Hogyan meneküljünk motorral?

2015.09.01. 06:12
16 hozzászólás

Akkor enduróval vagy sportmotorral lovasítsuk meg a titkos mikrofilmet?

Az egész azzal indult, hogy beültem megnézni az új Mission Impossible-t, a Titkos nemzet alcímű ötödik részt. Biztosan volt nyomás a készítőkön, nehogy a korhatár besorolás miatt kelljen lemondaniuk a járókás nézőkről, emiatt az egész bugyuta lett - mintha az eddigi részek azért jobbak lettek volna, és ekkora logikai bukfenceket mintha korábban nem engedtek meg. Nem számítottam mélyen kidolgozott karakterekre, sem tökéletes párbeszédekre, de még így is sikerült alulmúlni az elvárásaimat. Bezzeg az üldözések!

A legtöbbet kajserolt jelenetben előző generációs BMW S 1000 RR-ekkel verették Marokkó országútjain. Na, az már igen! Szépen motoroztak a kaszkadőrök, öröm nézni, hirtelen nem is tudom megmondani, hogy melyik volt a kedvenc pillanatom. Van az, amikor Ethan Hunt ügynök, aki napszemüvegben és aquapulco ingben kettes telin veszi a kanyart, leérinti a térdét, és hirtelen visszahúzza - finom humor, kedvelem az ilyen apróságokat, de legalább ennyire jó, ahogyan belső íven beszúr az egyik rosszfiúnak, majd egy kevéssé reális mozdulattal kilöki a pályáról - kár, hogy egyből robban a motor, mintha egy tiencsini raktár lenne, így kicsit gagyira sikerült.

Látszik, hogy szépen érik be a műfaj, Cruise már a Knight and Day-ben (Kéjjel nappal) is keményen rúgatta egy Ducati Hypermotardnak, ami egy Hypermotardnak álcázott Aprilia SXV volt valójában. Persze az könnyed romantikus móka volt egy rendes titkosügynökös filmhez képest. Mert a rendes titkosügynökös filmben nálam nem Ethan Hunt a király, hanem James Bond, pláne amióta Daniel Craig szigorít a vásznon. Emlékezzünk csak a Skyfall nyitójelenetére, amikor Isztambullban rendezik át a háztetőket antikolt Honda CRF250-ekkel. Mesterien megkomponált üldözés, de a következő részben rendesen oda kell pörkölni majd, ha be akarják takarni a Mission Impossible-t.


Egyébként rendkívül örülök, hogy végre a legendás autós üldözések mellé bejöttek a pengén megrendezett motoros jelenetek - mert ugye mi volt régen? A nagy szökés? Persze, egy-két szép csúsztatás és egy jó ugratás van benne, a többi viszont igazából le-föl gurulás. Az Escape to Athena annál egy fokkal lendületesebbet vonultatott fel, bátran küldték az oldalkotróssal a szűk sikátorokban, bár látszik, hogy rendesen felgyorsították a felvételeket. A következő evolúciós lépcsőfok talán a Mátrix Ducati 996-os autópályás kergetőzése, ami alap a műfajban, bár újranézve azért ott akkora dolgok nem történnek, néhány egykerekezés bőven elfért volna benne.

Visszetérve a MI5-re, én nem S 1000 RR-t választottam volna Hunt ellenfelei helyében, hanem ha már BMW, akkor S 1000 XR-t. Nagyobb rugóutakkal a lépcsőkön elég magabiztosan le lehet zavarni, az is elég erős, kényelmesen megy 200 fölött. Városi körülményekhez természetesene egy könnyű endurót vagy szupermotót írnék fel - hiszen menekülésnél igen komoly előnyt jelent, ha olyan helyekre tudunk behajtani, ahová az üldöző nem követhet, a bankos robbantó sem volt hülye a járműválasztásnál. Ebből a szempontból kellően szórakoztató darab az Olasz meló ihlette Mini reklám, amiben egy könnyű 125-ös kétüteművel oktat a menekülő.

Gondolkoztam azon, hogy mik egy jó motoros üldözés kötelező elemei (driftelve kanyarodás, egykerekezés, lépcsőzés) és mik a szabad gyakorlatok (ugratás, szűk helyen szlalom), de végül be kellett látnom, hogy egy jó verekedés sem a kellő számú pörgőrúgástól lesz jó, hanem attól, hogy a rendező és a stunt koordinátor érti-e a dolgát.

Na de tényleg, melyik a minden idők legjobb motoros üldözése?