2019.10.21. 06:07

Hogy legyen elérhető autó, a méltó élet alapfeltétele. Egy rendes nagybevásárlás, két beteg kisgyerek logisztikája, vagy egy lakásfelújítás mind életszerű helyzetek, amelyeket nagyon nehéz gyalog lezongorázni. Ezért is csodás, hogy van közösségi autózás Budapesten.

A közösségi autózás remek dolog. Elkerülhetetlen fordulat előtt állunk, Budapest jelentős részén ugyanis több ember él, mint ahány autó elfér. Ezért tud olyan helyzet kialakulni, hogy áll a dugó ÉS nincs parkolóhely. A carsharing nyilván nem mindenkinek opció, ahogyan a biciklivel járás és a tömegközlekedés sem, de egy szemmel jól látható méretű csoportnak megoldás lehet - őket hívják úgy, hogy az átlag. Viszont közösségi robogózásra nincs szükség.

A motorozás/robogózás egyszerűen nem való mindenkinek. Van egy fizikai és mentális minimum, ami nélkül nem lehet. Éppen ezért azt sem támogatom, hogy B kategóriás jogosítvánnyal automatikusan lehessen 125-öst is vezetni. Hogy megtanulj rendesen motorozni, ahhoz idő és tudatos gyakorlás szükséges. Lehet, hogy az oktató sem mondja el, miként tudsz majd normálisan kanyarodni, de ha az esélyt sem adják meg, hogy valaki megtanítson rá, akkor az biztosan nem jó. Azt az érvet meg pláne nem tudom komolyan venni, hogy a motoros jogsi drága: barátom, a motorozásban a jogosítvány a legolcsóbb. Már az többe lesz, hogy rendesen felöltözöl. Ha jogsira sincs pénzed, meg se nézd, mennyibe kerül egy szett gumi vagy minőségi gerincvédő.

Robogózni ettől függetlenül remek dolog, a külváros-belváros vonalon ingázásban verhetetlen ár/sebesség/élvezet viszonylatban. Viszont mint az előző bekezdésben írtam: nem való mindenkinek. Kiváló szerzőnk, Szabó Henrik első törvénye, hogy a biztonságos közlekedéshez három dolog szükséges:


1. a jármű magabiztos és készségszintű kezelése
2. kifogástalan műszaki állapotú jármű
3. egészséges közlekedési szemlélet

A megfelelő vezetéstechnikai tudás vékony jég, mert te is és én is úgy gondoljuk magunkról, hogy az átlagnál kicsit jobban vezetünk. Hát, egyáltalán ne vegyünk rá mérget. Én például azért megyek el időnként képzésekre - pl. tavaly is rengeteg új dolgot tanultam egy versenypálya-orientált tréningen -, mert nem vagyok elégedett a motorozásommal. Viszont a csávóval, aki ma terpeszben, két irányba kapálózó lábakkal kóválygott a sorok között a sharingelt e-robogóján, nem arról kéne beszélni, hogy hol kezdje meg a kanyart első fékkel kicsit megbuktatott teleszkópvillával, hanem a kétkerekűek alapvető fizikájáról. Ha az értelmezhető pályakör az érettségi, akkor neki az általános iskola első osztálya sem volt meg. Miért is lenne, nem tanították neki, de sajnos az önbizalom nem pótolja a felkészülést.

Kapcsolódó
Biztonságosan már tudok motorozni, de most éppen más érdekel

Biztonságosan már tudok motorozni, de most éppen más érdekel

Sok év és sok kilométer után elkezdtem az ismerkedést a modern stílussal.

A sharing robogók felhasználói között biztosan rengeteg kiváló motoros van, akiknek bérletük van a gyors csoportba, de a fegyvertartási engedély sem a mentálisan stabil, felelősségteljes emberek miatt van vizsgálathoz kötve. Hanem mert nagyon kis százaléknyi alkalmatlan nagy kárt tud okozni. De nem akarok nagyon elkalandozni, maradjunk annyiban, hogy a fenti háromból az első pontot egyáltalán nem garantálja egy applikációba való regisztráció.

A biztonság második alappillére a jármű műszaki állapota. Ezzel jelenleg a sharing robogók jól állnak, mert újak - szemben az ilyen-olyan, leharcolt, a műszaki vizsga radarja alatt repülő, ötven köbcentis roncsokkal. Viszont! Egy sharing járműnél a műszaki állapotért nem te felelsz, ezért nem is lehetsz biztos abban, hogy megfelelő állapotú lesz. A saját robogómon tisztában vagyok a fékek, a futómű és a gumik állapotával, hiszen az én felelősségem - és történetesen biztosan tudom, hogy jók vagy csereérettek, ennek megfelelően vezetek. A koruk miatt most jobb állapotúak a sharing robogók, de egész biztos sosem lehetsz benne, hogy a fékbetét cseréje után menetrögzítőzték-e a féknyereg csavarjait.

A műszaki állapot mellé venném a műszaki tulajdonságokat is - hiszen valami lehet hibátlan állapotában is rossz. Nyáron kipróbáltuk az Ogre Mobile-t, amit sportszakmai szempontból életveszélyesnek minősítettem, mert a túléléshez elengedhetetlen manőverekre a gumiprofilja miatt egyszerűen alkalmatlan. Ha képzett motorosnak is kihívás vele bemutatni egy ellenkormányzással végrehajtott vészelkerülést, akkor mire számítson, aki nem is tudja, mit jelent motornál az ellenkormányzás?

