Yamaha WR 250 R-t éppen úgy választ az ember, mint nőt. Megtetszik neki, ilyen egyszerű. Amikor megvettem, volt motorom, szintén Yamaha, egy TTR 250 R. Imádtuk egymást, semmi szükségem nem volt egy másik motorra.

2008 volt az az év a Yamaha életében, amikor egyre vadítóbb formatervvel jelentkeztek egy rakat típusnál: lett egy olyan lendületes T-MAX 500 az addigi unalmas bálna-robogó helyett, hogy megszólalt, vagy egy FJR 1300 néven újrafogalmazott túracápa... na meg persze a WR-sorozat.
Endurónál ilyen hatásos, kifejező, elegáns formatervezést még nem láttam előtte. A fene se foglalkozott az adatokkal, a titánszelepekkel meg a versenymúlttal.150-nel megy, 10 ezret forog – egyik se olyan tulajdonság, ami az angol lordba öltött nagypapás túramotoros lelkemet (ezt a futár haverjaim szokták mondani) akár egy percig is érdekelte volna.
Amikor elvittem a tesztpéldányt egy hétvégére, az elején egyáltalán nem éreztem, hogy kell nekem. Fájt a seggem az ülésen, nem tetszett a hangja, reszelős volt, kásás, zavaros. De a látvány, az a karcsúság, a dinamikus magasság, a rugóutak, az egész cucc ritmusa... egyfolytában őt vizslattam, a járókelők meg engem, illetve alattam a WR-t.

Mindenki vezetni akarta, mert „Gróf, ez beszarás”. A kérdés az M5-ösön dőlt el hazafelé, amikor egy előzésénél kiderült: másfél motorom van. Az addigi békésen töttyögő túranyunyóból szabályos vadállat tört elő, amikor kissé szorosabban kellett visszajönnöm a szélső sávba. Felüvöltött, mint egy igazi versenymotor, kisimult a felső tartományban, szinte megnyúlt a karom és vágtázni kezdtünk vagy 140-nel. Igazán boldog akkor lettem, amikor a 100 km-es etap végén kiderült, hogy a fogyasztása mindehhez 3,4 liter. A kérdés eldőlt.
Munka közben vettem át 2008. augusztus 6-án kora délután. 34 fokos hőségben kezdtük a bejáratást. Sok váltás kell, lehűlés, felmelegítés, kopjanak össze a dolgok... van-e jobb erre, mint a napi futármunka? A dolog sikeres lehetett, mert gyakorlatilag 5 éve, 204100 km óta nem történik más, mint ami akkor.

Működik, rendületlenül, zavartalanul, megbízhatóan. Másfél-kéthavonta elmegy 6000 km-t. Beindul -21 fokban éppúgy mint +42-ben, napi 10-13 órát járjuk az utcát. Van, hogy a Bakáts téri templom tornyát se láttam, akkora hóviharban kaptunk Konkoly Thege utat fent a Normafánál, volt, hogy a lábtámasz beleragadt az aszfaltba a hőségben. 32232 állomásból összesen 3 maradt el az öt év alatt, az is csak a magát váratlanul megadó akkumulátor miatt.
Hétvégék, invitálás balatoni meg bodrogközi röffenésekre? Erdélyi kalandozás, riportutak az ország távoli szegleteibe Sarkadtól a Tiszaháton át az Őrségig? Szigetköz, Rostock, Bécs, Friedrichshafen? Hétvégi esős dagonyás motormentés az endurós haverokkal februárban? Vagy épp születésnapi meghívás Hamburgba?
A legolcsóbb megoldás a WR, mert keveset fogyaszt, megbízható, kéznél van, sokoldalú. Csütörtökön még címeket vittünk késő estig, péntek reggel 6-kor eltűztünk északra. Nem volt idő műszaki átvizsgálásra meg vacakolásra. Azt mondtam: este 9-kor Hamburgban vagyunk. 20.40-kor már a szabadkikötő fényárban úszó darui mellett húztunk el, hogy 1158 km-t egy nap alatt megtéve percre pontosan, 20.58-kor hívhassam a haverokat: itt vagyunk a sarkon, csak még tankolok. Hamburg olyan volt ezzel a motorral mint egy cím – csak kissé távolabb.

A Runner Futárszolgálatnál érthető szabály, hogy motorost a küldemény pontos érkezése miatt és biztonsági okokból nem küldünk vidékre, csak ha nagyon muszáj. A WR megbízhatósága révén, ha már nagyon sok rendelésünk van és nincs elég autónk, én lehetek az egyik kivétel. Nagyszerű érzés, amikor este, munka után besegíthet az ember motorosként egy másik szervezet, a Test-vér Egészségpénztár azonnali esti-éjjeli gyógyszerszállításaiba. A költségvetés kicsi, néha szinte nincs, a WR olcsó, költsége alig fele egy autó útvonaldíjának, segíteni meg nagyszerű érzés. Ezért vannak közös útjaink késő este, a futár-munkaidő után például Egerbe, Debrecenbe; legutóbb januárban, épp a hóviharos, hóátfúvásos idő kellős közepén.

