Biztonságosan már tudok motorozni, de most éppen más érdekel

2018.08.30. 13:40
11 hozzászólás

Elég sok vezetéstechnikai tréningen voltam, és általános tapasztalatom, hogy mindegyik hasznos volt. Az is, amelyiken az instruktor csak másodjára tudta helyesen bemutatni, hogyan kell elmenni a bóják között, sőt, még az is, amelyiken az egyik résztvevőt kérte meg a tréner, hogy akkor mutassa már be a többieknek, hogyan kell megtérdelni a megtérdelendőt. Bárkitől lehet újat tanulni, és egy feladatra nem egy jó megoldás van - az a legjobb, ha mindet ismered, és a kedvedtől és a körülményektől függően döntheted el, melyiket alkalmazod.

A legtöbb tréning alapvető üzenete, hogy megtanítanak biztonságosabban motorozni, ami elég jó, de ha én biztonságosan akarok motorozni, akkor lassabban megyek. Ráadásul ezúttal éppen az ellenkezőjét akartam: gyorsulni. Ugyanis ahogyan az endurózást elengedtem, és beláttam, hogy túrázni sincs annyi időm, egyre jobban rákaptam a pályázgatásra.

Régóta szemeztem kiváló szerzőnk, Szabó Henrik (volt is vele Égéstér, elég sokat okoskodtunk a témáról, érdemes meghallgatni) képzésével, illetve láttam elég közelről is, hogyan oktat. Amikor egyszerre voltunk kint Kakucson, nekem is rendszeresen dobott egy-két baráti tanácsot, amik tényleg működtek, szóval megvolt a kapudrog-effektus, én pedig egyszer csak ott voltam a pályán, és próbáltam elsajátítani a modern stílust. 

Az egész alapja igen egyszerű: a motor minél egyenesebben áll, annál nagyobb a tapadás, tehát jobban tud gyorsítani vagy fékezni. Tehát ha lehet, ne a motort hajtsd le, hanem te mozogj be testtel a motor mellé, és így azonos tempóhoz kisebb dőlésszög tartozik, vagyis előbb tudod rátenni kigyorsításhoz a tüzet. Ettől mehetsz nagyon lapon, csak jó tartással azonos dőlésszögnél sokkal gyorsabb leszel, illetve ha mondjuk 90-es tempónál meg kell nyugtatni a motort egy megcsúszás miatt, az egyenesebben álló géppel jobbak az esélyeid.

A modern stílus mellett szól még, hogy azért hívják így, mert 2018-ban nem tudunk ennél jobb megoldást arra, hogy gyorsabban menj. Rossi nem így kezdett motorozni, de aztán jött Stoner, Lorenzo és Márquez, akik viszont már igen, és Rossi belátta, hogy ha nem tanulja meg villámgyorsan az új technikát, esélye sem lesz a fiatal szörnyek ellen. Ha neki nem volt ciki új dolgot tanulni, akkor nekem sem az.

Az egész lényege a helyes testtartás, ami ez:

Tehát a felsőtesteddel próbálj meg minél mélyebbre kerülni. Az, hogy a térd leér-e vagy sem, az teljesen mindegy, ahogy nő a tempó, előbb-utóbb úgyis le fog horzsolódni a koptató. Ennek az értelmét két héttel korábban egészen jó helyről láthattam: Süti barátom egy 690 Duke R-rel (pár éve az ő Bimotáját írtam meg), szép füstölőset takarózott: jó tempót ment, de indokolatlanul mélyen fordult - neki az fetrengés volt a kulcsinger, hogy kéne egy kicsit dolgozni a tartáson, és mivel az aznapra bejelentkezett harmadik fő az eső miatt visszamondta, végül ketten voltunk.

Tényleg mindennek a tartás az alapja, és egészen furcsa érzés először teljes felsőtesttel bemenni a motor alá - ha nem próbáltad még, akkor csak úgy ismerkedés jelleggel próbáld ki, hogy kanyarban a fejed odateszed a tükör alá.

Tanulásnál nem a köridő számít, hanem hogy jól építsük fel a rendszert, hogy az alapok stabilak legyenek, illetve az ismert hibák mellett előjöjjenek további hiányosságok. Rólam például elég hamar kiderült, hogy váltott kanyarban tetű lassan teszem át az egyik oldalról a másikra a motort, és emiatt a második ívet egyszerűen elspórolom, időt és tempót veszítve, ahelyett, hogy egy kormánymozdulattal átdobva oldanám meg - ha valaki ezt jól csinálja, a motor kicsit el is kerekezik közben.

Az se volt rossz, amikor az Edző előttem ment, és körről-körre növelte a tempót, észrevétlenül magával húzva, de az igazi forradalmat az jelentette, amikor hátulról vett kamerával, és utána a pálya mellett visszanéztük a felvételeket - ami a videón szarul néz ki, az szar is.

Sajnos az újra leszakadó ég miatt csak keveset sikerült száraz pályán menni, de az alapokat sikerült összerakni - már tényleg csak gyakorolni kell. Azt így utólag látom, hogy hol volt viszonylag jó a tartásom és hol volt rossz, mi a jó irány. Churchill mondta a demokráciáról, hogy olyan, mint az angol gyep, naponta meg kell locsolni, hetente vágni, aztán még pár száz év, és készen van. Na, ez is ilyen, kell a folyamatos és tudatos gyakorlás, hogy az új ismeretből reflex legyen.