Tisztelt Szerkesztőség!
A véleményeteket szeretném kikérni egy szerelési módszerrel kapcsolatban. Nemrégiben vásároltam egy Aprilia SR50 Factory típusú robogót. Ami az elindulás és 30 km/h között nagyon nem akar gyorsulni. 30 felett viszont hirtelen megjön az ereje, és megy mint a vöcsök. Ezt gázállásától nagyjából függetlenül produkálja. Ezért úgy döntöttem, szétszedem a variátort, mert én kopásra vagy túl nehéz görgőkre gyanakszom. A főtengely végén lévő anya leszedésére, megfelelő segédszerszám hiányában, kettő opciót láttam. A külső szíjtárcsát a fogai mentén kiékelős és az ütve csavarozós módszert. Az első nekem túl barbár. A utóbbival kapcsolatban viszont van olyan félelmem, hogy kárt tesz az ütvecsavarozó a főtengelyben. Még akkor is ha nekem az általatok is tesztelt lidl-s konnektoros változat van. Valósak a félelmeim?
Ui: próbálom beszerezni a szükséges segédeszközt is, de még nem találtam webshopot ahol értelmes időn belül tudnának szerezni. Előre is köszönöm a segítségeteket!
Üdvözlettel:
Attila
Tisztelt Motordoktor!
1996-os Suzuki GSX 400 Impulse motorom van. A kérdésem, hogy a műszerfalon a töltésnek visszajelző lámpája létezik, hogy nincs? Kínlódik a töltés. Akkut tettem bele újat. Méréskor, ha csak a helyzetjelzők működnek, akkor 14,2-14,5 V-ot mérek az akku sarkain. Ha a tompítottat felkapcsolom, akkor 13,5-13,6 körül, ha emelek a fordulaton, akkor 13,4 V-ig csökken a töltés.
A vázhoz képest is mértem, illetve a szabályzó csatlakozónál is hasonló a helyzet. Kérdés, hogy cseréljek szabályzót? Visszajelző lehet ezen a gépen? Köszönöm válaszodat!
Üdv:
Lóri
Tisztelt Motordoktor!
Van egy Suzuki VS1400-as motorom, ami hirtelen gázadáskor nem gyorsul. Olyan mintha a hátsó henger lefulladna. Ha vissza engedem a gázt akkor újra életre kell a hátsó henger. Folyamatos gázadáskor szépen gyorsul. Jelenleg úgy üzemel hogy a levegő szűrő 2db szívó nyilasának egyikét szivaccsal betömtem, másképp durrog, puffog, rángat. A gyári méretű fúvókák vannak benne fő fúvóka 140-es, alapjárati 55-ös. Az első henger jól működik. Mi lehet a gond? Talán nagyobb főfúvóka kellene bele? Ja a levegő szűrő gyári.
Előre is köszönöm a választ!
Üdv Motordoktor!
Van egy Honda CBF1000FA motorom, és az lenne a probléma, hogy néha hidegen nehezebben indul a kelleténél. Megjegyzem, hogy évszaktól, hőmérséklettől független ez a jelenség. Van, hogy egy nap pihenés után is nehezebben indul, és olyan is, hogy két hét állás után pedig simán, szinte pöccre. Melegen mindig szépen indul.
Ez azt jelenti, hogy 4-5 másodpercig is indítózni kell mire beindul. Nem minden alkalommal csinálja, de gyakrabban mint amit már tolerálnék. A másik, hogy a hosszú indítózás után pedig egyből szépen indul, nem az hogy elkapja és leáll majd újra elkapja. Bár már azt is csinálta egyszer-kétszer, de nem ez a jellemző.
Valamint az alapjárat minimálisan, de nem egyenletes se hidegen, se melegen. A fordulatszámmérő mutatója nincs odaszögezve egy ponthoz, apró kilengései vannak folyamatosan. Irídiumos gyertyák vannak benne, amik még kb. az élettartamuk felénél járnak, levegőszűrő rendben, szelephézag-állítás, injektorszinkron megtörtént, de nem változott semmi. Megjegyzem, szelephézag-állításra nem is volt szükség, mert gyári értéken volt mind. Prémium 100-as Shell benzinnel járok, menet közben pedig minden rendben.
Mi lehet a probléma?
