Eddig csak egyetlen gyári csapat tűnik erősnek, ez pedig a KTM. Az osztrákok ugyan eljátszották a hősi halált a szezon előtti teszteken, de valami megváltozott. Bár azt sem ígérték, hogy feladják. Mások úgy gondolják, a szezon majd csak Jerezben kezdődik, de aki a gyakorlatban is így véli, bajban lehet, mire a mezőny Európába ér.
Senki nem maradt a mezőnyben, aki kibírt volna huszonöt évet, és 1997 után ismét indult volna a MotoGP Indonéz Nagydíján. Bezzeg, ha Valentino Rossi kihúzott volna még egyet. Így megy ez. Mindenesetre érdekes volt látni, miként a modern világ hagyományokat kevésbé tisztelő lénye – Fabio Quartararo – találkozik egy múltbéli rítusokhoz körömszakadtáig ragaszkodó távoli kultúrával, és zavarában gúnyolni kezdi.
And the apprentice! 😂
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
(see previous tweet) #IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/zqGxEt57AQ
De tény, a Baliról hívott esőűző sámán hölgy vasárnapi megbízatása hagyott maga után némi kívánni valót.
The master... #IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/ZUO3rk7RMK
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
Hiszen, ha Indonéziában esik, a csepergés nem létező fogalom, inkább a monszun közeli állapot definiálható. És a bennfentesek azt már szombat délután tudni vélték, a MotoGP rajtjára bizony megérkezik az égi áldás. Sokan úgy vélik, a futamtávolság redukálása is emiatt történt, nem az aszfalt állapota és annak élettartami meghosszabbítása végett.
Luckily the weather conditions cooled off and allowed us to race! ⚡️#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/jwI3fEHjBq
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
Bár a felverődő apró kövekben nem volt hiány, Alex Rins közösségi médiában posztolt, sebhelyes felső teste felért egy műalkotással. Mert ugyan a pálya egy részét újra aszfaltozták a teszteket követően az elmúlt hónapban, most mégis úgy tűnik, továbbra is akadnak gondok a burkolattal.
Anyone wants a souvenir from the #IndonesianGP? 🤪 Pieces of asphalt from the track! 🤯 / Alguien quiere un souvenir de #Mandalika? Pedazos de asfalto de la pista 🤯 pic.twitter.com/gldeUxItFt
— Alex Rins (@Rins42) March 20, 2022
A Michelin talán emiatt is döntött úgy, hogy beveti a régebben, 2020 előtt használt hátsó keveréket, amely lényegesen merevebb az eddigieknél, ezzel viszont olyanok véreztek el, mint a Suzuki vagy épp a Honda. Őket kizárólag az eső menthette volna meg a végső összeomlástól, ami végül megérkezett, de Marc Márquezen sokat már nem segített, és végül Pol Espargaro is a túlélésért küzdött. A nyolcszoros világbajnok ezzel szemben már a futamon sem indult, miután két nap alatt négyszer bukott. A szombati edzéseken jól láthattuk, egyszerűen mindent bevállal, hogy meglelje a motor hátulját, és megismerje a határokat, a végkifejlet viszont drámai lett. Márquez továbbra sem találja az összhangot, szinte sötétben tapogatózik, és minden bizonnyal ennek lett az eredménye a vasárnap, warm up-on elszenvedett high side-ja, ami a MotoGP történetének egyik legnagyobbika volt.
A seriously big crash for @marcmarquez93 today
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
A testament to how good modern protective gear is, we're incredibly happy to see and hear that he's OK! See you in Argentina, Marc! 💪#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/GKAaOAFauw
Márquez ugyan saját lábán hagyta el a helyszínt, de agyrázkódást szenvedett, így ki kellett hagynia a futamot. Bennfentesek szerint nagyjából százhetvenes tempónál repítette a motorja közel ötméteres magasságba, onnan csapódott be. Teljesen nyilvánvaló, hogy egyre többen aggódnak érte, és azért, hogy láthatjuk-e még az „igazi” Márquezt, ezért talán a szakkommentátor Simon Crafar gondolatai a leghelytállóbbak, miszerint: "Sokan kérdezik tőlem is, mi lesz Marc-kal, de a valóság mindig is az, hogy az őrületes zsenik általában csak egy hajszálon táncolnak a bukások és a győzelmek határán, én pedig mérhetetlenül tisztelem őket akkor is, amikor buknak, hiszen jól mutatja, ők állandóan megpróbálják a lehetetlent.”

