Gazdag őrültek, szevasztok!
LiveWire -2020.
Nem szabad nagyon a részletekbe merülni. Az ember csak írja a tesztet, ahogy szokta, motor, fék futómű, dizájn. Favágás közben pedig valahogy megfeledkezik a pillanat nagyszerűségéről, mely nyomasztóan hat kebelére.
Ezért óriási szerencse, hogy mindenki, aki megtudja, hogy nálam volt a LiveWire, leesett állal, földbe gyökerezett lábbal áll, hogy apám...! Pár másodperc csönd, aztán a menetrendszerű, türelmetlen ordítás, hogy meséld már, milyen volt? Hogy MILYEN VOLT?! Öregem, leszakadt a fejem!!! Ilyet még nem éreztem! Mintha egy féregjáratba zuhantam volna, miközben egy spirálgalaxis karjai tartották a kormányt! Megszűnt a tér, elgörbült az idő, aztán beleesett egy tányér forró körömpörköltbe! A szinapszisaim kisültek a hipotalamuszom forró zsírjában, Jézus óriási segrrepacsit adott Pilátusnak! Még Trianon is elveszett valahol. Szóval elfogadható.
Adta magát a név, AC/DC, Mötley Crüe, mivel viszont a LiveWire egyen-és váltóáramú töltést is tud, inkább az AC/DC-nél maradnék. Főleg hogy az nem is hátborzongatóan hamis, mint Vince Neil danázása. Ennyire szexi dolgot, mint a nagy teljesítményű, öncélú, futurisztikusan dögös, elektromos café racer, a Teslának kellett volna megcsinálnia. Csakhogy Elon Musk egyszer megpróbálkozott a motorozással, béna zakó lett a vége, és olyan nincs, hogy Elonnak ne legyen igaza: egyértelmű, hogy a motorozás hülyeség. De mindenképpen pedofil. A Harley-Davidson pedig vett egy mély lélegzetet, hogy oké, szép dolog a szónoklás, a kufárok kikergetése a templomból, meg a vízen járás, de valakinek a keresztet is vinnie kell. Úgyhogy felvette szépen, és megcsinálta a Live Wire-t.
Valami karmikus szopóroller-gén lehet az elektromos mobilitásban. A Teslák többször gyulladtak ki, mint ahány modelljüket idejében bemutatták, de a Volkswagen is esett-kelt azID 3-assal, nem beszélve szinte bármelyik nagy hagyományos gyártó szerencsétlenkedéséről az elektromos modellekkel. Tök egyszerű: villanymotor, akksi, pár elektronika az Alibabáról, és már megy is. Ameddig nem akarsz teljesítményt is adni, mert akkor már hol ez melegszik, hol az. A Harley pedig nagyon akart teljesítényt adni. Adott is. A LiveWire nyomatéka történetesen majdnem Newtonméterre annyi, mint a kortárs Milwaukee Eight-es big blockos Harleyké, a teljesítmény tán úgy 20%-kal magasabb. Az átkozott LiveWire mégis olyat tud, hogy “odaállsz” egy 80-nal menő autó mellé, lenyelezed, és sutty: mintha állórajttal tűntél volna el a náthás lótúróba.
Szóval van bőven teljesítmény. De olyan szinten, amit elképzelni sem tud, aki eddig mondjuk egy Super Socót próbált fel, amit még az én testsúlyommal is agyonver egy 50-es kétütemű régiség, minden tuning nélkül. Itt Nissan Leaf-szintű teljesítmény van, csak két keréken, ötöd annyi tömeggel. Ennek lehet köszönhető, hogy a LiveWire piaci bevezetése is kicsit teslás volt; bejelentették, aztán megint bejelentették, aztán jött egy bejelentés, egy bemutató a kütyü-világkiállításon, majd egy elhalasztott sajtóbemutató. A magyar bemutatót is tavaly őszre tervezték, megvolt, de alattomban statikussá változott. De legalább a LiveWire-nek közben lett hűtése, levegő-olaj, melyből a léghűtést a fekete kredenc oldalbordái jelentik, az olajat meg a normális motoros helyre szerelt normális olajhűtőnek kinéző olajhűtő.