A választ előre is köszönöm:
Gábor
Kedves motordoki!
Segítséget szeretnék kérni ! Vásároltam egy Suzuki DL650 2007-es modellt.
Elkövettem egy hibát, nem néztem bele a tankba.
Egy-két hétre rá észrevettem, hogy 6-7000-es fordulatszámon megtorpan. Kipucoltam a tankot, kapott egy új pumpát és üzemanyagszűrőt. Jobb lett tőle, de még mindig ugyanaz a tünet, és a kipufogón vettem észre, hogy hutyog/ durrog. Ezekre a problémákra szeretnék megoldást találni.
Üdv: Larion
Kedves Motordoki!
Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy mitől lehet az, hogy a motorkerékpáron való sebességváltás olykor csattogó hangot ad (máshol férfiasnak nevezik), illetve amikor megállok, képtelen vagyok 1-esből üresbe váltani, vagy 2-esből üres, sőt 2-esből 1-be sem tudom rakni, kivéve ha már rosszul esően rátehénkedek a sebességváltó karra.
Próbálkoztam korábban a kuplung beállításain módosítani, de hol túlságosan kiemelt, hol egyáltalán nem emelt ki. Amikor mozgásban van a motor, illetve kisebb gázfröccsöket adok neki behúzott kuplungkarral, akkor viszonylag ki tudtam tapasztalni a módját, hogy üresbe tegyem, illetve egy érdekes jelenség, hogy "hidegen" nincs ez a probléma.
Forgalomban, piros lámpákhoz érve elég zavaró tud lenni a jelenség, többek között ezért is kérem a segítséged. Az említett motor egy Suzuki GSF400 belpiacos Bandit, a késői GK7AA alvázas modell.
Előre is köszönöm szépen a segítséget!
Üdvözlettel
Zoltán
Tisztelt Motordoktor!
Motorom szelepbeállításának időintervallumát a gyár 10 000 km-re határozta meg (Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V, 2012.) 30 000 km-nél beállítottam a szelepeket, és a motor kifogástalanul működött 9500 km-en keresztül, amikoris jobb oldalról szelephangot hallottam. Megnéztem a szelepeket, hiszen úgy is közel vagyok a beállítási időhöz, és láttam, hogy a jobb oldalon a két kipufogó szelep hézaga az előírt 0,2 mm helyett 0,4 mm volt. A többi szelep hézaga a normális értéken volt, állítani nem kellett. A kérdésem az, hogy mi az oka annak, hogy a nyolc szelep közül hat értéke szinte hibátlan volt, kettő hézaga pedig nagyon rövid időn belül a duplájára nőtt?
Válaszát előre is köszönöm,
Tisztelettel: Gyula
Tisztelt Motordoktor,
Szeretném megkérdezni, hogy Castrol 5W-30 használható-e mindenhez? Az összes autómban ezt használom, és majd a címben szereplő valamikori motorkerékpáromban is ezt gondoltam használni, de meglepődve láttam, hogy külön kategória a "motor" és a "személygépkocsi" olaj.
Motorkerékpárba milyen Castrol olajat javasol? Nem baj, ha csipegeti, inkább menjen be a résekbe a híg, mint hogy ne jusson el mindenhova.
Mi a véleménye az 5W-30-ról motorkerékpárba? Vagy inkább 5W-40 legyen?
Mintha divat lenne 30 helyett 40-eset választani.
Castrol Power1 Racing 4T 5W-40
Honda CBF600, Suzuki SV650
Miért kell Motult használni a motorokhoz, a Castrol vajon rosszabb? Vagy nagyon hamisítják a Castrolt, és megbízhatóbb ezért a Motul minősége?
Várom válaszát,
Tisztelettel
János
Kedves Doki!
Nagy szerencsével sikerült vennem egy 2020. októberi 500-as Honda Rebelt. Az eladó hölgy a motor vásárlása után megijedt és végül 14 km-el adta el nekem a kis bobbert. Kérdésem a bejáratás mikéntje lenne.. Pro és kontra óvni vagy hajtani ?! Illetve a gyári motor olajat mikor hány km- nél illik először lecserélni?
Köszönettel szíves válaszát: Peter
Tisztelt Motordoktor!