Amikor belépek a Debreceni Klinikára és az orvos szinte kitépi kezemből a gyógyszert, majd egyből viszi a beteghez, nagyon jó érzés, hogy láthatóan fontos, amit tettünk, ráadásul pontosan és időben. Éjjel fél egykor, a csikorgó januári éjszakán, magányosan zümmögünk visszafelé a WR-rel Budapestre, át a hortobágyi Kilenclyukú hídon. Oldalszél van, olykor kisebb hóátfúvásokon endurózunk át, aztán 110-zel, a hagyományos utazótempóval robogunk az éjszakában. Igazi petőfis hangulat, a puszta télen, éjjel. Hold, derengő hóbuckák, sehol egy lélek.
Soha nem jutott eszembe: mi lenne, ha valami itt és most menne tönkre, ha a WR itt hagyna kilométerekre mindenkitől. Soha nem volt rá okom. Most, 204100 km után cserélni kell ugyan ezt-azt, hogy a megbízhatóság továbbra is száz százalékos maradjon, bár láthatóan ő is öregszik. Ha mégis most hullana atomjaira, akkor is azt kellene mondanom: soha nem volt még ennyire megbízható, sokoldalú társam a mindennapi munkában, haverom a bulikban, vezetéstechnikai hülyeségeimben megértő és jóindulatú barátom, melytől folyamatosan ennyi minden függött volna: megélhetés, segítségnyújtás és emlékezetes pillanatok ezrei.

Ezzel a távval a WR 250 R az eddigi legtöbbet használt, és tapasztalataim szerint legmegbízhatóbb motorom. A kis, pörgős negyedliteressel úgy indulhatunk a legtermészetesebb módon a világ végére, hogy minden ostoba, túlzó motoros sallangot hátrahagyhatunk. A WR lényege a rendkívüli sokoldalúság, a megbízhatóság, a szerkezeti kifinomultság, a költségekben mértéktartás, ugyanakkor fejlett technika. Kell ennél több?
A Yamaha WR250R szerelői szemmel
Kíváncsiak lettünk, mikor szóba került, hogy a 100000 km-es teszten szétszedett, és megvizsgált motor visszakerül hozzánk a MAMI-ba, immáron több mint 200000 km-rel. Egy 250-es motornak tuti halál ennyi futárkilométer, ezzel az előítélettel kezdtünk neki a szétszerelésnek, de lássuk, mit is találtunk pontosan.

A fékek szintén elkoptak, tárcsák bőven limit alatt, hátsó betét vason. Itt még megemlíteném, hogy a hátsó tárcsa azon kívül, hogy a kopáshatár alatt van, az erősen elkopott betét úgy lekoptatta a tárcsa belsejét, hogy az kis híján levált az agyrészről. Láncszett szintén elhasználódott. A motoron sok csavaron erős oxidnyomok, egyes csavarok kihajtása is nehézségekbe ütközött.



A blokk többi részét illetően: egy vezérműtengely cserés a bütyök kopása miatt, két titán szívószelep beverődött, ezért csere, akárcsak két szelepvezető. A váltó és a kuplung példásan néz ki, minden gond nélkül visszaszerelhető.

Természetesen cseréljük az olajakat, szűrőket, gyertyát, tömítésgarnitúrát is.
Gyakorlatilag egy igen komoly felújításon esik át a motor, de ezek után várhatóan továbbra is megbízhatóan szolgál majd sok-sok kilométeren keresztül.
Frecska János

Statisztika, avagy a A WR 250 R üzemelése
Időszak: 2008.augusztus 6. - 2013. június 20.
Megtett kilométerek száma: 204100
Ebből téli üzem (só, latyak, sár, eső, havazás): kb. 22 hónap, vagyis 85000 km
Tárolás: fedett fűtött helyen: 1 év, közel 4 éve szabadban, esővédelem nélkül
Leghidegebb hőmérséklet: -21 Celsius (Bercel, Nógrád megye, 2009. február
Futárfeladatok (hívások) száma: 14444
Futárállomások (érintett címek) száma ez idő alatt: 32232
A WR váratlan műszaki hibája miatt elmaradt címfelvételek száma: 0

