A legendák szerint a még lakatlan Wavel-domb környékét hatalmas sárkány tartotta hatalmában. Krakus király egy "járandóságként" odaszállított marha belsejét égő kénnel töltötte meg, és így szabadultak meg a dühös sárkánytól. A furfangos király a Wawel dombon építette fel palotáját és így jött létre a waweli település. A vár maga XIV. században épült és a XVI. század közepén vált Európa egyik legszebb, legékesebb uralkodói palotájává.
Végre megérkezett az új motorom - örömködtem és minden fizikai fáradtságot elfeledve ráncigáltam a gázmarkolatot azon a melegnek ígérkező szombat reggelen. Vesztemre. A Hősök-terénél egy "vérnarancs" színű lámpán áthaladva a nyomomba eredtek, amit csak akkor vettem észre mikor a túrára gyülekező társaságnál megálltam. A két motoros rendőr élénk figyelemmel hallgatta a mesémet a közlekedési morál romlásáról, majd nagy vigyor közepette megkértek, ha nem szükséges, saját testi épségem megóvása végett ne rohangáljak sűrűn a piros lámpákon keresztül. Majd jó utat kívántak, sisakrostély le, és haladtak tovább...
![]() |
|
![]() |
![]() |
A többiek csendesen derültek magukban.
Már nagyon mehetnéke volt a csapatnak, és ez a kis közjáték
csak tovább feszítette a motorokban már türelmetlenül toporzékoló
lovak erejét.
Végre elindultunk a 2/a-s kerülőn Sahy irányába. Gyors
pénzváltás, határátkelés majd tankolás a szlovák oldalon az olcsó,
de jó minőségű benzinből. A túracsapat Zvolen felé haladt tovább a
dimbes-dombos tájon, majd Banská Bystrica felé fordultunk egy
darabka autópálya jellegű útra. Miután elhagytuk a várost,
befutottunk a hegyek közé, és elindultunk a kanyargós úton
Donovaly-n keresztül Ruzomberokba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Útközben a már jól ismert Janosik-vendéglő
szolgáltatta részünkre az ebédet és a nagy melegben hűs árnyat. Az
ebédet követő kávézás után megint nyeregbe pattantunk és irány a
lengyel határ. A határátlépésnél semmi gond nem volt, viszont
szemet szúrt a szlovák részen üzemelő élelmiszerbolt nagy
forgalma. A turista jön, bevásárol, a határnál gyalogosan egy
rekesz sört és egyéb dolgokat cipelő pár véletlenül "leejtett"
néhány üveg sört úgy az útlevélkezelő ablak magasságában.
Véletlenül egyik sem koppant a földön...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Forint-zloty váltás, tankolás, beülés a
drinkbárba, ahol olyan hideg volt, hogy a jegesmedvék randit adtak
egymásnak. Miután alaposan megfáztunk, vissza a motorra és irány
Oswiecim, más nevén: Auschwitz. Az út mellett hatalmas házak
állnak: többgenerációs, legalább kétszintes (ez a csóróbb ), de
többnyire három ill. négyszintes vityillók ezek. A táborhoz
érve átváltottunk séta öltözetre, majd a pénztárnál befizettünk
magyar nyelvű idegenvezetésre. Rövid várakozás után befutott az
idegenvezető (Teresa Szabó: 00-48-606-767917 mobil,
00-48-33-8442603 lakás), és körbevezetett minket ezen a különös és
borzongásra késztető emlékhelyen.
1940-ben létesítették az egykori lengyel kaszárnya
épületeinek felhasználásával azt a hírhedt megsemmisítő tábort,
ahol 1941-től 1945-ig több mint 4 millió ember szenvedett és
pusztult el a gázkamrákban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Auschwitz máig a borzalmak helyszíne maradt. Az
út a táborba a mártírok emlékműve mellett vezet a kétszeres
drótkerítéssel körülzárt "lágerbe". Kapuja felett a cinikus "
Arbeit macht frei" (A munka szabaddá tesz) felirat olvasható, a
sorompón túl pedig a szenvedések helyszíne. Az egykori blokkokban
ma kiállítási anyagok, dokumentumok, vallomások, fényképek, 2 tonna
(!) emberi haj, ebből készült szövet, szemüvegek, művégtagok,
szegényes csomagok, a kivagonírozás megdöbbentő jeleneteiről
készült fényképek láthatók. A 11. számú, úgynevezett Halálblokkban
a rögtönítélő bíróság működött, alagsorában a 90 cm x 90 cm-es,
négyszemélyes állócellák vannak.
A magyar blokk a 18. számú. A kb. 3 km-re fekvő másik tábor
Birkenau-Auschwitz II. rámpájára futottak be a deportáltakat
szállító vonatok. Itt az ún. Todesrampen (Halálrámpán) ejtették meg
a válogatást: innen vagy a gázkamrákba vagy a kényszermunkatáborba
terelték őket.
Miután végig jártuk ezt a valóban szomorú
emlékhelyet, utunk Krakkó városa felé folytatódott, ahol egy
ifjúsági szálláson töltöttük el az éjszakát. Másnap reggeli után
először Krakkó belvárosába tettünk kirándulást. Itt kapásból
összezördültünk a helyi parkolóőrrel a motorok elhelyezését
illetően. Az a vadmarha kitalálta, hogy a vár bejáratától lehető
legmesszebb helyezzük el a motorokat,
megerőltetve a váltókarhoz és fékpedálhoz szokott érzékeny
lábainkat egy olyan alantas tevékenységgel, mint a gyaloglás.
