Ha ez a jövő, akkor még egy keveset éljünk a mának

Teszt: Silence S01

2021.11.12. 07:50

2021-ben még a kis gyártók és a feltörekvő távolkeletiek is olyan motorokat dobnak piacra, amikbe nehéz belekötni. Erre Európából kapunk egy olyan elektromos robogót, ami mintha nem lenne befejezve. És még drága is. Cserébe még így is - vagy épp ezekért - szerethető, és lehet, hogy végső soron megéri.

Első próbálkozásra nem értem vele haza. Pedig amikor még 15% volt az akksiban a kijelző szerint, már 10 km/h-ra csökkent a maximális sebessége, tehát közel használhatatlan lett. Így indult a közös kalandunk, aztán szerencsére többször nem hagyott cserben, de ehhez komolyan meg kellett tervezni a töltéseket és utazásokat. A hatótávját normál használat mellett 80 kilométernek mondanám, de mivel az utolsó 15-20% első alkalommal használhatatlan tartománynak bizonyult, azt kivettem a matekból, így 60-65 kilométerrel kalkuláltam. Ez biztosan bőven kitolható, de ahhoz meg kell erőszakolni a motorozást és le kell maradni a forgalomtól, amit én jó szívvel nem teszek meg.

Maga a hardver nem egy ördöglakat. Egy szokványoshoz közeli robogóváz, benne egy akksival, villanymotorral, ezek vezérlésével, viszonylag nagy kerekekkel. A vezetési élményt az akksi, a motor és az inverter paraméterei mellett nagyban meghatározza a szoftver, ugyanis az csinál az inputból - ami a gázkar csavarása - outputot - ami meg a villanymotor teljesítménye. Ez az, ami a legfurcsább volt. Három üzemmód közül választhatunk: Eco, City és Sport. Az Ecot hamar el is felejtettem, a lomha gyorsulás és a 68 km/h-s végsebesség miatt. Ez még városi közlekedésre is csak komoly kompromisszumok árán használható, országúton meg instant halál. Az autópályát csendben említem csak meg, és gyorsan felejtsük is el a Silence-szel kapcsolatban, nem kompatibilis a két dolog. City módban 85 km/h körüli végsebességet és korrekt gyorsulást kapunk. Ez a városban mindenre elég kellene legyen, az valószínűleg az én hibám, hogy Budapesten sokszor kevés volt. Országúton ez is életveszélyesen lassú, a lovaskocsit és a traktort kivéve mindenki gátlástalanul előz.

A 100 km/h-ban maximalizált végsebességgel a sport mód lehetne az igaz út. Viszont ebben a módban van egy feature, ami inkább bug. Mégpedig a hiperérzékeny gázkar. Visszaengedésnél annyira fékez, mint egy jó erős motorfék, ami nem rossz, bár én feleslegesnek tartom. Azonban a legkisebb mozdításra is érzékeny, ami rángatást eredményez egy kicsit is rossz úton. Szóval pont a sport módban, amiben lehetne országúton csak simán haladni konstans sebességgel (hiszen 90 km/h-val csak ebben a módban mehetünk), olyan ideges a gázkar, hogy szinte lehetetlen tartani a sebességet.

A gázreakció pedig a fentieken túl is eszméletlen fura. Ugye egy belső égésű motoron/robogón minél jobban húzod a gázt, annál jobban megy. Lehet, hogy a felső tartományban, már nem érzed meg, de ez a koncepció. A Silence esetében ezt viszont felejtsd el. Félgáztól felfelé mindegy, hogy mit csinálsz, nincs változás. És ha elérte a beállított végsebességet, egy huszárvágással eltűnik a gyorsulás. Tehát nem fokozatosan csökken nulláig, hogy tudd, hogy hamarosan a végsebesség következik. Szóval ha elkezdesz előzni - mondjuk félgázon gyorsulsz kellemesen - és egyszer csak nem gyorsulsz tovább, akkor ennyi, kész vagy. Hiába húzol teli gázt semmi sem történik.  Szóval ez a szoftver érzésre nincs kész. Mintha fejlesztés közben soha nem próbálta volna motoros.

Gondolom máson volt a hangsúly, például a töltésen, ami zseniális lett.  Kertesházban nagy kérdés nincs, ha beállsz az udvarba, simán töltheted konnektorról, de panelben, esetleg munkahelyen ez már nem ilyen egyszerű. Van, ahol már be is tiltották az utcára kilógatott hosszabbítós töltést. Erre szuper megoldás a kivehető akksi. Mármint nem a kivehetőség ténye, mert az máshol is van, hanem a módja: kiveszed az akksit, és instant gurulós bőrönddé változik rendes, nagy kerekekkel, hogy akár lépcsőn se legyen nagyon kellemetlen felhúzni. Ez azért fontos, mert ez az akksi jóval nehezebb, mint az smkp kategóriás társaié . Viszont viszonylag alacsonyra került a motorban, ami jó hatással van a súlypontra.

Még egy plusz pont, hogy a Silence tud TOLATNI! Ilyet eddig csak a BMW R18-ban, a BMW LT-ben és a Gold Wingben és néhány Touring Harley-ban láttam, amelyek más ligában játszanak. 