A WR váratlan műszaki hibája miatt elmaradt címleadások száma: 3 (gyári akkumulátor hibája, 2013 március, kb.190000 km-nél, egy alkalommal)
Műszaki meghibásodás, mely azonnali szolgálatképtelenséget okozott: 0
Műszaki meghibásodás, mely szolgálatképtelenséget okozott: 1 (generátor állórészének leégése, 2010 október,110000 km-nél, hazaérkezés után)
Műszaki meghibásodás, melytől a pillanatnyi használat és munka folytatható volt, de sürgős javítást igényelt: 2 (hűtőventilátor relé, kb. 70000 km-nél, akkumulátor-gyújtáskapcsoló tápkábel fáradásos törése és kontakthibája kb. 135000 km-nél)

A gyakorlati tapasztalatok
A felhasználás
A WR 250 R 5 év alatt naygjából 12-13 év normál, átlagos használatnak megfelelő hibátlan futásteljesítményt produkált. Ha a motor jellegét – közúti hobby-enduro, hétvégi motor – nézem, és várható használati idejét tekintem (évi 10-15000 km, téli üzem nélkül), a bekövetkezett folyamatok mint a lengővilla berágódása, kormánycsapágy kezdődő szorulása, jóval később következnek be, mint esetemben, ahol napi használat folyik a körülményektől függetlenül.

Vezérműlánc: az első gyári lánc cseréje 110000 km-nél történt. (Mérési eredmények az első,110000 km-es tesztnél: nincs olyan nyúlás, ami a cserét indokolná.)
Szelephézag-állítás: Első tesztünk idején (1100000 km) még nem volt szükség után-állításra. 204100 km-ig még egy lapkasor elég volt, most már beavatkozást igényel.
Kuplung-bovden: átlagos használhatósági ideje napi városi futárüzemben legalább 70000 km. Eddig összesen három használódott el, ebből egyszer tapasztaltuk a bovdenszálak közül egynek a szakadását. Tényleges szakadás nem következett be, ennek még a veszélye sem állt fenn, a cseréket csak biztonság kedvéért hajtottuk végre.
Gázbovden: átlagos használhatósági ideje legalább 50000 km. Eddig három használódott el a motorban, egyszer tapasztaltunk enyhe kirojtosodását. Sem a megszorulásának, sem szakadásának még közelébe sem jutottunk, a cserék biztonság kedvéért történtek.

Duda: a WR egyetlen gyenge pontja, állandó figyelmet és folyamatos tisztítást igényel, téli üzemben az érintkezők korróziója miatt üzemképtelensége már 10-15000 km után várható.
Kormánycsapágy: hibátlan élettartama legalább 180000 km, ezt követően is csak finoman szorulni kezd, de a biztonságos vezetést és a motor általános használhatóságát nem befolyásolja.

Első féknyereg: várható élettartama (úszóképesség megőrzése) olykor-olykor szétszedve és megkenve legalább 150-170000 km, téli üzemben ennek is folyamatos megfigyelése, kenése javasolt (lehetőleg jobban, mint ahogy mi használtuk. Jelenleg is az eredeti van a motorban, kifogástalanul működik.)
Hátsó féknyereg: várható átlagos élettartama minimum 75-80000 km, ezt követően jelentkezik az úszóképesség rohamos csökkenése. Állandó kenése, megfigyelése javasolt sós, téli, sáros körülmények közötti üzem esetén (mi nem gondoztuk megfelelően, a fenti értékek és megfigyelések erre az állapotra vonatkoznak)

Fékek levegősödési hajlama: egyáltalán nem tapasztaltuk, kiváló tömítettség,a szokásos ellenőrzés javasolt.
Kuplungkar: átlagosan 60000 km-enként jelentkezik a már zavaró mértékű kikopás és lógás. Ez a tényleges használatot nem befolyásolja, de zavaró lehet. Eddig a motorban három kuplungkart használtunk el.
Gyári féktárcsák várható élettartama (állandó városi üzem, 110 kg-os felhasználó):
hátsó: télen kb. 15-17000 km, nyáron kb. 20-24000 km
első: télen kb. 15-19000 km, nyáron kb. 32-38000 km
Javasolt a gyári féktárcsák alkalmazása, élettartamuk valamelyest hosszabb. Ár-érték arányban kis mértékben ugyancsak jobbak bármilyen máshoz képest. A motor hosszútávú tesztjét folytatjuk, a MAMI tervei szerint 300000 km-nél ismét átnézzük a már érintett területeket.

