Recsegett-ropogott minden
MotoGP: Silverstone - 2022.
Az öthetes nyári szünetet követően a világbajnoki címvédő, pontállást vezető Fabio Quartararo feje főhetett talán a leginkább a silverstone-i futamot megelőzően. Hiszen a yamahás francia tudta, bármit is tenne a pályán, hosszúkörös büntetés vár rá, amiért az utolsó, holland nagydíjon bukott, és kitessékelte a pályáról riválisát, Aleix Espargarót. Azt is tudta, az angol folyatós pálya, mind az Apriliának, mind a spanyolnak fekszik, így jó eséllyel dobogós helyre számított mindenki.
Quartararo így mást nem tehetett, mint fohászkodott, és pénteki nyilatkozatában azt is kifejtette, ugyan semmi baja a büntetéssel, mégis szüksége lenne némi egyensúlyra, hiszen rosszul állna a szénája az összetettben, ha Espargaró nyerne.
Azt viszont már jól megtanultuk, hogy miközben az élet egyik kezével elvesz, olykor a másikkal kedvez. Erre egészen szombat délutánig kellett várni, és roppant fájdalmas volt, olyannyira, hogy talán még Quartararo sem kívánta, amikor épp a versenyre hangolódva Espargaró bukott a hátul kemény abroncsokkal. Nagyjából százhetvenes sebességgel katapultált. Az apriliás versenyző a becsapódást követően egy darabig a földön maradt, és sokan úgy vélték, az idei szezonnak lőttek. Nem úgy a spanyol, aki végül elvitette magát a Clinica Mobile-ba, ahol megállapították, versenyezhet vasárnap, ha állapota nem romlik. Fél órával később újra motoron volt, és csodával határos módon teljesítette a kvalifikációt, de csapatfőnöke, Massimo Rivola szombat este mégis úgy nyilatkozott, mérget nem inna rá, hogy Espargaró vasárnap is képes lesz motorra ülni, miután estére elöntötte a fájdalom.
If you want to make your dreams come true, the first thing you have to do is wake up! 🤕💪 🎥 @MotoGP pic.twitter.com/tG2Q7DRLno
— Aleix Espargaró (@AleixEspargaro) August 6, 2022
Hogy mindez altatás volt, vagy csak a józan ész diktálta, nem tudjuk, mindenesetre ott volt a rajtrácson, bár azt még sejteni sem lehetett, mire számíthatunk tőle. A végeredmény egy kilencedik hely lett, heroikus küzdelemben, a történelem második legszorosabb top10-es befutójával úgy, hogy az utolsó körben még legfőbb riválisát, a szintén szenvedő Quartararót is majdnem megelőzte. Bevallása szerint az ominózus kanyarban, ahol a bukást elszenvedte, veszítette a legtöbb időt, és mivel a futam után kiderült, hogy mégis törött sarokkal versenyzett, gondjai akadtak a motoron való mozgással és súlypontáthelyezéssel.
Espargaró teljesítményére - annak ismeretében, hogy a versenyzők elvileg kizárólag nem szteroid alapú gyulladáscsökkentőket használhatnak fájdalmaik enyhítésére - szavak nincsenek. Egészen elképesztő és leírhatatlan, még úgy is, hogy tudjuk, pontmentés helyett hátrány-ledolgozásra is lett volna sansz, mivel Silverstone fekszik az Apriliának, kiindulva a tavalyi dobogóból, és csapattársa, Maverick Viñales második - győzelemmel kacérkodó – helyéből. Viñales eredménye egyébként remekül tükrözi a gyár stabilitását, és az idei szezonban bemutatott versenyképességét.
The 2nd closest top 10 in a full #MotoGP race in history! 🔥
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 9, 2022
Just 6.646 seconds split winner @PeccoBagnaia from 10th place finisher @Marco12_B! 🤯#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/jykhupg2MA
Egy valamiben viszont megegyezhetünk: Quartararo nem élete versenyét futotta a hétvégén. A francia az edzésen viszonylag stabilan teljesített, igyekezett felkészülni a hosszú körös büntetésre, és azt is tudta, számára a hátsó kemény abroncsok közel sem ideálisak. Így a szombati szabadedzésen, valamint a vasárnap reggeli bemelegítésen is a médiumot próbálgatta, és úgy ítélte, rendben lesznek versenytávon is, de vasárnap délutánra felmelegedett az aszfalthőmérséklet. Ezért a francia ugyan felrakatta a kemény keveréket, de a rajt előtt mégis a médium mellett döntött, amely az idei szezonban először rossz választásnak bizonyult.
Mint mondta: „Az edzésen gond nélkül futottam versenytávot vele, de a verseny közbeni tülekedés persze más, így összehasonlíthatatlan minden. Ez most nem jött össze.” Azt is megjegyezte, úgy érzi, a bajnokság második felében az ismét győzelmet produkáló Pecco Bagnaiára kell figyelnie, nem Espargaróra, hiszen az olasz a szünet után másodjára bizonyult legyőzhetetlennek. Nyilván, szurkálódás volt ez apriliás vetélytársának is, aki azonnal reagált, és elmondta: örül Bagnaia sikerének, aki így nagyobb nyomást helyezhet a franciára, és könnyen megeshet, hogy kettejük párharca hibákat tartogat, ami a végén akár még az ő malmára is hajthatja a vizet. Így megy ez, kérem.
