Bagnaia vitte a prímet, a többieknek csak a morzsa maradt

MotoGP: Portimao - 2021.

2021.11.08. 11:39

Egy héttel ezelőtt, szombaton csendes volt minden, a MotoGP-cím már eldőlt, a versenyzők teljes nyugalomban készülhettek a szezon utolsó két futamára. A közösségi média közvetít, anélkül, hogy kérnénk, így azt is tudjuk, Fabio Quartararo egy krosszautóval játszadozott Andorrában, míg Marc Márquez motokrosszedzésre igyekezett. Ezzel szemben Pecco Bagnaia a szokásos hétvégi flat track edzésére készült mentorának, Valentino Rossinak tavulliai pályáján.

Bagnaia egy héttel korábban bukta el a világbajnoki cím esélyeit hazai pályán, Misanóban, de cseppet sem tűnt csalódottnak. A piros kombi Audi fékezett, a Ducati üdvöskéje pedig a szokásos eleganciával mosolygott a rajongókra. Aki kérte, azzal közös fotót készített, az autó ablakát letekerte, és kiosztott néhány autogramot, majd tovahajtott. Az edzés után „főnökével” halloweeni bulin vett részt, és koncentrált a következő hétvégére.

Marc Márquez számára viszont minden bizonnyal teljesen másként zárult a szombat este, teli izgalommal és kérdéssel, meg talán néhány orvossal, akik kedd délután végül azt javasolták neki: ne induljon a hétvégi versenyen, esetleg még Valenciában sem. Történt ugyanis, hogy Márquez edzés közben enyhe fejsérülést szenvedett – hivatalosan agyrázkódást diagnosztizáltak nála –, ezért jobbnak látta, ha otthon marad. Állapotáról többet azóta sem tudunk, hivatalos fotók sem igen jelentek meg, mindenki csak találgat. Pecco Bagnaia egy hétvégén adott nyilatkozata szerint számára egy kissé furcsa, hogy egy agyrázkódás miatt akár két futamot is kihagyna, de megérti. Hozzátette, minden bizonnyal az orvosai helyesen döntöttek, de azt sem tartaná kizártnak, hogy szimpla káoszgenerálásról beszélünk, amellyel Márquez és csapata mindenkit elbizonytalaníthat a jövő évet illetően. Bár utóbbi hozzászólást sokan nem értették.

Mindenesetre a legfőbb kérdés mégis az, vajon mi történhetett a nyolcszoros világbajnokkal, hogy ilyen döntésre szánta el magát, miközben a múltban már akkor is motorra ült volna, ha csak a szemeit tudja nyitva tartani. Persze nem vitás, a karsérülése megviselte, és talán a dolgokhoz való hozzáállását is megváltoztatta, mégis szokatlan döntésnek tűnhet tőle, főleg azok után, hogy két versenyt is megnyert zsinórban. Sokan úgy vélték – köztük én is –, Marc Márquez újra a ringben, jövőre pedig talán a motorsport legnagyobb visszatérését vártuk tőle. De visszalépése most mégis a közte és Bagnaia között kialakult párharcban az olasz malmára hajtotta a vizet, így a zsinórban megszerzett öt szenzációs pole mellé harmadik győzelmét is begyűjtötte az olasz. Kegyetlen menetelés ez, tudjuk mindannyian, a kérdés csak az, vajon mennyit sikerül ebből átmenekítenie a jövő évre.

A Ducati végső sikerét végül Jack Miller, Johann Zarco és Jorge Martin stabil teljesítménye, ezek közül leginkább Miller dobogója is meghozta, miután megnyerték a konstruktőrök világbajnoki címét. Bagnaia első helyét senki nem veszélyeztette, miközben Miller harmadik helyére Alex Márquez is utazott, akinek végül elmaradt a végső támadás, miután a futamot idő előtt piros zászlóval intették le a Lecuona és a tavalyi győztes Oliveira között történt incidens miatt. Miller sörrel a kezében ünnepelte dobogóra való visszatérését, erre a fajta természetességre pedig nagyobb szüksége lesz a bajnokságnak, mint valaha. A gyár továbbá külön megemlékezett a nemrég elhunyt legendáról, Paul Smartról is, aki a '72-es imolai győzelmével visszatette a márkát a versenysport térképre, amely gesztussal tulajdonképpen kilóra megvettek mindenkit. Ami persze cseppet sem baj.

A Ducati-szendvicsbe ezúttal Joan Mir került, aki szemmel láthatóan határtalanul boldog volt. 2020 világbajnoka a harmadik helyről várta a rajtot, így talán az edzéseredményekben mérhető leginkább vasárnapi sikerének titka, amelyet főmérnöke, Frankie Carchedi is kiemelt. A Suzuki folyamatosan dolgozott, hogy lefaragja hátrányát a többi gyártóval szemben, de a legnagyobb gondok mindig a gyenge kvalifikációs eredményekből fakadtak, és hogy ebből adódóan Mir versenyeinek nagy része a felzárkózással és a gumigyilkolással telt el.

Most viszont minden másként alakult, az első sorból nyugodtan várta a rajtot, és ha Bagnaia helyét nem is veszélyeztette, a stabil második pozíciót mindvégig őrizte, ami komoly fejlődést mutat a csapat részéről. Mir elmondta, hogy csapata komoly fejlesztésekbe kezdett a szezon felénél, amikor látták, mekkora elmaradásban vannak a többiekhez képest. Úgy tűnik, a nyomás jót tett a mérnököknek, és helyes irányba mozdultak.

