Titánszürke vörös kerekekkel

2001.10.26. 09:49

A Ducati gyár a 2001-es versenyszezonban megszerezte mind az egyéni, mind a márka világbajnoki címet a Superbike Világbajnokságon. Ez a pilótákon kívül nagyrészt a Superbike motor alapjául szolgáló, tavaly a 996R-ben dohogó Testa Stretta motornak volt köszönhető. Most ezt a motort kapták meg a jól ismert 916-996 modellszéria legfrissebb sorozatának, a 998-asnak különböző tagjai.

 
   
   

Bár elsőre kevés változtatás látszik a Ducati 2002-es sportmodelljein, valójában jelentős módosításokat hajtottak végre a 2001-es 996-os verzióhoz képest, így az egyik legérettebb, legjobb sorozat jött létre a 998-as családdal.
A família tagjai a 998, 998S és 998R modellek. A Testa Stretta motort először tavaly alkalmazta a gyár egy korlátozott példányszámú, igencsak drága 996R kiadásban. Mostantól azonban ennek különféle változatait minden 998-as Ducati megkapta.

 
   
 

A motor mellett egy másik fontos újdonság, hogy minden modell a tavalyi 996R Testa Stretta nagyobb szilárdságú vázát használja. A 916 bemutatásakor a híres L2-es blokk még alig 100 lóerőt tolt csak a hátsó kerék felé az alapváltozatnál, később ez 108 lóerőre nőtt, a 996-osnál viszont már 112 lóerőt produkált. Mostantól a sima 998-as is 123 lóerőt ereszt a hátsó kerékre 10000-es percenkénti főtengely fordulaton, pont annyit, mint a tavalyi 996S modell.

 
   
   

A 998-as súlya változatlan maradt, - a tavalyi sima 996-ossal egyezik -, 198 kg félszárazon. A Ducati-nál ez nem pezsgőfajtára utal. A motor súlyát az akkumulátorral, kenőanyagokkal, és hűtőfolyadékkal feltöltve együtt értelmezi az olasz gyár, így ehhez már csak az üzemanyag tömege számítandó, hogy megkapjuk a tankolt súlyt.

A 998S kapja a tavalyi korlátozott példányszámú 996R Testa Stretta motorját, ami 136 lóerőt biztosít 10000-es fordulatnál a vezető számára. Ez 13 lóerővel több, mint amit a tavaly 996S tudott. A 998S súlya szintén változatlan, 187 kg maradt.

 
   
 

Az ismét csak exklúzív modellnek szánt 998R korlátozott darabszámban készül. Olyan egyedi dolog található benne, mint a homoköntési eljárással készülő főtengely. A motor minden eddiginél nagyobb, igen komoly 139 lóerőt pumpál a hátsó kerékre, szintén 10000-es fordulaton. A furata 104 mm, a tavalyi 996R-é csak 100 mm volt, így már valójában 999 köbcenti az összlökettérfogata a 998R-nek. Súlya félszárazon mindössze 183 kg.

 
   
   

Alapos szemrevételezés után az idomzaton csak apróbb változtatások fedezhetőek fel. A matrica az új lökettérfogatnak megfelelőre cserélődött ki. Az idomzat mindhárom modellen némileg szélesebb, de nincsenek rajta oldalsó légbelépők, mivel az új motor más hűtőt használ, és erre nincs szüksége. A 998R teljesen szénszálas, a 998S csak az alsó idomrészén szénszálas, máshol műanyag, a sima 998 mindenhol műanyag idomzatot kapott. A farokidom szintén módosult valamelyest. A hátsó idom a 998R-en nagyrészt fehér, egy üléses változat. A "Ducati Superbike" felirat mindegyik farokidomon megtalálható, és a tankon is új matricák hirdetik az olasz márka dicsőségét, amelyeken az olasz zászló és az egyes szám látható egy babérkoszorúba foglalva.

 
   
 

Az idomzat alatt egy nagyobb és hatékonyabb légszűrőház található. A Magneti-Marelli benzinbefecskendező rendszer módosított befecskendező fejeket és új, könnyebb, kisebb és gyorsabb központi egységet kapott, amely a jobb gázreakcióért felelős az egész fordulatszámtartományban.

A 998-as nagyobb, 45 mm-es alumínium Termignoni dobokat, és alumínium hővédő pajzsokat kapott. Megörökölte a 998S könnyebb féktárcsáit is, ezáltal kisebb lett a rugózatlan tömeg, és jobb a fordulékonyság.
A 998S további extrái a szériamodellen felül: Öhlins kormány-lengéscsillapító, színezett tükrök, új féknyergek, szénszálas alsó idomzat.
A 998R extrái a 998S-en felül: szénszálas teljes idomzat, 400 grammal könnyebb első, és 800 grammal könnyebb hátsó Marchesini kerekek.

 
   
   

Mindhárom modell minden irányban állítható első és hátsó futóművel van felszerelve, amiből az első teleszkópokat titán-nitrit bevonattal látták el a finomabb működés és a jobb teherbírás érdekében. A 998R teljes Öhlins, míg a másik két verzió elől Showa, hátul Öhlins futóművel érkezik a leendő vevőkhöz. Bevezették a fékmunkahenegrenkénti fékbetéteket, azaz a 4 dugattyús féknyergeknél nem 2, hanem 4 fékbetét biztosítja a jobb fékhatást.

A 998-asok váza és kerekei metál-szürke, az idomzat vörös illetve sárga színekben pompázhat, kivétel a 998R, ami csak Ducati vörös színben kapható. Az árak egyelőre még nem ismertek, de remélhetőleg a jelenlegi modellek árai közelében maradnak.

 
   
 

A többi 2002-es Ducati sportmodell is keresztül ment némi átalakításon.
A 748, amely a Szupersport Világbajnokság egyik jeles képviselője hasonló matricákat kapott, mint amilyenek a 998-as gépekre kerültek. Ezenfelül mindhárom modell, a 748, a 748S és a 748R megkapta az új 998-as idomzatát. A 748 teljességgel állítható, elől Showa, hátul Boge gyártmányú futóművel, a 748S elől-hátul Showa futóművel, és a 748R elől-hátul teljes Öhlins futóművel érkezik az új modellévre.

 
   
   

A 748S az alapmodellen túl 5 küllős, könnyű Marchesini kerekeken gurul, a kisebb rugózatlan tömeg érdekében. Másik különlegessége az új színkombináció: a titán szürke idomzat, piros kerekekkel bizony talán még mutatósabb, mint a hagyományos gyári sárga vagy vörös színek. A 748 és 748S erőforrása továbbra is 97 lóerőt teljesít 11000-es percenkénti fordulaton. A modellek súlya 196 kg félszárazon.

A 748R a 998R-hez hasonlóan még könnyebb (elől 400, hátul 800 grammal) Marchesini kerekeket kapott, a motorja 106 lóerős, 11500-as fordulaton, a gép súlya 192 kg, és kizárólag egy üléses verzióban vásárolható meg.

 
   
 

A Ducati sportmodelljei közé sorolja a 900SS és 750SS modelleket, és ezek félidomos változatait is. Erre az évre a 900SS modell egy 40%-al merevebb hátsó lengővillával jött ki, amihez egy a Superbike gépektől átvett Öhlins hátsó rugóstag párosul. Elől továbbra is egy Showa fordított teleszkópvilla teljesít jó szolgálatot. Új a hátsó sárvédő és láncvédő páros. A félidomos 900Sport változatra azonban nem kerültek át egyelőre ezek az újdonságok, és ez a modell csak feketében kapható.
A 750SS lényegében nem változott, ellenben mindkét SS változathoz érkezett egy új szín variáció: metál szürke fényezés, vörös kerekekkel. A 750Sport, a legolcsóbb Ducati sportmodell szintén változatlan formában kerül át az újévre, a 750SS-hez képest egyszerűbb futóművel, egyetlen első féktárcsával, és jelenleg csak fekete színben.