A szomorú történetek szép tárgyakat hagynak maguk után
Az Ilmor Engineering egy azok közül a cégek közül, amiket csak a MotoGP és Formula 1 bokszutcáiban emlegetnek. A fő profiljuk az F1-es és IndyCar versenyautókba motorokat építeni, de emellett foglalkoztatja őket a repülőgépipar, illetve hajókhoz is raknak össze blokkokat. Plusz még komoly kutatási projekteket futtatnak, ezek közül az ötütemű motor a leginkább felkapott: 700 köbcentiből, turbóval 130 lóerőt és 166 Nm-t szednek elő 14,5:1-es kompresszió mellett. Minket viszont mégsem ez érdekel, hanem ez a blokk.

Nem hinném, hogy ránézésre bárki megmondaná, hogy miért baromi nagy királyság, ha valakinek van egy ilyenje.
Ezt a 800 köbcentis V4-est, még 2006-ban építették, kimondottan a következő évben életbe lépő, teljesen új MotoGP szabályoknak megfelelően – korábban legfeljebb 490 köbcentis kétütemű vagy legfeljebb 990 köbcentis négyütemű motorokkal lehetett menni, 2007-től viszont kinyírták a királykategóriás kétüteműeket, a négyüteműek lökettérfogatát pedig 800 köbcentiben maximalizálták.
A motor az Ilmor X3-ba került, ami az Ilmor Engineering társalapítójának, Mario Illiennek és Eskil Suternek, a Suter Racing Technology alapítójának a közös projektjeként indult. A buliba Illien bedobta a világbajnok F1-es motor építése közben szerzett tapasztalatait, míg Suter a vázak specialistája, egy időben az ő cége volt a Kawasaki MotoGP csapatának a váz-beszállítója.
Pilótának Garry McCoy-t szerződtették le, aki tetemes mennyiségű versenytapasztalattal bírt, hiszen egyaránt nyert futamot a 125-ös és az 500-as világbajnokságon is, később pedig a Superbike VB-n ment. Az X3 2006-ban a portugál nagydíjon debütált, akkor szabadkártyával álltak rajthoz, majd két héttel később, Valenciában is indultak – ezek inkább tesztelések voltak számukra, semmint éles versenyek, de mind a motor, mind McCoy teljesítménye meghaladta a várakozásokat. Az Ilmor ekkor megszerezte első két világbajnoki pontját – ezek voltak a világon az első, 800 köbcentis motorral szerzett világbajnoki pontok.
A 2007-es szezonra készülve még McCoy volt a tesztpilóta, és nagyon sokáig úgy nézett ki, hogy ő is fog versenyezni, de végül Adrew Pitt és Jeremy McWilliams lettek a csapat pilótái. Pitt akkor már SBK-ban a Supersport kategória (a nagyon durván bereszelt hatszázasok) világbajnoka volt, 2008-ban pedig megismételte a bravúrt. McWilliams ugyan nem lett soha világbajnok, de Scott Redding feltűnéséig ő volt a legjobb brit pilóta a MotoGP-ben. Végül 2007-ben egy futam után finanszírozási gondok miatt az Ilmor kiszállt a GP-ből, és már nem is tértek vissza többet.
Ez így szomorú történet, de ennek eredményeként egészen pontosan lehet tudni, hogy mi volt az, amit a 800-as korszak gépei tudtak. Az Ilmor V4-ese 215 lóerőt adott le 18 ezres fordulatnál.
Aztán 2009-ben az Aprilia SXV blokkjával árulták az X3 vázat és futóművet.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Tesztek
Pont a felesleges plusztól jó annyiraTeszt: Triumph Speed Triple 1200 RS - 2024.
Triumph Speed Triple 1200 RS, csak a lényeg: hamar kikapcsoltam az elektronikát, és egykeréken indultam a zöldre, első keréken gurultam a pirosra.