Van egy 2007-es gyártású, sokat futott, de amúgy jó egészségi állapotnak örvendő Suzuki GS500E motorom, amelyen tegnap az alábbi problémával szembesültem. Az AJP gyártmányú első főfékhengerem fékfolyadékszint-kémlelő ablaka szétmállott, erősen szivárog, cserélni kellene. Kerestem volna a neten hozzá gyári alkatrészt, de sehol nem találtam: csak komplett főfékhengert, brutális áron.
Tud-e valamilyen gazdaságosan kivitelezhető javítási megoldást, gyári vagy utángyártott, magyarországi pótalkatrész-forrást, vagy bármilyen (kulturált és biztonságos) javítási ötletet?
Hasonló öregedési problémám van ugyanezen motor tanksapkatömítésével is: elöregedett, szivárog, nem zár. Egészen speciális, rugós gyűrűs alakos gumitömítés az eredeti (betonkemény és repedezett), de külön szintén nem kapható, csak az egész betöltőnyílás-szerelvénnyel, zárral-mindennel együtt, 60 ezer forint körüli áron. Erre is van esetleg valami házilag kivitelezhető ötlete, tippje, alkatrészforrása?
A bontottaktól félek, hiszen azok legalább ennyire öregek, nem lehetnek számottevően jobb állapotúak - a problémát legfeljebb igen rövid időre lehetne elodázni velük.
Válaszát előre is köszönöm: Bogyó 'bá
Tisztelt Uram!
Segítségét szeretném kérni a következőben: vásároltam egy 2004-es évjáratú Yamaha FJR1300-as motorkerékpárt. Sajnos hibás a működése, ami csak a vásárlás után derült ki, több helyre is elvittem már, de nem tudtak javítani rajta. A hiba leírása a következő: kormolja a negyedik henger a gyertyát, az alapjárat is egyenetlen, de ami a nagyobbik baj, hogy menet közben is érezni az egyenetlen hullámzó (rángató) járást. Mindezt kb. 4000-es fordulatszámig érezni, utána már a nagyobb fordulat miatt nem lehet érezni.
A motor egyébként jól indul, kisebb rezonanciáktól eltekintve szépen megy, nem füstöl, nem fogyaszt olajat, jól gyorsul. Amit már megnéztek a motoron, azok a következők:
- szelephézag
- kompresszió
- szinkronizálás
- gyújtótekercs, gyertyapipa és -kábel
- gyújtógyertya
- injektor csere
- TPS szenzor gyári visszahívás keretében cserélve lett, ha teheti, kérem adjon ötletet, merre vizsgálódjak még.
Köszönettel: György
Kedves Motordoktor!
Abban kérném a segítséged, hogy adott egy Cagiva Raptor 125 kétütemű motor (szerintem kategóriájában a legszebb :) ), s valamiért nem akar indulni. Az önindító forgatja a főtengelyt, benzint kap és szikra is van, de mégsem akar indulni. Szerintem kompresszió is van. Legalábbis önindítózásnál úgy érzékelem a kipufogónál.
Úgy sejtem, hogy valami "kis" hiba lehet, mert pár nappal korábban gond nélkül, szinte azonnal indult, és jól is ment, nem érzékeltem semmi gyanúsat. Próbáltam szívatóval és nélküle is. Mikor kivettem a gyertyát, hogy ellenőrizem a szikrát, akkor egy kevés benzint is nyomott ki a gyertya helyén önindítózás közben. Ezért úgy gondolom, hogy nem a karburátor körül lehet a gond.
Milyen hibalehetőség merülhet fel, ami miatt nem indulhat?
Előre is köszönöm!
üdv,
Csaba
Tisztelt Motordoktor!
Van egy Husqvarna te 310 i motorom. Olyan gond van vele, hogy kb. 1-2 km után nekiáll dadogni meg durrogni, mikor már melegszik, de akkor is csak nagyobb fordulaton. Egész addig pörög rendesen. Mitől lehet? Szelephézag rendben, gyertya cserélve.
Előre is köszönöm!
Dani
Tisztelt Motordoktor!
