8 éves új robogó?

Yamaha Majesty 125

2014.06.03. 06:26

A tesztmotorok útja kifürkészhetetlen, legalábbis nálam, mert általában a hivatalos csatornákon érkező új motorok nem nagyon izgatnak. A robogók aztán pláne nem: ha robogótesztet írok, akkor annak valami nyomós oka van. Valami egzotikum. Így van ez most is.

A Yamaha Harmatinál néha bejutok a műhelybe is, hogy meglessek valami különlegességet. Egy ilyen alkalommal akadt meg a szemem két ugyanolyan 125-ös Yamaha Majestyn; mindkettő SP jelű limitált kiadás. Hogy a francba került két ugyanolyan robogó a szervizbe? Flottamotorok? De hogy lehetnek újszerű állapotban?

Tudni kell, hogy a 125-ös Majesty-t már jópár éve nem gyártják. A magyar motorpiacon nem ritkák a beragadt darabok, de új nem lehet, főleg, hogy ez még a 2007-es facelift előtti. Nézem a kis szememmel: az órában 3 km van.

Ott állt 2db vadonat új robogó egy olyan típusból, amit nem gyártanak!

Kiderült, hogy ez valóban beragadt készlet: sikerült olyan jól leraktározni, hogy megfeledkeztek róla. A 2006-os motorok így most újonnan, kvázi nulla kilométeresen eladók öt kilóért, ami nagyon jó ár. Nagyjából a fele annak, mintha idei lenne az évjárat.

Ennyi állás elméletileg semminek nem tesz jót: nyilvánvaló, hogy elkértem ezért egy tesztre: kíváncsi voltam magára a Majesty-re is, de arra főleg, hogy milyen egy 8 éves zsír új motor. Az egyik példányt közben néha maga Harmati Árpád használta, így mire összejött a teszt, 250 kilométerrel az órájában került hozzám.

Az első dolog, amit lecsekkoltam, hogy a műanyagok, gumik, szimmeringek nem öregedtek-e el.

Amennyire tudtam, átnéztem, de egy olajcseppet nem láttam a teleszkópszáron, egy repedést, öregedés halvány jelét sem. Esetleg egy polír férne rá a fényezésre, mert talán nem ragyog annyira, de az ülések bőre is olyan, mintha 2014-ben gyártották volna. Fogalmam sincs, hogyan tárolták őket; lehet, van valamiféle szakszerű tárolás, mert kétségtelenül új motor, kinézetre és érzetre egyaránt.

A Majesty nem ritka típus nálunk, sok futár is használja. A 125-ös (amúgy 150-es és 180-as verzióban is létező) a legkisebb díványrobogó a Majesty-sorban, ami 250-es és 400-as nagytesókból áll. Ez nem egy 250-es kisebb blokkal, és a 250-es sem 125-ös nagyobb blokkal: teljesen más. A 250-es már egy igazi díványrobogó, egy hajó, a 125-ös viszont kisebb és sokkal sportosabb. Az egérfejű 125-ös formatervében is kirí a Majesty-sorozatból, átmenet a dívány- és a hagyományos robogók között. A fejidom az ötvenesekhez hasonlóan együtt mozog a kormánnyal, ebben különbözik nagyobb társaitól.

Hosszú és nagy, de még elég kompakt méretei miatt városban igen fürge, előnyösebb, mint a nagy díványrobogók. Az ülése ezzel együtt hatalmas és nagyon kényelmes.

A hosszú lábtartó trepni változatos üléspozíció felvételét teszi lehetővé, így sokféle stílusban lehet vezetni: városban ide-oda pattogva, vagy városon kívül kényelmesen túrázgatva. Elszórakoztam egy darabig azzal, hogy egyszer csopperesen krúzoltam, egyszer meg áthelyeztem a testsúlyomat, lábpozíciómat és megpróbáltam sportmotort játszani.

A műszerfal hagyományos robogóéra emlékeztető, egyszerűbb darab, szépnek se mondanám éppen, kétségkívül a Majety legcsúnyább része. De legalább tartalmaz töltésjelzőt is.

