Kapott némi féket és futóművet a 29 éves robogóm
Kicsit nehéz visszapörgetni, hogy mi is volt a Piaggio Quartzommal, mert tavaly lényegében hozzá sem nyúltam. Télen szétkaptuk, utána Filep Tomi faragott a hengeren és a karteren, aztán megállt az élet. Legalábbis látszólag, de azért voltak apró előrelépések.
Ez a blokk szó szerint be lett reszelve
Elkezdődött a lassan veterán robogó faragása és tuningja.
Mivel a cél egy streetlegal, napi használatú robogó, amivel ki lehet járni TB24-re edzeni is, ennek megfelelően válogattam össze az alkatrészeket - szem előtt tartva azt is, hogy szükség esetén tovább is lehessen lépni egy hegyesebb irányba. Az eldőlt, hogy a faragott karter miatt szükség lesz egy telisonkás főtengelyre és erősített hajtókarra - ez volt a legnagyobb költség, és emiatt kapásból lett egy súlyos csúszás is, ugyanis az első Covid-hullám miatt hónapokat kellett rá várnom.
Ezen felül szépen lassan berendelgettem minden fő dolgot - variót, primert, membránt, vízpumpafelújítót, olajpumpa-meghajtó szíjat, féktárcsát, betétet, fékpofát, légszűrőt, zárszettet, bovdeneket, első-hátsó futóművet, valamint Guld szerzett nekem egy új olajpumpát meg 17,5-ös karburátort - egy szemmel látható méretű doboznyi apróság várja a beépítés. Közben folyamatosan egyeztettem Gépátvétel Gáborral, hogy melyik a jó szimering, milyen dugattyúval rakjuk össze, stb...
Míg én tétlenül ültem, Gábor nem pazarolta az időt, és a fúrás előtt megigazíttatta transzferportokat a hengeremen, kimérte, hogy mennyit kell fúrni rajta, és beszerezte hozzá a dugattyút (Vertex lett végül, nem csúcs, de kimondottan jó ár-minőség arányú). Ezek mellett elvitte a forgattyústengelyt is, amelynek viszont olyan jól sikerült a gyári centrírozása, hogy nem kellett hozzányúlni.
Hogy ne csak másnak a keze legyen koszos a robogómtól, egy szombatot Sipos Gerinél töltöttem, ugyanis nála tárolom lassan egy éve a Quartz torzóját, és a garázsában nekiláttam a rendbe rakni az első féket, és berakni a típushoz rendelhető legrövidebb gátlót. A TB24-es versenygépünkben 210 mm-es első rugóstag van, de magamnak annál radikálisabb geometriát képzeltem el, úgyhogy a 185 mm-est rendeltem be, hátra pedig a leghosszabb, 300 mm-es gátló kerül (a verseny Quartzban is az van). Mindezt azért, hogy a lehető legorrosabb legyen a geometria, a pengébb fordulás miatt.
Dobtuk az Aprilia SR-t, új bringát avatunk a TB24-re!
Nem, nem Zip SP, nem vagyunk annyira menők. Vicces de ügyes gépet akartunk, meglett.
Geri szólt, hogy a féknyereg felújítása viszont vinni fogja az időt, úgyhogy gyorsan nekiláttam. Az idomok után a féknyereg hamar lejött, utána következett a kerékagy, a féktárcsa, kiugrott a gyári gátló is - 1992-es a robogó (te jó ég, jövőre OT korba ér!), ennek megfelelően ramaty állapotban volt, szétrepedezett szilentekkel.
Az első gátló simán felment a helyére, ott nem kellett sokat gondolkozni, viszont az NG márkájú tárcsa feladta a leckét. Nem volt méretpontos, és nem akart felülni a kerékagyra, végül egy kis köszörüléssel és melegítéssel sikerült ráhúzatni a csavarokkal, aztán majd a leszedés legyen a Jövő Zombi problémája.
Arra számítottam, hogy a féknyereg pocsék állapotban lesz, berohadt dugattyúval és szakad karmantyúval ehhez képest szétszedve meglepően jól nézett ki, sőt, a fentlévő tárcsa sem volt gyalázat, a képeken a felületi korrózió miatt néz csak ki szarul, de két fékezés után bizolomgerjesztő lenne - félre is raktam, hátha jó lesz még valamire.
Már a Quartz vásárlásakor feltűnt, hogy mennyire rossz az első fék. Nem a fékerő hiányzott, az még stimmelt, de utána befogott, ezért volt az, hogy lassítás után gázadásra az eleje ült össze, nem a hátulja. Emiatt készültem felújítókészlettel - a fékdugattyú átmérője alapján választottam ki, természetesen azt leszámítva nem stimmelt semmi, de szerencsére a nyereg nem csak hogy vészes nem volt, kimondottan tiszta és jó állapotban találtuk, még a porvédőt is simán újra lehetett hasznosítani.
Apropó porvédő: meglepő módon nem úgy néz ki, mint a motorkerékpár féknyergeké, sokkal inkább az autókéhoz hasonlít. Részben ezért lehet, hogy teljesen vállalható állapotban volt minden, de azt sem zárom ki, hogy ezzel nem olyan régen foglalkozott valaki. Erre engedett következtetni az is, hogy ami fékfolyadék lejött, az sem nézett ki rosszul, viszont nagyon kevés volt - valószínűleg ezért is volt a szorulás. Ha viszont már ott volt szétborítva a nyereg, alaposan eltakarítottam mindent, és tisztán raktuk össze, majd ugyanígy jártunk el a főfékhengerrel is, végül DOT 5.1-gyel töltöttük fel.
Már csak egy közel húsz pontból álló listán kell csak végigmenni, amiből a komplett blokk összehúzása csak egy tétel. Viszont így, hogy egy kicsit nézegettem a bringát, újra érzem, hogy jó lesz ez: állatul néz ki az ütött-kopott külső a friss tuningcuccokkal.
Az oldalról ajánljuk
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.