A legtöbb kérdés viszont az újdonsült világbajnok, Fabio Quartararo körül merült fel, aki a szezon legrosszabb hétvégéjét produkálta, a futamot pedig végül bukással zárta. A francia nem találta az összhangot motorjával, az edzésen sem szerepelt jól, és a döntő pillanatban bukott. Hívom döntő pillanatnak azért, mert bár egyetlenként nem vihet a hátán egy komplett csapatot, mégis a Yamaha minden bizonnyal örült volna, ha versenyben maradnak a konstruktőri címért az egyénin túl, de most másként alakult.

Érdekes megvizsgálni a Bagnaia és Quartararo között meghúzódó különbséget. Míg egyikőjük valahol a túlzott nyomás alatt egy szinte vesztett csata életben tartásán fáradozott, és kihagyott egyetlen pillanatra – bár sokan továbbra is úgy vélik, egyszerűen a hibás gumidöntés miatt bukott, mert az utolsó pillanatban megérkező felhők miatt nem tudta megfelelő üzemi hőmérsékleten tartani az első abroncsokat –, Quartararo pont abban a pillanatban esett szét, amikor a nyomás lekerült róla. Sokan intő momentumnak gondolják a pályán látottakat, és attól tartanak, a világbajnoki cím okozta kényelemben már nem láthatjuk azt a vehemens ragadozót, akit eddig, de egy hét múlva úgyis kiderül minden. Tény, a francia a szezon során először láthatóan ideges és zaklatott volt, nyilatkozata is ezt tükrözte, ami azért érdekes, mert eddig állította, ezt a fajta viselkedésmódot végérvényesen elengedte. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy erre a versenyre érkezett meg a teljes család és a közelebbi barátok, így nem kizárt, hogy felesleges nyomást pakolt magára.

Simon Crafar a futam közben Quartararo egy régi gyenge pontját hozta felszínre, amelyhez hasonlót idén nem láthattunk tőle. Ez alapján beragad egyes szituációkba, képtelen előzni, túlmelegíti az első gumit, és ennek következtében fokozott tapadásvesztés jelentkezik nála. Talán erre utalt a francia versenyt követő nyilatkozata is, amelyben burkoltan a motort ekézte, és jelezte, hogy szükségük lenne további erőre és nagyobb sebességre.

Szemmel látható, hogy a Yamaha gyártóként továbbra is szenved, mert Quartararo az egyetlen, aki értékelhető eredményre képes a motorral, miután a második legjobb yamahás Valentino Rossi lett a tizenharmadik helyével, ismét megelőzve csapattársát, Andrea Doviziosót, hogy az utolsó helyen célba érkező, gyári motoron ülő Morbidelliről már ne is beszéljünk.

A Honda becsületét Alex Márquez és Pol Espargaro szépen mentették, a KTM-nél viszont Brad Binder ért csak célba. Miután Lecuona kiütötte a motort Oliveira alól, Pit Beirer valóban csak a fejét rázhatta, ami mindent elárult. Oliveira tavalyi győzelme után idén valami nagyon félresiklott, és úgy tűnik, az osztrákok zsákutcába kerültek, a problémák nem akarnak szűnni.

A hétvége meglepetésvendége Casey Stoner volt, aki a Ducatinál vendégeskedett, miután az olaszok szeretnék visszacsábítani a vébére, legalább tanácsadói minőségben. A tőle kapott intelmekkel mind Miller, mind Bagnaia elégedett volt, és állítólag imádták az ausztrál látogatásának minden pillanatát, még úgy is, hogy Bagnaia főnökének egykori legnagyobb riválisáról beszélünk. De az élet akkor szép, ha a végszó is boldogsággal tölti el a feleket, így a sajtó szinte megzabálta a képet, amelyen Stoner Rossival pózolt, és gyanítom, hogy Valenciára sok hasonló képpel készülnek még a szervezők.

A felek állítják, mára mindenki tisztel mindenkit, és megtiszteltetésnek érzik, hogy egymás ellen versenyezhettek. Stoner rejtélyes betegsége továbbra sem enyhül, az akut fáradás hol erősödik, hol alábbhagy az ausztrál legendánál, annak okait továbbra sem találják. Mindenesetre bízzunk benne, hogy a mezőny egykoron legnagyobb természetes tehetséggel megáldott, különösen melankolikus versenyzője és kétszeres világbajnoka, kellőképpen tud majd regenerálódni, hogy visszatérhessen a versenypályákra, ha ő is úgy akarja. Bár én szívből megérteném, ha végül mégis a végtelenített szabadságot, és horgászatot választaná az ausztrál vadonban.

Ugyanitt nem mehetünk el szó nélkül az újonc, Pedro Acosta Moto3-as világbajnoki címe mellett, aki történelmet írt, mivel karrierje első szezonjában azonnal világbajnok lett a kategóriában. Több, mint bravúros.

MotoGP Algarve 2021
Végeredmény
1. Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team
2. Joan Mir SPA Team Suzuki Ecstar
3. Jack Miller AUS Ducati Lenovo Team
4. Alex Márquez SPA LCR Honda Castrol
5. Johann Zarco FRA Pramac Racing
6. Pol Espargaro SPA Repsol Honda Team
7. Jorge Martin SPA Pramac Racing
8. Alex Rins SPA Team Suzuki Ecstar