Ha eleget nyomkodjuk a kapacitív, tehát kesztyűben nem nyomkodható kijelző különféle módjait, olyan is van, hogy a sebesség mellett kijelzi a motor, az akksi, meg a nem tudom, mi hőmérsékletét. Én az akksiét nézegettem, de mintha csak egy külső hőmérő lett volna: 30 fokban 30-at mutatott, 33-ban meg 33-at. Egy versenypályás nyektetésben biztos feljebb lehet vinni, de nem vittem versenypályára. Nem is értem, miért nem melegszik jobban, ennyi borda és ennyi olajhűtő nem adhat le annyi hőt. Illetve ezek szerint de.
A dizájnnal kapcsolatban hallottam olyan kifogást, hogy a Harley keményebben is elengedhette volna magát, és mivel a gépészet alig korlátoz egy hagyományos motorhoz képest, tervezhettek volna valami igazán beteges formát, tét nélkül futurisztikusat. Kíváncsi volnék például, mennyi sakkozással járt, hogy a tank hagyományos helyére rakjanak egy tankra emlékeztető dolgot, tanksapkával, melyet felhajtva tankolhatunk, vagyis tölthetjük a Harleyt.
A kormány is kormánynak látszik, pedig valami DNS-szekvencia alakú cuccra is mehetne gázmarkolat - tényleg, baszki, a gázmarkolat helyett is fel lehetne találni valami zseniálisat! Mondjuk gázpedált balra, hiszen a váltókar helye úgyis megüresedett. Összességében lehetne valami olyasmi, mint amit Mr. Garrison, a South Park meleg tanára talált fel, az IT Bike, természetesen nem a konkrét flexi gripekre gondolok, inkább a koncepció újszerűségére. Összességében ez a Harley-Davidson új formanyelve, ami nem a hagyományos Harley-motorokat, cruisereket, choppereket, bobbereket, dressereket illeti, hanem a naked bike-okat és túraendurókat. Most, hogy Matt helyett Jochen lett a vezérigazgató, lehet, hogy az új hullám késik majd egy kicsit, vagy el is marad, mindenesetre ez a Livi Wire legalább kijött.
A 45 fokos hengerszög, a magas és karcsú hengerek, meg a vízhűtés-mentesség béklyóiból megszabadulva azért csak el kell helyezni valahol egy jókora villanymotort, meg egy utazóbőröndnyi akkumulátort. A Harley aszongya, a legnehezebb alkatrész, a motor került alulra, de szerintem az akksi legalább olyan nehéz, és úgy is érezni. Úgy általában is nehezebbnek érzem, mint a katalógusban megadott 250 kiló. 15 kWh ólálkodik a fekete kredencben.. Mi van?! A 15 kWh az annyi, mint... az 1-es Nissan Leaf 24 kWh, de ez meg egy motorkerékpár.
Mivel ez nem egy kínai villanysuttyogató a néniknek, nem csak egy agymotor hajtja, hanem a csillogó torpedó, mégpedig a Revelation hajtáson keresztül. A szíj, a hagyományos fogazott szekunder Harley-hajtás is megvan, és bár nem tudom, az is beleszámít-e a Revelation-be, de ez a motor már rendesen visszatermel, főleg ha sport vagy (eco) módba rakjuk - road-ban csak vitorlázgat, pont ahogy jól esik.