Adott egy Honda CBR600F, 2003 évjáratú motorkerékpár, melyben blokkot cseréltem, mert az előző blokk törött volt. Minden csatlakozó az eredeti maradt. Biztosítékok jók. Kulcsot is újratanítottam. Viszont indításkor az AC pumpa szív, a motort forgatja, de szikra nincs és nem indul be. Próbáltam ECU-t is cserélni, ami az új blokkhoz tartozik, de azzal még az AC sem működik. Mit kellene még átnéznem? Mi lehet a hiba?
Előre is köszönöm segítségét.
Üdvözlettel:
János
Kedves Doki!
Tanácsodat kérem egy 1994-es Honba CB500-zal kapcsolatban. A gyártó 10W30 olajat ír elő a motorhoz. Nyári használat alatt okozhat gondot a 30-as érték, vagy érdemes 10W40 irányába emenni?
Üdv,
Gábor
Kedves Motordoktor!
A motoromon kombinált fék van (150-es SH) és eléggé zavaró, amikor kanyarban országúton kicsit szűkíteni szeretném az ívet, akkor részlegesen behúzza az első féket is, emiatt egy kicsit instabillá válik a motor.
A nem kombi fékes 500-asomon nincs ilyen gond és nem gondolom, hogy futóműprobléma állna fenn (első villa felújítva, hátsó teleszkóp jó és a blokk szilentjei sincsenek oda).
Meg lehet szüntetni a két fékkar közötti kapcsolatot úgy, hogy a motor utána is biztonságos legyen?
Üdvözlettel:
Tamás
Kedves doktor!
Egy Suzuki TU 125x gazdájává váltam egy éve. Első motorként pénzt nem sajnálva betoltam a szervizbe az akkor még eléggé lerongyolt állapotú gépet és megbíztam a szerelőt, hogy szedjen szét mindent és teljes állapotfelmérést és felújítást kértem. Teljesen elégedetten használom az azóta megtett 4000 km óta a gépet (ámbár a blokkból kissé szivárog az olaj). Részint a költségek és a hobbifaktor miatt most már inkább magamnak szerelem és tartom karban a gépet. Mérnökként, szerelési gyakorlattal a szervizkönyvek birtokában ez gondot nem okoz. Az elmúlt héten felszereltem rá egy kínai fordulatszámmérőt (/üzemóra számlálót), ami a gyertyakábel köré tekert vezetékkel érzékel. Ez azóta be is döglött, de amíg mért, egész pontos volt (visszaszámolva a haladási sebességgel, kiadta). Az alapjárat pontos beállítása mellett egy apróságra és egy komolyabb problémára hívta fel a figyelmem: gázelvételnél motorfék üzemmódban kb. duplázza a kijelzett fordulatszámot. Tudom, hogy ez jöhet bármilyen a mérőeszközben jelentkező jelfeldolgozási hibából, mégis annyira szisztematikus, hogy inkább rákérdeznék, hátha van valami sajátossága a gyújtásrendszernek. A komolyabb probléma, hogy úgy 7000-7500 rpm fölé sosem pörög a motor. Úgy dadog, mint ha ez lenne a teteje, közben ahol találtam adatot, ott mind 10 000 rpm-et írnak. Nagyon ritkán (napi használat mellett is havi 1-2x) tudom tovább pörgetni csak a blokkot, amikor még épp nincs teljesen bemelegedve és a külső hőmérséklet is talán hatással van rá. Ilyenkor nagyon simán pörög tovább, és a dadogás is 9000 rpm fölött jelenik meg, szinte ugyanúgy. Amikor így működött, mintha picit simább is lett volna a járása. Nem elhanyagolható jellegzetesség, hogy nem a gyári karburátor van fenn a gépen, de egyébként problémamentesen üzemel (Exact PD26JS). Már beszereztem egy gyárit karburátort (még alapos átvizsgálásra szorul, az elnyalt csavarfejek sosem jó előjelek ilyenkor). A kérdéseim ezzel a hibával kapcsolatban: milyen lehetséges okokat ismer, ami egy egyébként panaszmentes gépnél ilyen tüneteket okozhatnak illetve, milyen jellegzetességekre figyelve tudok kizárni vagy megerősíteni lehetőségeket? Sejtem, hogy a karburálás és a gyújtás környékén kell keresgélnem első körben (esetleg a szelepek és vezérlés).