✅ Running 4th at the Sachsenring before a technical issue
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 9, 2022
✅ 3rd and first podium with Aprilia at Assen
✅ 2nd at Silverstone
Can Maverick return to winning ways in Austria? 👀#MotoGP pic.twitter.com/4rwgyvv9j4
Sokan úgy hitték, sorsfordító futam lehet ez a Suzuki számára is. Egy ideig úgy tűnt, Alex Rins kedvenc pályáinak egyikén magához ragadja a lehetőséget, de a dolgok másként alakultak, és Rins abroncsai a verseny felénél elrongyolódtak, így visszacsúszott. Maga sem értette, mi történhetett, egyszerűen csalódottá tette, hogy még akkor sem sikerül a dobogó, amikor minden adott lehetne. Csapattársa, 2020 világbajnoka, Joan Mir bukott. Ő szintén a gumival magyarázta az esetet.
Velük ellentétben az innováció mezejére lépett, és minden bizonnyal hazai futamára készülő KTM egy új, átdolgozott kipufogórendszert próbált a hétvége folyamán, valamint apróbb változtatásokat végeztek a motoron, aminek köszönhetően zsinórban másodszor végeztek a top10 közepében. Ezúttal Miguel Oliveira villantott, és zárt végül a hatodik helyen, míg Brad Binder csak a tizenegyedik helyen ért célba. A dél-afrikai versenyző szintén az abroncsokra panaszkodott, és elmondta, hogy a médium keverékkel egyszerűen esélytelen volt jobb pozícióért küzdeni. A futam előtt egyébként mindkét KTM versenyző médium keverékeket rakatott a motorra, de Oliveira az utolsó pillanatban döntött, és módosított, így hátra neki is a kemény került, nagyjából a Ducatival futó csapatokat követve. Döntése végül busásan kifizetődött. A portugál úgy nyilatkozott: a versenymotorjuk teljesen rendben van, a kvalifikáción viszont javulniuk kellene, ha ismét oda akarnak érni a dobogóra.
A legnagyobb bizonytalanság talán továbbra is a Hondát sújtja. A gyár legjobb versenyzője Taka Nakagami lett tizenharmadik helyével, őt követte Pol Espargaró a Repsol motorral. Továbbra is ők az egyetlenek, ahol még biztató előjelekre sem lehet számítani, és Márquez visszatérésének lehetősége is csak augusztus végére derülhet ki. Ugyan az LCR alakulattal Alex Rins már szerződést kötött jövőre, és sokan továbbra is Joan Mirt várják Pol Espargaró helyére, sokan úgy vélik, rizikós igazolások lehetnek, még úgy is, hogy más opció nagyon nincs.
A sneak preview of a conversation with the man everyone wants to hear from! 👇
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 10, 2022
Talking the healing process, training and a key August check-up that will decide when @marcmarquez93 returns to competition! 👀#MotoGP pic.twitter.com/yhUF70RYkl
A futam legnagyobb nyertese viszont kétségtelenül a Ducati volt, a legnagyobb vesztese Esparagaró után pedig Johann Zarco. A francia elképesztő körrekorddal várta a rajtot az első helyről, és minden adott volt, hogy megszerezze élete első futamgyőzelmét, de úgy tűnik, legnagyobb ellenfele még mindig önmaga. Bár sokak szerint a korai bukásban az is közrejátszott, hogy médium első gumit választott, amit egyszerűen túlmotorozott a futam korai fázisában. A Ducati ezzel szemben szárnyalt, bár azt talán nem sokan hitték, hogy épp az a Pecco Bagnaia fogja uralni a futamot, aki az edzéseken szenvedett, és a kvalifikáción is csak ötödik lett. Az olasz elmondta, hogy vasárnap reggel döntöttek végül a kemény hátsó keverék mellett, amely meghozta a sikert, és Casey Stoner is ellátta instrukciókkal.
A gyári csapat ezúttal mindkét versenyzővel sikeres hétvégét tudhat maga mögött, ezért Jack Miller harmadik helye csak tovább erősíti a tényt, hogy a szezon második felére sikeresen stabilizálták az idei motort. Gigi Dall'Igna pedig továbbra sem unatkozott, és a nyári szünetet minden bizonnyal kísérletezéssel töltötte, mert előbb a Gresini csapat motorjain, később a gyár többi gépének hátsó idomain is feltűntek az új areodinamikai elemek. Ezek célja jelenleg képlékeny, bár nem kizárt, hogy az olasz szakember már a jövőre koncentrál, azokra az időkre, amikor az alakváltó berendezések tiltott zónába kerülnek. A szárny-együttes leginkább egy vadászgép, esetleg egy Formula-1-es versenymotorcsónak hátsó testéhez hasonlít, ami további érdekes kérdést feszegethet. Az alakváltó egyértelműen a nagyobb tapadást, a motor és súlypontjának süllyesztését volt hivatott biztosítani, így az egyenesekben és a kigyorsításoknál stabilabbá vált. A hátsó szárny, ha az előbb felsoroltakon túl idesoroljuk még a Formula-1-et, a stabilitáson és a manőverezhetőségen túl még akár az abroncsok óvásában is szerepet játszhat, hiszen nem kizárólag leszorítóerőt képezhet, sokkal inkább előidézhet még egy stabil siklást is, ami adott esetben óvná a gumikat. Talán láttak már önök is motorcsónak-versenyt, amikor a hajók a víz felett repesztenek. Valódi megfejtés mindenesetre eddig nem érkezett.