Jó-jó, de milyen rajta motorozni? Nem rossz. Az üzleti tervről fogalmam sincs, tehát nem tudhatom, úgy kerül-e ez egy Electra Glide Ultra Classic, vagyis a túra-Harleyk non plus ultrájának 13 milliós árába. (Januárban még úgy volt, hogy 7,5 millió lesz, vagy csak mi értettük félre az eurós alapárat, mert maga a magyar HD-importőr már tavaly is 11,8 milliót mondott.) Jó tehát vele motorozni, de azért a Harley egyik legfontosabb általános tulajdonsága, hogy jó vele menni. Ezzel se rossz, meg elsőre mindig vicces megtapasztalni az elektromos járművek folyamatos nyomatékcsúcsát, de mivel nekem régóta van villanyautóm, azt már eléggé megszoktam.
A Harley pedig majdnem 120 éve tököl azon, hogy jó legyen menni a motorjaival, ebből a szempontból meg az elektromos is csak egy meghajtás a sok közül. A gyártó, amelyik még a 45 fokos hengerszögű, nyomórudas potato-potato alapjáratot is levédette, tud egyet-mást a jó hangokról és vibrációkról. Így annyira nem is meglepő, hogy a LiveWire-ről nem hiányzik a hang. Nem is azért, mert annyira korszerű csávó volnék, aki rég maga mögött hagyta a béna boomer csühögést, hanem mert a LiveWire egyáltalán nem csendes. Nyunyog az erőátvitel, csinál valami félszintetikus jetsonozást a villanymotor is. Aztán úgy 100-110 körül úgyis átveszi az uralmat a szél, de melyik motoron nem?
3 másodperc a 0-100. Nem az volt, hogy már évek (évtizedek?) óta nemhogy a végsebességet nem kommunikálják a motoroknál, de a gyorsulást sem? A 158 kilométeres városi hatótáv kicsit elrettentő, én legalábbis nem szeretnék ekkora döggel városban közlekedni. Országúton pedig gyorsan elvész az elektromos hajtás világmegváltó/környezetvédő tudománya. A tableten négy különböző rájding módot állíthatunk be: sport, road, rain és range - ez eco talán azért maradt ki, mert a Vatikán leszólt, hogy az energiatakarékos üzem szentségtörési okokból legyen inkább range. Meglepő módon a road jobban különbözik az előző kettőtől, amennyiben a vadabb gázreakciót hamar megszokjuk, a bivaly motorféknek még sokáig örülünk. Olyan ez, mint a hibrid- és villanyautók B, más néven egypedálos módja, amikor gázelvételre olyan lelkes rekuperálásba kezd a motor, hogy a rendes fékekre gyakorlatilag csak vészhelyzetben lesz szükség.
A Harleynál is muszáj elsütni a szokásos e-mobil kormozást a 40 perc alatt 80 százalékra tölthetőségről, amit szerintem lassan ideje belső égésű motorokkal is meg kéne gondolni. "Azalatt pont megebédelsz, vagy megiszol 8-110 kávét, hát nem nagyszerű?” A 300-as Yamaha XMaxom például 4,7 másodperc alatt tölthető 80%-ra. Ebből is látszik az e-mobilitás felsőbbrendűsége: ki az isten tud megebédelni 4,7 másodperc alatt?! Na ugye!
A Harleynál kérdezték, ne állítsák-e puhábbra a futóművet, mert most elég kemény, de valahogy ez szerintem pont illett hozzá. Végül is mitől lenne rossz? Showa futómű elől-hátul, nyilván abból is jobb fajta, Brembo fékek... Tényleg, mi ebben a Harley? A villanymotor nyilván Bosch, az akksi Samsung, de az elektromobilitás már csak ilyen. Vagy legalábbis ilyenebb, mint a belső égés, ahol azért szintén elég elterjedt a motor- és váltósharing. A high-tech részleg nem rossz, de nekem eléggé hiányzik belőle a teslás parasztvakítás autopilottal-fingópárnával. Jó például, hogy nagy fényerejű, minőségű tablet a kijelző, ami azonban kapacitív, tehát kesztyűben hiába nyomkodjuk.
