Saját játékában pofozza a Hondát

Teszt: Piaggio Medley 150 - 2016.

2016.09.20. 06:12

Adatlap Piaggio Medley 150 (155 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 155 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres, soros
  • Teljesítmény: 15 LE @ 7750 rpm
  • Nyomaték: 14.4 Nm @ 6400 rpm
  • Tengelytáv: 1390 mm
  • Ülésmagasság: 799 mm
  • Tank: 7 l
  • 1 134 900 Ft
A robogódivatot ebben az évtizedben kétségtelenül a Honda diktálta: az SH és a PCX révén létrehozták a megfizethető középkategóriát, és egyaránt tarolnak vele Európában és a Távol-Keleten. A Piaggio válasza a Medley, amellyel saját pályájukon szeretnék megverni a japánokat. Nem mondanám, hogy nincs esélyük: az új modellnek van néhány figyelemre méltó tulajdonsága.

A forma mondjuk nem tartozik ezek közé: első ránézésre nehéz volt eldöntenem, hogy mi ez, Berverly-e vagy Liberty. Egyik sem, de úgy tűnik, az olaszok jobbnak látták szépen belesimogatni a Medley-t az aktuális márkaarculatba. Megjósolhatatlan, hogy ez a megközelítés működőképes lesz-e, de ha tényleg arra szánják, amire gondolom, azaz hogy lenyomják vele a Honda két legnépszerűbb modelljét, akkor egy picit több egyéniség talán elfért volna.

A Medley nem néz ki rosszul, a nyereg alatti idom domborulata például olyasmi, amit szívesen nézegettem, igazán jól néznek ki a felnik hajlított küllői, és az is tetszett, hogy a hagyományosan otromba kipufogóval is tudtak mit kezdeni a tervezők. Ám ez így is csak egy tucattárgy, amely semerre sem lóg ki a 2010-es évek megszokott stílusvilágának keretei közül.

Aki a feltűnést keltő stílust keresi, az persze választhatja valamelyik Vespát, azokat eleve kultusztárgynak szánják a Piaggiónál, a Medley sokkal józanabb értékekre alapoz. Ilyen például a bőséges helykínálat: itt fel sem merülhet, hogy európai méretű férfi ne férne el a nyeregben. Az már inkább okozhat problémát, ha alacsony ember próbálna felülni: az én lábam is épp hogy leért, pedig a magam 182 centijével nem tartozom az apró termetűek közé.

Ráadásul a Medley taposója sem túl széles, nem ez okozza a gondot. A meglepetésemet csak fokozta, amikor felfedeztem, hogy csak elöl van 16-os kerék, a hátsó 14 colos. A rejtély megoldása a nyereg alatt található: a tervezők a csomagtartó méretében lepipáltak minden konkurenst. Akkora üreget alakítottak ki, amiben - úgy sem hiszed el - két zárt sisak, vagy egy jól kitömött hátizsák is elfér.

Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy a nyeregre viszonylag vékony párnázás jutott, ami hosszabb úton fájdalmas tud lenni, különösen mivel a Medley rugózása sem igazán puha, a progresszív hátsó rugók ellenére. A futóművel kapcsolatban azonban ez az egyetlen negatívum: egyébként nyilván a nagy kerekeknek is köszönhetően szinte nagymotorosan stabil, emellett pontos, és nagy kanyarsebességet enged. Nagyon kellemes meglepetés volt, ami nem minden robogóra jellemző, hogy a váz nagyon merev: a kemény futómű ellenére nem érezni, hogy akár egy kicsit is csavarodna vagy hajlana. Az ABS-es fékrendszer is hibátlanul teszi a dolgát, ami nem is csoda: elöl 260 mm-es, hátul pedig 240-es tárcsák lassítják az üresen 140 kilós gépet.