A parkolóból kifordulva gyors haditanácsot tartottunk, majd
párszáz méterrel arrább klassz parkolóhelyet találtunk a
motoroknak, ingyenes "csomagmegőrzővel". Az ingyenes
"csomagmegőrzőnél" jól beittunk, mivel a hőmérséklet kezdett már az
elviselhetetlenségig magas lenni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Alulról megkerülve a várat (Wavel) először egy
időnként tüzet okádó óriási vas Süsü-t találtunk, ami a
Sárkánybarlang bejárata előtt állt. A legendák szerint a még
lakatlan
Wavel-domb környékét hatalmas sárkány tartotta hatalmában.
Krakus király egy "járandóságként" odaszállított marha belsejét égő
kénnel töltötte meg, és így szabadultak meg a dühös sárkánytól. A
furfangos király a Wawel dombon építette fel palotáját és így jött
létre a waweli település. A vár maga XIV. században épült és a XVI.
század közepén vált Európa egyik legszebb, legékesebb uralkodói
palotájává. A palota udvarban sétáltunk-bambultunk egy kellemeset,
a motorokhoz visszasétálva újból útra keltünk, immáron Wieliczka
felé, ahol egy csodálatos sóbánya található közel 130 méter mélyen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A távozás közben elhaladtunk kedvenc
parkolóőrünk mellett, akit dudaszóval és integetéssel (értse
mindenki, ahogy akarja) búcsúztattunk. Rövid motorozás után -
mindössze 10-12 km - befutottunk Wieliczkába, majd rövid keresgélés
után ráakadtunk a híres sóbányára és az azt övező parkra. Itt
beálltunk a fizetős parkolóba - cuccainkra is vigyáztak - és
elpályáztunk a bejárat felé. Hatalmas sor fogadott minket. Először
azt hittük, hogy jegyért állnak sorba, de hamar kiderült, hogy csak
a bánya lejáratát torlaszolták el a lejutni vágyók. Szerencsére
gyorsan fogyott a sor, így mire jegyet vettünk, már majdnem
mehettünk is le a bányába. Már maga a lejutás sem egyszerű, a 1,20
méter széles
csigalépcsőszerű faalkotmányon kell letrappolni a szédítő
mélybe, ahol az idegenvezetés kezdődik. Lengyelül. (Lehet angol
ill. német nyelvű vezetést is kérni!)
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ritka élmény a 2 órás, 3 km-es séta a mélyben:
az útvonal a legrégebbi bányarészeken át vezet, ahol a sókitermelés
által keletkezett hatalmas termeken haladtunk át. Bemutatják a régi
eszközöket, melyekkel régen a kitermelés folyt, és gyönyörű,
sötétszürke sóból készült szobrokat láthatunk. A föld alatti
termekben, kristálytiszta, rezzenéstelen víztükrű tavak húzódnak
meg csendesen, majd a földalatti séta során a Kinga-kápolnába
jutunk, melynek méretei lenyűgözőek. 14 m széles, 15 m magas, 55 m
hosszú! Mindehhez hozzájárul még az is, hogy az egész kápolna
sóteremként csillog-villog a világításban A séta végén földalatti
étterembe, büfébe és más egyéb emléktárgyakat árusító terembe
megyünk, majd a lifthez kell még egy kis sétát tenni. A feljutás
sem egyszerű. Két egymásra helyezett liftbe kell beszállni
(alapterület max. 2 négyzetméter) 8-9 embernek, és huss, megindul
felfelé ezerrel az olyan szűk aknában, hogy a rácson keresztül
érzed a liftakna falának dörzsölését.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A felszínre érve dögmeleg fogadott minket, de éhségünket ez sem
csillapította. Nem úgy a nyárson sült rablóhús. Miután
megkajáltunk, hazafelé kezdtük kergetni a mocikat. Az út mellett
álló mérőeszköz valami brutális hőmérsékletet mutatott: levegő 35
Celsius, aszfalt 45 Celsius. Később persze ennek megittuk a levét,
főleg én.
Nemsokára beléptünk Szlovákiába, és folytattuk utunkat
hazafelé. Kicsi szlovák falvakban még szemrevételeztük az igazi
hagyományőrző, vaskos szálfákból épült faházakat, majd az árvai
várnál megpihentünk egy fotó erejéig. A Tátra mindig tartogat
meglepetéseket. Donovaly-nál leszakadt ránk az ég, ami érdekes
mutatvánnyal párosult. Koromfekete az égbolt. A tűzforró aszfaltot
érő zápor azonnal párává változott és a sötét ködben nem lehetett
látni semmit az égvilágon! Szerencsére nem tartott sokáig, 10-15 km
múlva már száraz volt az aszfalt, és megszáradtam én is.
Hasznos Információk:
A lengyel zloty nagyon jól tartja magát a forinthoz képest: 1 zloty
kb. 63 Ft.
Szállás már olcsón található: 15 zloty-tól felfelé /fő/éj áron.
A kaja szintén nem vészes, nagyjából az otthoni árakkal
számolhatunk kint is.
Az út minősége néha kívánni valót hagy maga után, de nem
zavaró.