Köszönettel: KisViking
Tisztelt Motordoktor,
Van egy Suzuki Bandit (GSF650), 2008-as évjáratú motorom, ami sajnos idestova 5 éve nem volt beindítva. Az lenne a kérdésem, hogy meg lehet-e kísérelni az indítást ennyi idő után, vagy érdemes lecserélni a benzint és/vagy olajat? Kell e valamire figyelni, hogy ne károsodjon a motor? A választ előre is köszönöm!
Jó munkát és üdv,
József
Kedves Motordoktor!
Egy 22 éves TDM850 4TX-em van, aminek a világítása igen csak gyenge. Gondoltam, hogy mivel projektoros a tompított, szükséges lehet a foncsort felújítani, de mielőtt hozzákezdtem, megmértem, hogy megérkezik-e a megfelelő feszültség az izzóra.
A mérésem szerint az akkumlátor és az izzó között mérve majd 2,5 volt a feszültségesés, a csatlakozókat ellenőriztem, nem tűnnek rossznak. Vajon a kábelek öregedtek el, vagy alul méretezték őket gyárilag?
Köszönöm válaszod!
Jani
Tisztelt Motordoktor!
Van nekem egy 2010-es Honda CBF1000 FA (SC64) típusú motorom, és hallottam, hogy ezeknél előfordul generátor és feszültségszabályozó hibája. Az lenne a kérdésem, hogy mivel előzhetem meg a bajt, mire figyeljek oda, esetleg milyen karbantartást ne hanyagoljak el. Ha mégsem jön össze a megelőzés, mik azok a jelek, amikre érdemes figyelni?
A másik kérdésem pedig az lenne hogy így téli időszakban is 1-2 hetente be szoktam indítani a mocit. Megnyomtam az indító gombot és az önindító forgott, de nem forgatta meg a főtengelyt. Rögtön elengedtem aztán megint indítottam és másodjára már jó volt. Azóta még kétszer megismételte, második indítózásra mindig jó volt. Egész nyáron és ősszel nem csinált ilyet. Mi lehet a probléma: gyenge akksi, önindító hibája?
A választ előre is köszönöm:
Gábor
Kedves Motordoki!
Van egy új szerzeményem, egy Piaggio X10/330 (2014-es) nagyrobogó. A betegsége tünetei: egyenesfutás helyett kacsázik, állandóan korrigálni kell, valósággal félek rajta.
Kanyarban dőléskor ő még jobban akar dőlni, alig bírom tartani. Úthibákon, fekvőrendőrön dobja a farát és felüt a motornál valami. Érdeklődnék, hogy ezek a motortartó szilent hibájára utalnak? Azért gondolom ezt, mert robogóknál a motor-hajtás-hátsó kerék egy egységben van, és hiba esetén együtt lógnak.
Próbáltam sztenderen rángatni a hátsó kereket, de a motor 210 kiló és a sztender is a motorra van csavarozva. Sajnos a sok burkolat miatt nem látom a motorfelfüggesztés lógását. Ezelőtt egy Suzuki Burgmanom volt, az ehhez képest atomstabil anyahajó volt. Ha kicserélem az érintett szilent blokkokat, lesz egy normális, remekül megülhető, csodaszép gépem?
József
Kedves Motordoki!
Érdeklődöm: van 1 Honda X8R-x robogóm, ami gyári 50-es volt, kopott hengerrel. Meg szerettük volna kicsit "tuningolni" így kapott egy 50-es Polini hengerszettet, egy Giannelli Extra V2 kipufogót, fojtásmenteset, Malossi variátorszíjat, és 4,5 gr Malossi görgőt, Polini külső szíjtárcsát. A gyári tiltott cdi tiltás mentesre cserélve.
Gyári légszűrőház új szűrővel. Dellorto PHVA 12 gyári karbi, 78 as főfuvóka 35 ös alapjárati. Javasolták, hogy vegyek egy 17,5 es karbit hozzá, azzal majd jobban ugrik. Így kapott egy utángyártott Dellorto utánzatot (újat). A lényeg: a 12-es karbival szépen indul, van alapjárat, és átlagosan gyorsul, akár 55-65-re is. A 17,5-ös karbival: van alapjárat, szépen indul, de gázadásra torpan, ha felpörög durrog dadog, és gyakorlatilag menni nem is lehet vele. A 17,5-ösben 72-78-82-86-90-100 ig főfúvókát cserélgettük szinte semmi eredménnyel, ebben is 35 az alapjárati fúvóka. A tű minden esetben az 5 rovátka közül középen.