Ezzel a 150 köbcentis motorral a Medley dinamikája is korrekt: a gyári teljesítményadat 15 lóerő, ami a gyakorlatban 85-90 km/h-ig gyorsítja jól a gépet, utána már lassan nő tovább a tempó, igaz, óra szerint 110 fölé is felkúszik, ha van elég hely tovább gyorsítani. Városban és országúton ennyi bőségesen elegendő is, autópályára meg legfeljebb szükségből megy fel az ember egy ekkora robogóval, de a külső sáv tempója ott is simán tartható. Azt azért sajnálom, hogy nem a 125-ös változatot kaptuk meg, hisz itthon várhatóan az lesz a népszerűbb alacsonyabb ára és regisztrációs adója, illetve az egyszerűbben megszerezhető 125-ös jogosítvány miatt. Az 9 kW-os, azaz úgy három lóerővel gyengébb a tesztpéldánynál, 20% különbség pedig valószínűleg érezhető a dinamikán.

Cserébe a kisebbik motor a gyáriak szerint megelégszik 2,1 liter benzinnel 100 kilométeren, míg nálunk a nagyobbik 2,5 liter körül fogyasztott, igaz, zömmel városi forgalomban használva. Ez sem sok, a ha azt nézzük, hogy a 7 literes tankkal is el lehet menni 280 km-t, és akkor még nem számoltunk a másfél liter tartalékkal.

A teszt során folyamatosan használtam az automata motorleállító funkciót, ami gyakorlatilag észrevétlenül teszi a dolgát: egy-egy hosszabb piros lámpánál néhány másodperc után leáll a motor, a gázmarkolat mozdítására pedig késlekedés nélkül indul újra. Ennek a bevezetésere nyilvánvalóan szükség is volt, egyfelől mert a Honda évek óta kínálja a funkciót, másrészt mert így nyilván egyszerűbb volt teljesíteni a jövőre kötelezővé váló Euro 4 normát.

A Medley egyik újdonsága, hogy az ár alacsonyan tartása érdekében már nem Olaszországban, hanem Vietnamban gyártják, Európa számára is. Ez elsőre ijesztően hangozhat, de úgy tűnik, a minőségbiztosítással a távol-keleti üzemben sincs baj. A gép összeszerelési minőségét kifogástalannak mondanám, nyoma sincs trehány, eldolgozatlan részleteknek. Az anyaghasználaton itt-ott azért látszik a spórolás, a műszerfal rücskösített műanyagja például határozottan olcsó hatást kelt, különösen a műszerek krómkerete mellett, de úgy néz ki, ennyit el kell néznünk az olaszoknak a versenyképes árért cserébe.

És hogy az mennyi? Itthon a Medley 125 köbcentis alapváltozatát 979 900 forintért adják, de ebben nincs benne a 95 ezer forint regisztrációs adó, azaz a végösszeg 1 074 900 forint. Az általunk próbált 150-es valamivel drágább - 999 900 forint - és erre a regisztrációs adó is magasabb, 135 ezer forint, de ez egyelőre nem szerepel a hazai forgalmazó honlapján, azaz itthon lényegében nem létezik.

A Medley valamivel még mindig drágább a Honda megfelelő modelljeinél, bár a különbség nem nagyságrendi, inkább lélektani. Az SH125i regisztrációs adóval együtt kerül 998 ezer forintba, a PCX 125-ös pedig 978 ezerért vihető. Nem valószínű, hogy ha valaki egymilliót szán robogóra, akkor 77 vagy 97 ezer forint különbség sokat számítana, különösen ha kap is érte valamit cserébe.

A Piaggio inkább attól tarthat, hogy a hétjegyű árcédula láttán fordulnak ki a vásárlók a kereskedésből, nyilván ezért is írják ki inkább a regadó nélküli összeget. Akinek a nagy csomagtartó és a műszerfali rekeszbe épített USB csatlakozó számít, az valószínűleg jobban is jár a Medley-vel, ami egyébként ugyanolyan nagyszerű, fürge városi közlekedési eszköz, mint a konkurensei.