Furcsa helyzet alakult ki. A hatályos rendelkezések alapján Magyarországon nem lehet autóból épített háromkerekű motorkerékpárt (trike) forgalomba helyezni. Ennek ellenére Szajk határában, egy világszínvonalú üzemben, trike-okat gyártanak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Baranya megyei Szajk Budapesttôl 200
kilométerre, az 57-es út mellett fekszik. A falu határában,
1998. decemberében, egy szántóföldön, zöldmezôs beruházás
keretében épült fel a trike gyár elsô csarnoka.
Európában több trike gyártó cég van. A piac nagy részét a BOOM és a WOLF uralja. A többi gyártó csak kis kapacitású üzem. A magyar gyár 12 éve működô német BOOM-TRIKE beszállítója.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Trike-ok zömét Németországban építik össze. A
szajki üzem az
összeszerelés mellett alkatrészekkel látja el a német céget,
mint például a teljes váz, a felújított VW Bogár motor és egyéb
rozsdamentes elemek.
A GÉP:
A világ minden pontjáról érkeznek alkatrészek. A kerekek
például Amerikából, a
motorok egy része pedig Mexikóból származik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szinte minden fém alkatrész hazánkban készül.
Az összes rozsdamentes alkatrészt Bódis Sándor (Edelstahl Kft.)
gyártja Kaposváron . Itt készülnek az
elsô villák, kipufogók, bukócsövek, rácsok. Az elsô
villaszár 38 vagy 48 mm átmérôjű, de készülhet 60-as csôbôl is.
Az Ulm és Augsburg közötti sontheimi központtól az alkatrészek egyszerre, építôcsomagban (Bausatz) érkeznek. Egy csomag tartalmazza az összes alkatrészt, ami a trike összeállításához szükséges, kivéve azokat az elemeket, amelyek itt készülnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Magyarországon a WOLF Traveller-t és Tristar-t
(két- illetve háromszemélyes) gyártják. A kettô szinte csak a váz
hosszában különbözik egymástól.
A 120 kg-os alváz a bogár hátsó futómű alkatrészeivel tömör
acélból készül, de kifutóban van még egy pár darab zártszelvény
alapú is. Helyben a fényezô műhelyben fényezik feketére. Csak az
apróbb alkatrészeket szinterezik. A karosszéria üvegszálból készül,
és anyagában színezett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A dísztank az elektronikát és a fékmunkahengert
takarja. A fék két körös, a lábfék egyszerre lassítja mindhárom
kereket. A biztonságra nagy hangsúlyt fektetnek. A komfortvillának
olyan érzékelô rendszere van,
hogyha az elsô kerék elemelkedne az úttól, akkor a motor
leáll. Az elektromos kábelezés és a kábelkötegek, valamint az
ülések is hazánkban készülnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A VW alapú trike-okhoz a Bogár hátsó tengelyét,
a váltóját, és a helyben felújított motorját használják fel. Külön
megrendelésre az új mexikói 1600-as injektoros motorral is
dolgoznak. A beépített széria 1.2-es motor 34 lóerô, amit fokozni
lehet egészen 80 lóerôig.
A futóműalkatrészek mellett a motorból van a legnagyobb
készlet. A felújítás során a bontott váltót és motort elemeire
szedik, a felújított motoron elvégzik a szükséges méréseket, majd
tesztpadon terhelés mellett akár órákon át is járatják.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha minden alkatrész együtt van, egy arra
kiképzett szerelô egyedül végzi az összeszerelést, az elejétôl a
végéig.
Két és fél nap alatt készül el a komplett jármű. Azután egy
másik szakember elvégzi az ellenôrzést, az utólagos átvizsgálást,
és próbautat tesz vele. Egy listára ráírja a hiányosságokat, amit
azután kiküszöbölnek. A nálunk gyártott járműveket Németországban
még egyszer ellenôrzik, és csak azután értékesítik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egyelôre alkatrészt sajnos nem lehet vásárolni,
de egyéni megrendeléseket teljesítenek.
Európai országokban különbözôek az elôírások, ezért egyes
modellek más-más felszereltséggel készülnek. Például egyedül
Németországban engedélyezett az elsô villán elhelyezett fényszóró.
Franciaországban és a Hollandoknál - az európai uniós szabályok
szerint - a trike szélsô pontja vonalába kell azokat elhelyezni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Szajkon gyártott trike-ok 20.000 márkánál
kezdôdnek. A mezôfalvi találkozón volt egy Szajkon készült
speciális felszereltségű gép, az ára körülbelül 60 ezer márka.