A gázmarkolathoz került a vezérlése, amit rendesen meg is csináltak, tehát tulajdonképpen nem hiányzik az ujjal nyomkodás. A navi viszont úgy működik, hogy a telefonunkra töltjük a HD appot, de nem jeleníti meg a térképet, csak a kísérő utasításokat, hogy ennyi, meg annyi méter után forduljunk balra, meg jobbra. Gyakorló túrázóként egy százezer forintos Garmint raktam a saját Harleymra, ami kesztyűben is nyomkodható, és mivel a motor saját sebességmérője a tankon van, nem a balesetmegelőzés melegágya rápillantgatni, gyakorlatilag a Garmint használom műszerfalnak. Lehet, hogy nagyokat úgyse csavaroghatunk a Live Wire-rel, de ez az appos megoldás még úgy is béna.
A LiveWire afféle villany-zászlóshajó lesz; tervezik a modellbővítést, de határozottan lefelé, teljesítményben és árban is, á la Tesla. A jégtörőn mindenki bepisil a győnyörűségtől, meg a jeges rémülettől, és persze a kiszivárgott infómorzsák alapján azokra is gondoltak, akiknek nagyon tetszik a LiveWire formája, de igazi motorral szeretnék.
Jónak jó, hiszen a praktikum hiányát nem róhatjuk fel semmilyen motornak - a praktikus motor az a nagyrobogó. Harley-szinten persze ez egész praktikus, elvégre a Fat Bobomban nincs annyi rakodóhely, mint ebben: a nyerget felhajtva olyan óriási üreg tárul fel, hogy egy egész töltőkábel behajtogatható. Komolyan: a telefon és a brifkó mellett pár háromszög-szendvicset is elhelyezhetünk, ha nincs olyan tervünk, hogy máshol tankolunk, mint otthon. Ewan McGregor és Charley Boorman persze ezzel is megtette a maga 9000 mérfölde odüsszeiáját Argentina segge lyukától Los Angelesig. Egy alkalmatlan dologgal nyilván az a poén, ha alkalmatlan dolgokat csinálunk vele egy kalandos tévésorozat keretében. McGregorék sorozata még vágódik, de azt már lehet tudni, hogy ment velük egy szervizautó aggregátorral, és ha lemerültek az akksik, szépen letáboroztak, vagy becsöngettek a legközelebbi patagóniai kertkapun, hogy bocsi, akad-e egy hosszabbító. Legjobb útifilm-alaphelyzet.
Praktikumban még az elektromos robogók is messze vannak a belső égésűektől - hogy, hogy nem, a mérnököknek feltűnt, hogy az ülés alatt van egy nagy rakodóhely, tele is rakodták akksikkal. Egy elektromos robogó sosem megy úgy, mint egy régi kétütemű, igaz, nem is feltétlenül az vele a cél - Sanghaj levegőjét például úgy tisztították egészen fogyaszthatóra, hogy - többek között - kitiltották a kétütemű robogókat, és támogatták az elektromosokat. Milliós tételben biztos, hogy azonnali hatása van, más kérdés, hogy a hazai közlekedésben a robogózás sosem volt látható tétel.
A LiveWire egy jó motor. Jó vele motorozni, jó, hogy a Harley megcsinálta, és hogy a Harley csinálta meg. Az elektromosság felára sem rémisztőbb, mint az autóknál - ez egyelőre ennyi; gonosz, rút ember, aki sokall néhány plusz milliót a világ megmentéséért. Apropó, megmentés: a koronavírus miatt leállt egy időre a gyár, úgyhogy a legtöbb Harley most elég várós lett, LiveWire-ből viszont eleget gyártottak, mielőtt leállt az összeszerelés. Úgyhogy az most van. És akár hiszed, akár nem, Magyarországon is eladtak már egyet - a csávónak amúgy is van már egy Porsche Taycanja. Nagyon nem lennék a szén-dioxid-lábnyoma helyében.