Yamaha WR 250 X 200000 km-es tartósteszt utáni mérési és kiértékelési jegyzőkönyv | |||||
---|---|---|---|---|---|
Mérési hely: | Új, beszerelési méret: | Service limit: | Mért méret: | Értéklelés: | Megjegyzés: |
Henger-dugattyú illesztés | 0,01-0,035 | 0,1 | 0,015 | Kiváló | Meglepően kicsi hézag! |
Henger maximális hordóssága | 0 | 0,05 | 0,010 | Kiváló | |
Szívószelepek radiális lógása | na. | na. | 0,13 | Megfelel | |
Kipufogószelepek radiális lógása | na. | na. | 0,37 | Rossz | |
Szeleprugók szabad hossza | 36,03 | 34,23 | 35,5 | Megfelel | |
Tk. rugó szabadhosszak | 41,2 | 39,14 | 41,2 | Kiváló | |
Tk. súrlódó lamella vastagságok | 2,90-3,10 | 2,8 | 3,12 | Kiváló | |
Tk. fémlamella hullámosság | 0 | 0,1 | 0,01 | Kiváló | |
Tk. fémlamella vastagság | 1,50-1,70 | na. | 1,58 | Megfelel | |
Vezérműtengely ütése | 0 | 0,015 | Nem mérhető | Értékelhetetlen | |
Szívó vezértengely bütyök magasság | 34,55-34,65 | 34,45 | 34,38; 34,42 | Kopott | Csere szükséges |
Kipufogó vezértengely bütyök magasság | 34,85-34,95 | 34,75 | 34,90; 34,90 | Kiváló | |
Vezérműtengely radiális lógás | 0,028-0,062 | 0,08 | 0,051 | Kiváló | |
Hengerfej tömítősík vetemedés | 0 | 0,05 | 0,01 | Kiváló | |
Szelepszár ütés | 0 | 0,01 | 0,0000 | Kiváló | |
Szelepek tömítőkúp szélesség | 0,9-1,1 | na. | 1,6 | Rossz | Ülék kopása miatt túl magas érték |
Dugattyú gyűrű szakállhézag (komp.1) | 0,15-0,25 | 0,5 | 0,18 | Kiváló | |
Dugattyú gyűrű szakállhézag (komp.2) | 0,30-0,45 | 0,8 | 0,6 | Megfelel | |
Dugattyú gyűrű axiális hézag, 1 kompr. | 0,030-0,065 | 0,115 | 0,03 | Kiváló | |
Dugattyú gyűrű axiális hézag, 2 kompr. | 0,020-0,055 | 0,115 | 0,02 | Kiváló | |
Olajlehúzó gyűrűk szakállhézaga | 0,10-0,40 | na. | 0,5 | Értékelhetetlen | |
Csapszeg átmérő | 16,991-17,000 | 16,971 | 16,995 | Kiváló | |
Hajtókar axiális lógás | 0,35-0,65 | na. | 0,55 | Megfelel | |
Főtengely ütés | 0 | 0,03 | 0,03 | Megfelel | |
Alsó hajtókar csapágy lógás | na. | na. | 0,02 | Értékelhetetlen | |
Egy szelephézag mérete bőven határérték alatti, amit a beverődött szeleptányér is tanusít | | | |||
Hátsó rugóstag himba csapágyazás | Szemrevételezés | Kiváló | | ||
Első teleszkóp sikló csapágyainak kopása | Szemrevételezés | Kopott | Csere szükséges | ||
Váltómű | Szemrevételezés | Kiváló | | ||
Lengővilla | Szemrevételezés | Rossz | Csere szükséges! Láncvédő gumi kidörzsölte, csapágyazás beverődött | ||
Forg.hm. | Mérés, szemrevételezés | Rossz | Bár mérések alapján megfelel, vezérműlánc meghajtó lánckerék erősen kopott! | ||
Hátsófék ragad | Használó által kapott információ | Rossz | Csere szükséges | ||
Összegzés: Szívó vezértengyely kopott, 2 szívószelep beverődött, 2 kip.szelepvezető kiverődött, forghm. Vezérműlánc meghajtó lánkereke erősen kopott, kormánycsapágy oxidált, berágódott, lengővilla csapágyazás elhasználódott, ill. erőteljes külső kopás látható. Féktárcsák+betétek erősen elhasználódtak, első kerékcspágyak+szimeringek, távtartók elhasználódtak, láncszett+vezető sínek elhasználódtak, gyújtáskapcsoló+kulcsok elkoptak. Exup szelep mozgató tányérja+bowdenjei erősen oxidáltak. Továbbá cserélendők: Teleszkóp szimering+porvédő+csúszócsapágy szett+olaj, motorolaj+szűrő, lev.szűrő, gyertya, dugattyúgyűrű garnitúra, csaőszeg zégerek, gyertyapipa porvédő gumi. Tömítés garnitúra, szimeringek, "O" gyűrűk, szelepszár szimering szett, kipufogóvédő műanyag felfogató csavarok. | |||||