Minden alkatrész csereszabatos, és az alkatrész-utánpótlás
probléma nélkül kicserélhetô. Minden hegesztôsablonban készül,
nincs illesztgetés, méricskélés.
TERVEK:
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gyárnak jelenleg
19 dolgozója van, de hamarosan elkészül a legújabb
üzemcsarnok és további szakemberekre (5-6 fô), valamint egy
fejlesztô mérnökre lesz szükségük. Az utolsó simításokat végzik a
320 négyzetméteres csarnokon, melybe a hegesztô, csôhajlító és
lemezmegmunkáló részleg költözik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A termékskála bôvítése végett házon belül
fejlesztenek. Nagyobb értékben gépeket vásárolnak, és nagy
beruházásokba kezdenek. Az új hely ad otthont a CNC esztergának és
a karácsonykor érkezô megmunkáló központnak, ami
teljesen automatikusan végzi a karosszéria elemek utólagos
megmunkálását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az üvegszálas idom Németországból érkezik, és
mindig gondot okoz a sérülékeny, nagyméretű elemek szállítása. Úgy
tervezik,
a két szerelôcsarnokot összekapcsolják, ahol megkezdôdhet a
karosszéria gyártása is.
A Frankfurti vásáron a BOOM bemutatott egy teljesen új prototípust, egy Peugeot motoros trike-ot. Korszerű vízhűtéses motorral szerelik, és a váz sem tartalmaz bontott alkatrészt. Ha a modellre elég nagy az érdeklôdés, Szajkon nagy szériában kezdenék a gyártást.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A világ szinte minden országában engedélyezett
trike Magyarországon fekete listán van. Ennek ellenére néha mégis
találkozhatunk velük.
Sokan egyszerűen rendszám nélkül, vagy a donor Bogár papírjaival
közlekednek. A rendôrök legtöbbször csak megcsodálni állítják
meg.
|
KÁLVÁRIA:
A gyár igazgatója így beszél a Közlekedés Felügyelettel
folytatott heroikus harcáról:
"Több, mint két éve járom a kálváriámat a Közlekedés
Fôfelügyeletnél. Levél ide, levél oda.
Elôször úgy volt, hogy engedélyezik. Utána változások léptek
fel, mert a KRESZ megváltozott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Miután május 1-jén megváltozott a KRESZ,
személyes találkozóra kértek fel Budapesten. Nagy örömmel mentem,
azután közölték velem, hogy minden rendben,
engedélyezik, de tricikliként, 45 km/h sebesség
korlátozással, és a vezetéséhez nagymotor jogosítvány kell.
Nem, ezt nem kérjük, - mondtam.
Ezt írásban is megerôsítettem. Telefonon sikerült végül elérnem az illetékest, kérdeztem, mit javasol, mit tegyek. Azt mondta, értékesítsem ôket Nyugat-Európában. Én mondtam neki, hogy ez nem egy fagylaltos tricikli, hanem egy exkluzív jármű, ami világszerte kapható. Mit tegyek, tanácsoljon valamit. Hát, várjon - mondta.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Közlekedés Felügyeletnél külön felhívták a
figyelmünket, hogy alkatrészt ne adjunk el senkinek, mert
egyedileg úgysem engedik forgalomba helyezni. Az még
nehezebb lesz. Nem lehet megfizetni.
Ezeknek a járműveknek Uniós típusbizonyítványa van, amit már megkaptunk 2000-ben. Ugyanebben az évben megkaptuk az ISO 9001-es tanúsítványt, amit idén már másodszor auditáltunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az EU-ban is háromkerekű járműnek számít, de
van egy engedmény: nyitott személykocsiként kezelik, és B
kategóriás jogosítvánnyal vezethetô. Nálunk meg azt mondták, mi
nemzeti alapon bíráljuk.
Három kereke van? Hát, mondom - három kereke van, uram. Ha három
kereke van, akkor tricikli. Kész.
Meghívtam ôket üzemlátogatásra. Ez nem egy garázsüzem, ennek a cégnek múltja van.
Arról nem is szólva, hogy regisztrációs számunk van alvázra. Az például egy hónap alatt elintézôdött, hogy alváz gyártható nálunk. Nemzetközileg megadták, hogy TRW, a többit a magyar szabvány szerint kellett összeállítani.
Csak forgalomba nem lehet helyezni..."