Kérdezném, miért nem tudjuk a karbit hozzáállítani? És terhelés nélkül sztenderen sem megy a 17,5 össel, pörögni sem akar. Mit nem veszek észre? miért nem akar jó lenni? Szimmeringek is újak, membránszelep házzal együtt új, tömítések újak. Gyertyakép a 12 karbival kicsit világosabb barna, már-már szürkés, 17,5 össel nem tudjuk meg nézni, mert nem bír annyit menni, hogy lássuk. Az új karbiban az automata szivató is új, kipróbáltuk, teszi a dolgát.
Köszi előre is a segítséget,
Üdv: István
Kedves doktor!
A kérdésem egy regi típusú Aprilia Etx 350-essel kapcsolatban lenne, ami 85-ös évjárat. Komplett dugó, gyűrű csere végrehajtására került sor, szelep hézag állítás megvolt, csak az alapjarat viszont megszűnt! Hidegen melegen egyaránt! Egyik pillanatról a másikra! Mi lehet vajon a hiba? Elrontottam valamit? Vagy csak meleg motorral ujra kell hangolnom az alapjáratot?? 4 ütemű a motor.
Válaszát köszönöm tisztelettel!
Kedves Motordoktor!
A motor hibajelensége, mint a régi porlasztósoknál dugulás, állandó gázkar állásnál rendszertelenül változó fordulatszám, nem pörög fel. Légszűrő rendben kitisztítva, benzintank kiszerelve teljesen tiszta nincs lerakódás szennyeződés, AC pumpát kiszedtem gyári Suzuki-Mitsubishi felirattal, rajta a szívócsonkon, műanyag kosár belül valamilyen szétmállott anyaggal, leszedtem, helyette nagyon finom drótszövettel pótolva. Levegővel minden kifúvatva, összeszerelés után hibajelenség megmaradt, még romlott is.
Mit tudok még tenni?? Injektorokat lehet esetleg tisztítani? Hibajel FI feliratot nem jelez.
Köszönettel: Gábor
Szia!
Lassan második éve balesetveszélyes és használhatatlan a robogóm (Aerox QY 50 2004), se másik tulajt, se hozzáértőt nem találok azóta.
A hibajelenség: indulásnál mindegy meddig húzom a gázkart nem pörög fel, nagyon lassan indul el, mintha lábbal hajtanám. Kb. 20 km/h-t elérve elkezd rendesen működni, gyorsul ahogy kell, utazósebességet tartja, a 80-as órát leakasztja. A feújítás utáni próbakör alatt, kb. 10 km múlva a robogó egyszer csak lelassult kb. fél km alatt, utána nem indult be. Hazatoltam, indult. Nem mentem tavaly vele többet. Azóta mégtöbb munkaóra és lóvé égett el hasztalanul, kilométermentesen.
A robogót gyári állapotában vettem, a hiba akkor is fennált, csak nem ennyire érezhetően. Tavaly kapott ST6 Street Race hengerszettet ugyanilyen márkájú variátort, LeoVince ZX kipufogót, Malossi Delta kuplungot és 17,5-es karbit (és minden egyéb kopó-fogyó alkarész cserélve lett). A variátorban ötféle görgőszett volt 2,6g-tól 5,5g-ig, a kuplunghoz pedig hármas kisrugó szettet vettem (fekete-fehér-kék). A hiba miatt ezek kombinálásánál sem éreztem lényegi különbséget.
Az idei szezont elektronikacserével kezdtem (cigisdoboztól kisebb, fekete dobozka az ülés alatti tároló jobb oldalán 6 saruval) de ez sem segített. Egy alkatrész van, amit nem tudtam kicserélni, nem találtam alternatívát sem. Ducati feliratú kb. melba kocka méretű doboz kék-fekete vezetékpárral az olaj tartály betöltője mellett rögzítve. A kábelkorbácsból, jön ki kék fekete vezetékpár + egy papa dupla csatlakozó, ami nem kapcsolódik semmihez. Olyan mintha 2002 előtti és utáni CDI is lenne.
Válaszodat előre is köszönöm!
Zoli