A villanymotor a kerékagyhoz kapcsolódik, ami nagyban növeli a rugózatlan tömeget. Ez előrevetíti, hogy a hátsó rugózás igazán jó nem lehet, de ez a legtöbb robogóra amúgy is igaz. Itt a viszonylag nagy (hátul 14-es, elől 15-ös) kerék és a nagy ülés alatti tároló is rontja az esélyeket, hiszen a kettő között kicsi a hely, így a rugóút is. Az, hogy emellett az első futómű is miért viselkedik furcsán, számomra rejtély. Nagy fékezésre felkoppan, mintha puha lenne, az úthibákat viszont nem mozogja ki, mintha túl kemény lenne, és néha úgy rángat, hogy ki akar szakadni a kormány a kezemből. Pedig jó vastagok a krómszárak, minőségi cucc hatását keltik. Valószínűleg itt is kellett volna még egy kis tesztelés és beállítás.

A kerekeken Michelin gumik feszülnek, amik jól tapadnak, a kategória egyik legjobb típusa. A regeneratív fék is erőteljesen tud lassítani, és hagyományos fékekre sem lehet panasz, a blokkolásgátló is teszi a dolgát, ha szükséges.

A lámpák menők, a fényszórót körülölelő ledes menetfény sok motoron megtalálható, de számomra még nincs elkoptatva, és mindenhol jól áll. Ezt a fényes kört rárajzolták az akksira is, ott jelzi a töltést, és a másik oldalon is van egy ilyen, csak ott nem világít. És a zöld fényezéssel már messziről hirdetheted, hogy neked még egy bringásnál is kevesebb az  emissziód.

A műszercsoport monokróm LCD kijelző, tud mindent amit kell: jelzi a töltést, számít maradék hatótávot, és persze a sebességet. Össze lehet pároztatni a telefonoddal bluetoothon, amit ma már kötelezőnek éreznek a gyártók. Ezen felül sim kártya is van benne, szóval távolról is kommunikál. Olyanokat tud a Silence saját appja (nem apja!), hogy követheted, épp hol jár a robogó, megtervezheted a napi útvonaladat, távolról ki-be kapcsolhatod, felnyithatod az ülést, követheted az akksi töltést, és megnézheted, mennyi CO2-t spóroltál a bolygónak.

Alapvetően még szkeptikus vagyok a jelenlegi technológiával gyártott elektromos járművek valódi környezeti lábnyomát illetően, e nnek ellenére azt el kell ismernem, hogy ott, ahova kitalálták a Silence-et, tehát a városban, van értelme. Hiszen a lokális emissziója közel nulla (a gumipor, fékpor is emisszió), és ez ott, ahol sok ember van összezárva, nem mindegy. Már az is rengeteget segítene, ha tömegek ülnének át az 5-10 litert fogyasztó autójukból 3 litert fogyasztó 125-ös robogókra, hiszen annak is sokkal kisebb a kibocsájtása, de az elektromossal még többet nyernénk.

És hogy mindent egybe vetve milyen vele motorozni? Meg lehet szokni. A1-es létére kényelmesen elfér rajta két személy és a csomagjaik, köszönhetően a két sisakot is elnyelni képes ülés alatti tárolónak és a sík trepninek. A fent részletezett gyerekbetegségeivel együtt lehet élni, és benzines kategóriatársaitól alig lemaradva jókat lehet vele motorozni -  főleg a városban. Ugyanakkor folyamatos matekot igényel a töltésről töltésre közlekedés, de egy idő után az is természetes lesz.

Ha már matek, akkor ideje a számokról is beszélni. Nem olcsó, kettő és fél millió forint. Ezért a pénzért benzines vetélytársaiból bőven lehet válogatni. Például a Yamaha NMax125, ami szintén a városi csavargás királya 1,25 millió forintért vihető, ami éppen a fele a Silence árának. Na de vajon visszajöhet-e ez az árkülönbözet? Kiszámoltam, igen.  Nagyjából 70 ezer kilométer alatt térül meg az 1,25 millió forintos különbözet, ez pedig nagyrészt abból származik, hogy a Silence-szel kilométerenként 12,5 forintot takarítunk meg csak a benzinen (általam mért valós áramfogyasztással és 500 forintos benzinárral számolva). Ezen felül a karbantartás is jóval olcsóbb, hiszen nincs CVT szíj, levegőszűrő, motorolaj, szelephézag beállítás, hogy csak a nagyobb tételeket említsem. Ami viszont nagyon elviheti a matekot bármelyik irányba, de csak évek múlva derül ki, az az olyan alkatrészek meghibásodása, mint az akkumulátor, ami összevethető egy csapágyas blokk cseréjével vagy javításával. Illetve nehéz még az értékvesztéssel számolni, ezt jelen pillanatban csak tippelni lehet.

Fentiek alapján szerintem azoknak éri meg belevágniuk a Silence-be, akiknek fontos misszió a bolygó megmentése, illetve azoknak, akik nagyon sokat mennek, mint a futárok, vagy akik napi legalább 50 kilométert ingáznak, abból is hamar összeszalad évi 5-10 ezer kilométer. És ez nem csak azért jó, mert így hamarabb vissza tudod hozni az árát, hanem futárként nem esel ki a munkából az állandó karbantartás miatt



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.