Kapcsolódó
Vezethetőség szempontjából borzalmas az Ogre Mobile

Vezethetőség szempontjából borzalmas az Ogre Mobile

A belvárosi sharing robogó biztosan nem élvezeti cikk.

A biztonság harmadik feltétele az Egészséges Közlekedési Szemlélet, és hogy bizonyítsam, hogy ez az írás nem csak trollkodás, a közlekedési szemléletet nem tudom le annyival, hogy :D:D:D:D:D:D.

Motoron az Egészséges Közlekedési Szemlélet egészen mást jelent, mint autóban, és az is fontos különbség, hogy nem szimpla neveltetés és önfegyelem kérdése, hanem sajnos tényleg idő, míg kialakul. Nem lehet mással kiváltani, rengeteg motoros közlekedés kell hozzá - nem lövök mellé, ha azt mondom, 10-15 év. Ez idő alatt rájössz, hogyan kell motorral részt venni a forgalomban, átragadnak rád az együttéléshez szükséges viselkedési normák, és ami nagyon fontos, megtanulod motorosként olvasni a forgalmat. Fogod látni az autók mozgásán, ki telefonál, ki készül irányjelzés nélkül szabálytalanul balra fordulni, hol nyílnak folyosók, és hol fogják rád nyitni az ajtót. Na, ez adott lesz egy olyan embernél, akinek amúgy nincs, és jó eséllyel nem is volt saját robogója?

Kapcsolódó
Motoros etikett, hogy ne viselkedj barlanglakóként

Motoros etikett, hogy ne viselkedj barlanglakóként

Praktikus útmutató, hogyan viszonyulj a többi motoroshoz a forgalomban.

A védőfelszerelések témakör nem véletlenül nincs ott a biztonságos közlekedés alapfeltételei között, ugyanis az nem megelőzi a bajt, hanem baj esetén minimalizálja a veszteséget. A bukósisak azért kötelező, mert kis esésnél is be tudod úgy verni a fejed, hogy belehalj. Vagyis nem az az elsődleges funkciója, hogy ne büntessen meg a rendőr a hiányáért, hanem esésnél elnyelje az ütést, és megakadályozza, hogy az agyad szétkenődjön a koponyád belső felén. Ezt pedig csak úgy tudja, ha szorosan fogja a fejed.

Hát hogy áll az a sisak a szerencsétlenen? A leengedett plexi éppen kettévágja a látómezejét! Ez bárki szerint így jó? Ezt a gyári imázsfilmből screenshotoltam ki
Hát hogy áll az a sisak a szerencsétlenen? A leengedett plexi éppen kettévágja a látómezejét! Ez bárki szerint így jó? Ezt a gyári imázsfilmből screenshotoltam ki

A sharing robogókhoz viszont egy sisakot adnak, mégpedig egy nagyot. Mert az mindenki fejére rámegy, csak éppen az XL-nél kisebb fejűeket nem védi. Ehhez képest pedig tényleg piszlicsáré probléma, hogy szerény minőségű nyitott sisakot adnak, ami kizárólag az agykoponyának adhat valamennyi védelmet. Az állad egyébként remekül ellátja az ütéselnyelő réteg szerepét, csak közben ripityára törik, amihez szintén nem kell hatalmas esés. És ez csak a fejed, de a tested többi részét sem esésre találták ki, van csomó béna, könnyen törő csontod (bordák, kulccsont, kéztőcsont, stb...), és álmodban sem gondolnád, hogy az amúgy fixen rögzítettnek kinéző részeid mennyire könnyen le tudnak válni. Például a lábfej.

A fentiek önmagukban aggodalomra adnak okot, de az sem megnyugtató, hogy ezek a sharing robogók rendszám nélküli segédmotoros kerékpárok, ami már önmagában is a szabályok lazán kezelésére ösztönöz - a rendőrség működési sajátosságaiból kifolyólag egyáltalán nem is kell félni esetleges tettenéréstől.

És ez így egyben nem egy megnyugtató kombináció.

Minderre mentség lehetne a társadalmi hasznosság, de a szolgáltatónként 100-120 darab, kizárólag a belvárosban használható villanyrobogó esetén nehéz bizonyítani bármiféle társadalmi hasznosságot. A lakosság méretéhez képest kevés felhasználó profitál belőle, ez pedig nem elég, hogy a mérleg másik oldalán lévő, belekódolt kockázatot megérje. A magántulajdonban lévő autókkal ellenben a magántulajdonban lévő robogók nem fojtják meg a várost. A sharing robogók miatt viszont már mérgelődtem, ugyanis az utcánkban rendszeresen zárják le Blinkee-kkel a járdát a ház szuterénjének Airbnb-vendégei.

A betiltást hülyeségnek tartom, ha száműznénk ezeket, Budapest az esélyt is elveszíti, hogy élhetőbb legyen, és a túlszabályozás sem oldja meg a fenti problémákat. A helyzet viszont javítható, például neveléssel - ezt csinálom most én -, illetve a szolgáltatás bővítésével, a külváros és az agglomeráció bevonásával. A belvárossal ellenben ott tényleg rossz a tömegközlekedés, megérdemelnének az ott élők egy gyors, élvezetes és környezetbarát alternatívát a bejutásra. És akkor már beszélhetünk társadalmi haszonról.

Az oldalról ajánljuk

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

4 órája
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25