Van még, akit tisztelhetünk
Néhány héttel ezelőtt, mikor Szabó II. László sachsenringi hősies tolásáról írtam, bele sem gondoltam egy fontos ténybe. A mester most ünnepli hetvenötödik születésnapját. Hála az égnek másnak eszébe jutott: tegnap a Budapest Sportaréna mellett található SportAgora kiállítási teremben megnyílt az őt köszöntő fotókiállítás.
Hazánk egyik legsikeresebb versenyzője 1934-ben született Polgárdon. Motorszerelői tapasztalata segítette hozzá, hogy bekerülhessen az MHSZ Központi Motoros Klubjának műhelyébe. Korai futamait nyolcadliteres Csepelen és Danuvián teljesítette – első komoly versenymotorja egy MZ 125 RE volt, amelyre 1958-ban ülhetett föl. Ezzel 1961-ben megszerezte a magyar motorsport első GP pontjait: negyedik helyezést ért el egy világbajnoki futamon.
A szászországi gyár szerződtette volna Szabót – a magyar sportvezetés hiúsította meg az ígéretes lehetőséget. Az inkompetens és rosszakaratú hazai szakemberek és szocialista sportszervezetek végig akadályozták: a Honda 1970-es gyári csapatba való szerződését el kellett utasítania, kis híján a versenyzéstől is eltiltották.
1971-től 250-es és 350-es Yamahán folytatta pályafutását – a sikeres karrier 1973-ban szakadt meg, amikor a francia nagydíjról hazafelé tartva szerelőjével, Spáth Tiborral balesetet szenvedtek. Gyógyulása sokáig tartott, de sikerült: 75. születésnapján vitálisan fogadta a gratulációkat és együtt mosolygott a képek készítőjével.
A huszonkétszeres magyar bajnokot a Balogh Rudolf-díjas Schwanner Endre fotózta 1957 és 1972 között – az összes kép hazai versenyeken készült. Aki teheti, áldozzon az életéből negyed órácskát; ezek a képek még sosem voltak így együtt láthatóak. November 25-ig tart nyitva a kiállítás. Aki nem tudja meglátogatni a tárlatot, lessen be galériánkba és merüljön el a múltban.
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Nyerj vasárnap, adj el hétfőnTeszt: Yamaha YZF-R9
Yamaha R9: nem feltétlenül szükséges kétszáz lőerő ahhoz, hogy jól érezd magad.
- Hírek
Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?
Az R 1300 R természetesen erősebb és mindenebb elődjénél. Könnyebbnek mondjuk nem könnyebb.
- Közélet
Guminyomás is lefújhat a dobogórólMotoGP Katar – 2025.
Vinales megszívta Katarban, Jorge Martín visszatért, de ismét zakózott, Marc Márquez törött motorral is óriásit ment. MotoGP összefoglaló.
- Közélet
Fehér aszfalt: jobban csúszik, de mennyivel?
Az oké, hogy utáljuk a fehér aszfaltot, de mégis mennyire? És miért is? Spoiler: nagyon és okkal.
- Hírek
700 köbcentire nőtt a Moto Morini túraendurója
Több erővel talán már elég lesz a löket a Moto Morini X-Cape 700-ban.