A hétvége másik legfontosabb híre pedig egyértelműen Andrea Dovizioso bejelentése volt, miszerint a misanói futammal befejezi MotoGP-pályafutását, nem várja meg az év végét. A döntés részben meglepő, másfelől érezhetően a levegőben volt, miután Dovizioso nem tudott az idei évben értékelhető teljesítményt felmutatni az RNF Yamahán. Helyzetét tovább bonyolítja, hogy Quartararón kívül egyetlen yamahás sem tudott eddig jól teljesíteni. Bár azt sem szabad elfelejtünk, hogy eddig még nem volt olyan versenyző a mezőnyben, aki egy saját döntésen alapuló sabbaticalt követően sikeresen visszatért volna a mezőnybe.
Dovizioso már a szezon vége előtt abbahagyja
A rutinos olasz Misanóban még elrajtol, aztán visszavonul a motorversenyzéstől.
A kihagyás talán épp arra volt elegendő, hogy Dovi mellől ellépjen a mezőny, és míg a szabadság előtt a sorozat egyik legjobb motorján ült, addig visszatérése után csak a legharmatosabbat kapta. Ezen a ponton talán azt bánja a legjobban, hogy nem fogadta el az Aprilia ajánlatát, miközben az olaszok nagyon kérlelték még a tavalyi évben. Viszont a döntések hátterébe látni képtelenség. Doviziosót sajnáljuk, mert a mezőny egykor ikonikus tagjának számított, de minden bizonnyal az sem volt véletlen, amikor a megváltozott gumiszabályok után úgy döntött, inkább kiszáll. Noha 2019-ben közel volt a vb-címhez, és a reményeket sokáig életben is tartotta, 2020-tól számára kedvezőtlen feltételek következtek, a verseny szorosabb lett mint valaha, és Márquez nélkül sem tudta elhódítani a trófeát.
Ezek alapján úgy érzem, nem csoda, hogy bár egy nem várt, mégis saját döntésből született visszavonulás után a visszatérés sem sikerült élesre. Az olasz versenyző jelenleg harminchat éves, a mezőny ezzel szemben eszementül fiatal. Egyedül a veteránnak számító Aleix Espargaró képes tartani a tempót, de ne feledjük, ő most pont annyi idős, amennyi Dovizioso volt, amikor élete szezonját futotta. Ennyi futammal a hátunk mögött nem csodálkozhatunk azon sem, hogy a test elhasználódik.
MotoGP Silverstone 2022 | |||
Végeredmény | |||
1. | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team |
2. | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing |
3. | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team |
4. | Enea Bastianini | ITA | Gresini Racing MotoGP |
5. | Jorge Martin | SPA | Pramac Racing |
6. | Miguel Oliveira | POR | Red Bull KTM Factory Racing |
7. | Alex Rins | SPA | Team Suzuki Ecstar |
8. | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP |
Ezen felül azt a tényt sem szabad elfelednünk, hogy Aleix Espargaró jelenleg a legjobb helyen, a legjobb körökben mozog. És itt most nem kizárólag arra az andorrai közösségre gondolok, akik közül heten az első tízben végeztek, hanem arra az Albert Valerára, aki úgy tűnik, minden téren menedzsercápává nőtte ki magát. A spanyol üzletember Espargarón túl egy csomó spanyol versenyzőt futtat, eközben Espargaró magánvállalkozásainak egy részét is viszi. Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy jelenleg az apriliás talán az egyetlen, aki magánrepülővel közlekedik a futamok között, menedzsere, Valera, nemrég pedig nem neki, hanem a Dornának kötött egy jókora üzletet. Ami persze nem hivatalos, mégis arra enged következtetni, miután a Romániában tett látogatását követően a CryptoDATA nevű, bukaresti jegyzésű vállalat lett az osztrák futam névadó szponzora. A cég egyébként informatikával és adatvédelemmel foglalkozik, tulajdonosa Ovidiu Toma, aki nagy motorsportrajongó. Valera ezzel párhuzamosan tovább mélyítette a kapcsolatot, mert a CryptoDATA a menedzser másik védence, Jorge Martin személyes szponzorává lépett elő, és kíváncsian várjuk a fejleményeket, mikor jelenhet meg logójuk esetleg az Aprilián. A csapatot nemrég még sokan támadták, amiért a hasonló üzleti portfólióval rendelkező orosz Kaspersky vállalatot továbbra is szponzorai között tartja számon.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.