Ezek után én csak remélem, hogy Argentínában újra megpróbálja majd. A Hondával szemben a Suzuki ismét jól mentett, és mind Alex Rins, mind Joan Mir célba hozta a motort, az ötödik, valamint hatodik helyen.
Ugyan a Yamahák nem gyorsultak, végsebességben legalábbis nem érzékelhető módon, Fabio Quartararo mégis az első helyről várhatta a rajtot, és próbálta elfeledni a katari fiaskót. Felesleges találgatni, sok minden nem történt a két verseny között, kizárólag annyi, hogy a kanyargós mandalikai pálya jobban fekszik a Yamahának, és ez volt az a hely, ahol a szezon előtti teszten is gyorsulni tudtak.
A papírforma alapján ettől függetlenül lett volna oka a félelemre, mivel az első tízben öt Ducati végzett. A szakértők úgy vélték, egyetlen esélye csak az lehet, ha a rajt után sikerül elsőként fordulnia, és meglógni a többiektől, de az eső végül mindent felülírt. Quartararo a rajt után visszaesett, és onnan kellett felzárkóznia, viszont bámulatos versenyzéssel felverekedte magát egészen a második helyre, bizonyítva így mindenkinek, hogy megtanulta, miként kell vízen is gyorsan és magabiztosan motorozni. Ennek tükrében talán kár lenne a motorbéli különbségeket firtatni, hiszen esőben mindenkinek egyformán szar, itt sokszor azon múlik, az adott versenyzőben mekkora a kurázsi. A francia pedig világbajnokhoz méltó teljesítményt tett le az asztalra.
Más kérdés, hogy rajta kívül csapattársa, a másik gyári motoron ülő Morbidelli miért szerénykedik, de kétlem, hogy erre kapnánk értelmes magyarázatot. Bár tiszta szívből remélem, hogy lesznek még az olasznak jobb pillanatai, mielőtt el kell hagynia majd a gyári alakulatot, mert a fluktuáció több mint kétségbeejtő.
Volt még viszont egy Yamaha a mezőnyben, amelyre mindenki felfigyelt, bizonyos Darryn Binderrel. A sokak által kritizált, mások által egyenesen gyűlölt dél-afrikai újonc úgy motorozott esőben, mint egy félisten, és úgy kerülgette a két héttel ezelőtti futamgyőztest, mintha az csak gyakorolta volna az íveket. Hiába, úgy tűnik Dél-Afrikában továbbra is az a menő, aki képes tapadás nélkül gyorsan menni, és akkor érzik magukat a legnagyobb biztonságban, ha csúszik minden. A legszebb az egészben már csak az volt, hogy a legnagyobb, és legádázabb csatát bátyjával, Braddel vívta meg, amiben voltak bizony kíméletlen, test-test elleni küzdelmek és előzgetések, amelyeken a futam végén mindketten csak nevettek.
Brothers battling late in the race! 😅
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
A round of applause for @DarrynBinder40! 👏👏👏
Second #MotoGP race, first wet weather one and he picks up a top 10! 💪#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/hYg3vlH8Ku
Ezzel szemben kissé kiábrándító volt a szájkarate Jack Miller és Fabio Quartararo között, miután a francia előzés során enyhén érintette az ausztrált, aki erre kiakadt. Darryn így a futam legjobb újonca lett tizedik helyével, míg testvére csak a nyolcadik helyen ért célba, amely katasztrofálisnak is minősíthető, ismerve a KTM-es versenyző vízen bemutatott képességeit. Pedig mindent megtett, amit a gyár kért tőle, és hiába definiálják sokan csak vasárnapi versenyzőnek, a futamot ez alkalommal a negyedik helyről kezdhette, így a bennfentesek szerint minden esélye megvolt a győzelemre. A probléma mindössze annyi volt, hogy motorjának alakváltó szerkezete már a féktávon is élesítette magát, így közel motorozhatatlan motorral teljesítette a távot.