Kapott egy kis első szélvédőt is, aminél ormótlanabbakat is szoktam látni az ilyen típusokon, az biztos extra tartozék.

Talán az egész 125-ös Majesty formája megosztó kissé: nekem régebben nagyon nem tetszett az ovális első lámpáival, fura hátuljával, kissé organikus formájával, de a szememben beért ez a forma és értékelem a dinamizmusát. Azaz időközben megtetszett.

A menetteljesítményeire is jó szó, hogy dinamikus, habár ne képzeljünk el semmilyen vadállatot: 12 lóerőt tud. Elméletileg 115 km/h a végsebessége, így autópályára kissé kevés, pedig a futómű alkalmas lenne. De a szokásos kategóriabeli utazótempót, ami 90 körül van, lazán kirázza a kisujjából.

Két tárcsafék van, egy elöl-egy hátul, méghozzá a Brembótól, így a fékre sincs panasz. Ezzel a futómű-hajtómű-felépítvény komplexum egy olyan robogót eredményez - és itt a lényeg - ami nem csak közlekedésre, hanem örömmotorozásra is alkalmas. Nincs kétség: a Majesty nagyon jól vezethető, évezetes kis jószág. Kettő az egyben: jármű és móka. Igazából pont olyan, mint amilyennek kinéz.

Van rakódótér az ülés alatt, de rajta is: az utasnak sincs rossz helye. Nem kihajtható lábtartókat kapott, hanem a lábtartó trepni lépcsős. Hátul spoilerszerű kapaszkodó van kialakítva, valószínűleg főleg esztétikai céllal. Persze akkora hely azért nincs, mint a nagyobbakon, de igen jó kompromisszum. Már a méret kérdés miatt is ilyet vennék városba inkább.

Az oldalsztender mellé középállványt is kapunk, ami minimális elvárás, de nagy szívás, ha nincs. Nem szerencsés ugyanis rizikózni, hogy ennyi műanyag felboruljon. Egyetlen, minőségben kifogásolható részletet találtam: a tanksapka fedele igen béna. Lehet, még járatni kell, de a műanyag fedél és a zsanérja nem szimpatikus: frankón rá kellett jönnöm kinyitás a technikájára, hogy ne akadjon el.

Érdekes, hogy ahol a motorokon a vészleállító kapcsoló van, oda a vészvillogó kapcsolóját tették: így néhányszor villogtatni sikerült leállítás helyett.

Fogyasztást nem tudtam mérni: ez a modell még karburátoros, de így sem ehet többet 3 liternél. 145 kilós súlya nem csak könnyű kezelhetőséget, de kis fogyasztást is ígér. (Létezik egyébként injektoros 125-ös Majesty a távol-keleti piacokon, de az a gyanúm szerint eléggé más motor.) A Majesty, vagy testvérmodellje, az MBK Skyliner jó vétel. 125-ösben a kategória egyik legnagyobb testű típusa; nem is feltétlenül 125-ösnek néz ki. Utassal is kényelmes, de mégsem akkora, mint a jóval újabb X-Max, ami általában előny.

Egy időben komoly dömping volt haszált 125-ös Majesty-kből: igen olcsón ki lehetett fogni. A bibi az volt, hogy mind "ötvenes papírokkal" került a használtpiacra, csakhogy nincs olyan hülye rendőr, aki erről beveszi, hogy ötvenes. A blokk is nagy, a kaszni is nagy. Természetesen csak papírosat szabad venni, ami reálisan 200 alatt nem nagyon van, de inkább 300. Újonnan a Yamaha Xenter lenne az alternatívája egy milla felett, aminél szerintem jobb, de hát a Majesty elvileg újban már rég nem kapható.

Nagy eséllyel ilyet vennék, ha robogó kéne, azoknak, akiknek B125-ös jogsijuk van, robogóból az egyik legjobb választás. A-s jogsival sokan nagyobbakat nézegetnek, de ha autópályázás nincs képben, nem kell férni a 125-ösöktől.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.