PETRUCCI KTM ITA 23
17 Jorge MARTIN Ducati SPA 19
18 Marc MARQUEZ Honda SPA 16
19 Valentino ROSSI Yamaha ITA 15
20 Iker LECUONA KTM SPA 13
21 Luca MARINI Ducati ITA 13
22 Stefan BRADL Honda GER 11
23 Lorenzo SAVADORI Aprilia ITA 4
24 Michele PIRRO Ducati ITA 3
25 Tito RABAT Ducati SPA 1