Zsenialitás ide-vagy oda, minden bizonnyal Mattighofen számára is botrányos, hogy az eredmények tükrében jó eséllyel dupla dobogóval zárhatták volna a vasárnapot. Mert bizony hiszik vagy sem, a két hete még nagyon diplomatikusan nyilatkozó, alkalmazkodásbéli hiányt magára vállaló Miguel Oliveira olyan hidegvérrel halászta el a győzelmet, hogy sokan talán nem tudták, jó versenyt néznek-e. A portugál a hetedik helyről rajtolt, de különösen ez sem zavarta, és azon sem illetődött meg, hogy ismét futamot nyerhet, így magabiztosan kitartott, annak ellenére is, hogy Quartararo a végére egészen megközelítette. A futam utáni sajtótájékoztatóról pedig idő előtt meglépett, csapatbuli helyett igyekezett haza.
The first #MotoGP winner in Indonesia in 25 years! 👏 @_moliveira88 is your #IndonesianGP winner! 🇮🇩 pic.twitter.com/ZZna5a2Ri9
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
Ezzel szemben a Ducatinak ismét nem ez volt az a nap. A dobogóra ugyan felállhattak Johann Zarcónak köszönhetően, a gyári csapat viszont ismét szerényen serénykedett. Pecco Bagnaia mindössze egyetlen ponttal mehetett haza, míg Jack Miller a negyedik helyen zárta a napot. Bár az ausztrál jól kezdett, és sokáig úgy tűnt, akár még a győzelemért is harcban lehet, a végére állítása szerint elfogytak a gumik, és a dobogóra sem fért fel.
Zarco viszont ügyes volt, és bár tőle megszokott módon hosszasan sajnálkozott, amiért úgy érezte, későn indította a támadást - mert ha korábban teszi, nyerhetett volna - de ez mind teljesen lényegtelen. A lényeg a dobogó. Főleg, hogy csapattársa, Jorge Martin ismét nullázott. Ezúttal ő hibázott, amikor motorjának eleje elúszott a vízen. A versenyen egyébként láthattunk bámulatos mentéseket, és érdekes megcsúszásokat, amelyről még a futam után is eltértek a vélemények. Pecco Bagnaia és Martin elúszásán Quartararo is elmélázott egy darabig, aki állította, a látottak után igyekezett visszafogni magát, de végül nem értette riválisaival mit történhetett, mert ilyen mértékű tócsát nem tapasztalt a pályán.
A crash that he couldn't do anything about! 💥@88jorgemartin's luckless start to 2022 continued in Mandalika 😢#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/7ztDxravnt
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 20, 2022
Talán nem véletlen, egy olyan országban, amely a titkok és varázslatok hazája.
A pálya készenléti állapota a helyszínen tartózkodó újságírók szerint egyébként még erősen hiányos. Állítólag még a boltíves páholy sem készült el, amely kizárólag az indonéz elnök kérésére épül, aki tervei szerint majd onnan fogja nézni a futamokat a jövőben. Apropó ház. A Ducati elektromos vezérléséről készült egy fotó, amely egészen elképesztő, kibogozhatatlan kábelrendszer formájában mutatkozik meg. Ezen fotó alapján pedig ismét felvetődtek a kérdések a fejlesztésekre költött pénzeket illetően. Erre hozott Mat Oxley egy példát a múltból, mely szerint a versenyzésről mindent tudó, egykori menő, és legendás csapattulajdonos, Clive Padgett egyszer úgy nyilatkozott egy angol bajnokságban használatos Suzuki RG-vel kapcsolatban, amit egyébként Jake Dixon papája, Darren használt: „Erre a motorra ráköltöttük már egy ház árát. De nem baj, mert egy házzal úgysem tudsz bajnokságot nyerni. Nem igaz?”
Ezek után már csak bízhatunk benne, hogy a Ducati önmagára talál.
MotoGP Indonézia 2022 | |||
Végeredmény | |||
1. | Miguel Oliveira | POR | Red Bull KTM Factory Racing |
2. | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP |
3. | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing |
4. | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team |
5. | Alex Rins | SPA | Team Suzuki Ecstar |
6. | Joan Mir | SPA | Team Suzuki Ecstar |
7. | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP |
8. | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing |