A Ducati gyár a 2001-es versenyszezonban megszerezte mind az egyéni, mind a márka világbajnoki címet a Superbike Világbajnokságon. Ez a pilótákon kívül nagyrészt a Superbike motor alapjául szolgáló, tavaly a 996R-ben dohogó Testa Stretta motornak volt köszönhető. Most ezt a motort kapták meg a jól ismert 916-996 modellszéria legfrissebb sorozatának, a 998-asnak különböző tagjai.
Bár elsőre kevés változtatás látszik a Ducati
2002-es sportmodelljein, valójában jelentős módosításokat hajtottak
végre a 2001-es 996-os verzióhoz képest, így az egyik legérettebb,
legjobb sorozat jött létre a 998-as családdal.
A família tagjai a 998, 998S és 998R modellek.
A Testa Stretta motort először tavaly alkalmazta a gyár egy
korlátozott példányszámú, igencsak drága 996R kiadásban. Mostantól
azonban ennek különféle változatait
minden 998-as Ducati megkapta.
A motor mellett egy másik fontos újdonság, hogy minden modell a tavalyi 996R Testa Stretta nagyobb szilárdságú vázát használja. A 916 bemutatásakor a híres L2-es blokk még alig 100 lóerőt tolt csak a hátsó kerék felé az alapváltozatnál, később ez 108 lóerőre nőtt, a 996-osnál viszont már 112 lóerőt produkált. Mostantól a sima 998-as is 123 lóerőt ereszt a hátsó kerékre 10000-es percenkénti főtengely fordulaton, pont annyit, mint a tavalyi 996S modell.
A 998-as súlya változatlan maradt, - a tavalyi
sima 996-ossal egyezik -,
198 kg félszárazon. A Ducati-nál ez nem pezsgőfajtára utal.
A motor súlyát az akkumulátorral, kenőanyagokkal, és
hűtőfolyadékkal feltöltve együtt értelmezi az olasz gyár, így ehhez
már csak az üzemanyag tömege számítandó, hogy megkapjuk a tankolt
súlyt.
A 998S kapja a tavalyi korlátozott példányszámú 996R Testa Stretta motorját, ami 136 lóerőt biztosít 10000-es fordulatnál a vezető számára. Ez 13 lóerővel több, mint amit a tavaly 996S tudott. A 998S súlya szintén változatlan, 187 kg maradt.
Az ismét csak exklúzív modellnek szánt 998R korlátozott
darabszámban készül. Olyan egyedi dolog található benne, mint a
homoköntési eljárással készülő főtengely. A motor minden eddiginél
nagyobb, igen komoly 139 lóerőt pumpál a hátsó kerékre, szintén
10000-es fordulaton. A furata 104 mm, a tavalyi 996R-é csak 100 mm
volt, így már valójában 999 köbcenti az összlökettérfogata a
998R-nek. Súlya félszárazon mindössze 183 kg.
Alapos szemrevételezés után az idomzaton csak
apróbb változtatások fedezhetőek fel. A matrica az új
lökettérfogatnak megfelelőre cserélődött ki. Az idomzat mindhárom
modellen némileg szélesebb, de
nincsenek rajta oldalsó légbelépők, mivel az új motor más
hűtőt használ, és erre nincs szüksége. A 998R teljesen szénszálas,
a 998S csak az alsó idomrészén szénszálas, máshol műanyag, a sima
998 mindenhol műanyag idomzatot kapott. A farokidom szintén
módosult valamelyest. A hátsó idom a 998R-en nagyrészt fehér, egy
üléses változat. A "Ducati Superbike" felirat mindegyik farokidomon
megtalálható, és a tankon is
új matricák hirdetik az olasz márka dicsőségét, amelyeken az
olasz zászló és az egyes szám látható egy babérkoszorúba foglalva.
Az idomzat alatt egy nagyobb és hatékonyabb
légszűrőház található. A
Magneti-Marelli benzinbefecskendező rendszer módosított
befecskendező fejeket és új, könnyebb, kisebb és gyorsabb központi
egységet kapott, amely a jobb gázreakcióért felelős az egész
fordulatszámtartományban.
A 998-as nagyobb, 45 mm-es alumínium Termignoni
dobokat, és alumínium hővédő pajzsokat kapott. Megörökölte a 998S
könnyebb féktárcsáit is, ezáltal kisebb lett a rugózatlan tömeg, és
jobb a fordulékonyság.
A 998S további extrái a szériamodellen felül: Öhlins
kormány-lengéscsillapító, színezett tükrök, új féknyergek,
szénszálas alsó idomzat.
A 998R extrái a 998S-en felül: szénszálas teljes idomzat,
400 grammal könnyebb első, és 800 grammal könnyebb hátsó Marchesini
kerekek.
Mindhárom modell minden irányban állítható első
és hátsó futóművel van felszerelve, amiből
az első teleszkópokat titán-nitrit bevonattal látták el a
finomabb működés és a jobb teherbírás érdekében. A 998R teljes
Öhlins, míg a másik két verzió elől Showa, hátul Öhlins futóművel
érkezik a leendő vevőkhöz. Bevezették a fékmunkahenegrenkénti
fékbetéteket, azaz a 4 dugattyús féknyergeknél nem 2, hanem 4
fékbetét biztosítja a jobb fékhatást.
A 998-asok váza és kerekei metál-szürke, az idomzat vörös illetve sárga színekben pompázhat, kivétel a 998R, ami csak Ducati vörös színben kapható. Az árak egyelőre még nem ismertek, de remélhetőleg a jelenlegi modellek árai közelében maradnak.
A többi 2002-es Ducati sportmodell is keresztül
ment némi átalakításon.
A 748, amely a Szupersport Világbajnokság egyik jeles
képviselője hasonló matricákat kapott, mint amilyenek a 998-as
gépekre kerültek. Ezenfelül
mindhárom modell, a 748, a 748S és a 748R megkapta az új 998-as
idomzatát. A 748 teljességgel állítható, elől Showa, hátul Boge
gyártmányú futóművel, a 748S elől-hátul Showa futóművel, és a 748R
elől-hátul teljes Öhlins futóművel érkezik az új modellévre.
A 748S az alapmodellen túl
5 küllős, könnyű Marchesini kerekeken gurul, a kisebb
rugózatlan tömeg érdekében. Másik különlegessége az új
színkombináció: a titán szürke idomzat, piros kerekekkel bizony
talán még mutatósabb, mint a hagyományos gyári sárga vagy vörös
színek. A 748 és 748S erőforrása továbbra is 97 lóerőt teljesít
11000-es percenkénti fordulaton. A modellek súlya 196 kg
félszárazon.
A 748R a 998R-hez hasonlóan még könnyebb (elől 400, hátul 800 grammal) Marchesini kerekeket kapott, a motorja 106 lóerős, 11500-as fordulaton, a gép súlya 192 kg, és kizárólag egy üléses verzióban vásárolható meg.
A Ducati sportmodelljei közé sorolja a 900SS és
750SS modelleket, és ezek félidomos változatait is. Erre az évre
a 900SS modell egy 40%-al merevebb hátsó lengővillával jött
ki, amihez egy a Superbike gépektől átvett Öhlins hátsó
rugóstag párosul. Elől továbbra is egy Showa fordított
teleszkópvilla teljesít jó szolgálatot. Új a hátsó sárvédő és
láncvédő páros. A félidomos 900Sport változatra azonban nem
kerültek át egyelőre ezek az újdonságok, és ez a modell csak
feketében kapható.
A 750SS lényegében nem változott, ellenben mindkét SS
változathoz érkezett egy új szín variáció:
metál szürke fényezés, vörös kerekekkel. A 750Sport, a
legolcsóbb Ducati sportmodell szintén változatlan formában kerül át
az újévre, a 750SS-hez képest egyszerűbb futóművel, egyetlen első
féktárcsával, és jelenleg csak fekete színben.